Casa Albă a anunțat, marți, lansarea unui cont oficial pe TikTok, platforma de social media cunoscută pentru popularitatea sa în rândul tinerilor. Această inițiativă vine într-un moment în care Donald Trump a decis să permită continuarea funcționării aplicației în Statele Unite, deși o lege americană solicită vânzarea platformei către o entitate non-chineză sau interzicerea acesteia.
Primul mesaj postat pe contul oficial al Casei Albe pe TikTok a fost însoțit de un text simplu și entuziast: „America, Ne-am întors! Ce faceți, TikTok?”, însoțit de un videoclip scurt de 27 de secunde. La o oră după postare, contul avea deja aproximativ 4.500 de urmăritori.
@whitehouseAmerica we are BACK! What’s up TikTok?♬ original sound – The White House
Donald Trump însuși are un cont personal pe TikTok, cu 15,1 milioane de urmăritori, deși ultima sa postare datează din 5 noiembrie 2024, ziua alegerilor prezidențiale. Fostul președinte american a declarat într-o notă pozitivă legătura sa cu aplicația, afirmând că TikTok l-a ajutat să atragă susținerea alegătorilor tineri atunci când a câștigat alegerile din 2024, în fața lui Kamala Harris, contracandidata sa democrată, scrie TheGuardian.
Karoline Leavitt, secretara de presă a Casei Albe, a explicat lansarea contului oficial, menționând că „administrația Trump este dedicată comunicării succeselor istorice pe care președintele Trump le-a adus poporului american, prin cât mai multe canale și platforme posibile.”
O lege federală care cerea fie vânzarea TikTok, fie interzicerea acesteia pentru motive de securitate națională urma să intre în vigoare cu o zi înaintea inaugurării lui Trump, pe 20 ianuarie. Totuși, președintele republican, a cărui campanie electorală din 2024 s-a bazat mult pe social media și care și-a exprimat admirația pentru TikTok, a decis să amâne aplicarea interdicției.
TikTok se bucură de o popularitate extraordinară în SUA, cu aproximativ 170 de milioane de utilizatori în această țară. ByteDance, compania-mamă a TikTok, a anunțat în aprilie că poartă discuții cu guvernul american în vederea găsirii unei soluții pentru situația aplicației, subliniind însă că orice înțelegere trebuie aprobată de legislația chineză.
În iunie, Trump a extins pentru a treia oară termenul-limită pentru TikTok, până în septembrie, oferind companiei 90 de zile pentru a găsi un cumpărător din afara Chinei sau pentru a se confrunta cu interzicerea în SUA.
Ideea inițială a interzicerii TikTok aparține lui Trump în anul 2020, când a acuzat aplicația de pericole la adresa securității naționale americane, iar această preocupare a devenit rapid un subiect cu larg consens bipartisan. Congresul a votat în proporție covârșitoare pentru interzicerea TikTok, o decizie care a trecut printr-un proces juridic, fiind în final confirmată la Curtea Supremă. Termenul inițial pentru interzicere era fixat pentru 19 ianuarie.
Pe măsură ce Trump a început să folosească TikTok personal în campania sa prezidențială din 2024, adunând aproape 15 milioane de urmăritori, a schimbat tonul față de platformă. El a fost chiar gazda CEO-ului TikTok, Shou Zi Chew, la reședința sa Mar-a-Lago din Florida. Chew a participat și la ceremonia de inaugurare a lui Trump.
Deși anterior susținuse interdicția sau vânzarea TikTok, Trump și-a revizuit poziția, jurând să apere platforma, care are aproape 2 miliarde de utilizatori în întreaga lume, după ce a început să creadă că TikTok i-a oferit sprijinul tinerilor la alegerile din noiembrie 2024.
Contul oficial al lui Trump pe X (fostul Twitter) are 108,5 milioane de urmăritori, însă platforma preferată a fostului președinte este Truth Social, pe care o deține, unde are 10,6 milioane de urmăritori. În paralel, conturile oficiale ale Casei Albe pe X și Instagram au 2,4 milioane, respectiv 9,3 milioane de urmăritori, consolidând astfel prezența executivului american pe rețelele sociale.