Cheltuielile turistice în Orientul Mijlociu sunt pe o traiectorie ascendentă, cu estimări care indică atingerea pragului de 350 de miliarde de dolari până în 2030.
Impulsionată de investiții majore în infrastructură, turism de lux și evenimente internaționale, regiunea se afirmă ca un nou pol global al industriei ospitalității.
Un nou raport realizat de Tourism Economics pentru Arabian Travel Market (ATM) indică o evoluție spectaculoasă a turismului în Orientul Mijlociu. Astfel, specialiștii estimează că, până la finalul deceniului, cheltuielile din acest sector vor ajunge la aproape 350 de miliarde de dolari, potrivit datelor preluate de Business Recorder. Creșterea este impulsionată de extinderea turismului de agrement, de afaceri și sportiv, segmente care transformă regiunea într-un centru de atracție global.
Documentul subliniază în special dezvoltarea continuă a industriei ospitalității în Emiratele Arabe Unite, unde Dubai și Abu Dhabi s-au remarcat printr-o expansiune masivă a ofertei de hoteluri premium. În 2024, Dubai a stabilit un nou record, atrăgând 18,72 milioane de turiști străini, un rezultat care confirmă revenirea turismului la niveluri pre-pandemice și chiar peste acestea.
Se estimează că, în 2025, cheltuielile turistice din regiune vor depăși valorile din 2019, cu o rată medie anuală de creștere prognozată la peste 7% până în 2030. Danielle Curtis, directoare la Arabian Travel Market, spune că dezvoltarea rapidă este alimentată de proiecte naționale ambițioase, investiții masive în infrastructură și o conectivitate aeriană tot mai eficientă.
Cei mai mulți turiști de agrement provin din Europa, în timp ce India și Marea Britanie conduc clasamentul piețelor externe. China urmează îndeaproape, cu o creștere estimată de 130% a cheltuielilor pentru turism până în 2030. Totodată, se prevede o dublare a nopților de cazare din partea turiștilor veniți din Asia-Pacific și Africa. Pe segmentul turismului outbound, Arabia Saudită și Egiptul sunt liderii regiunii, în timp ce Thailanda și Regatul Unit sunt printre cele mai populare destinații externe.
Pentru a susține cererea în creștere, marii jucători din aviația regională investesc în extinderea flotelor. Astfel, companii de top ca Emirates, Etihad Airways, Qatar Airways și Saudia au plasat comenzi cumulate de aproape 780 de aeronave la giganții Boeing și Airbus. Emirates, de exemplu, a raportat recent cel mai mare profit anual din istoria sa, iar Aeroportul Internațional Dubai (DXB) a rămas, pentru al treilea an consecutiv, cel mai aglomerat aeroport internațional din lume, cu un trafic de peste 92 de milioane de pasageri în 2024, relatează GCC Business News.
Proiecte majore de infrastructură sunt în plină desfășurare, printre acestea numărându-se dezvoltarea Aeroportului Internațional Al Maktoum, care va deveni până în 2032 cel mai mare aeroport din lume. Arabia Saudită își pregătește, la rândul său, lansarea unei noi companii aeriene naționale, Riyadh Air, ce va debuta până la finalul lui 2025.
Aceste mișcări fac parte dintr-un plan regional amplu de a transforma Orientul Mijlociu într-un hub global pentru turism, aviație și evenimente internaționale. În paralel, piața turismului de lux se extinde accelerat. Concret, se estimează că, până în 2028, cheltuielile globale în acest segment vor depăși 390 de miliarde de dolari, cu Orientul Mijlociu atrăgând o cotă tot mai semnificativă.
În regiune există deja peste 170 de hoteluri de lux în funcțiune, dintre care aproape 100 doar în Dubai și Abu Dhabi, iar alte 22 sunt în construcție. În plus, găzduirea frecventă a competițiilor sportive majore în Emiratele Arabe, Arabia Saudită și Qatar contribuie la creșterea cererii pentru zboruri, cazare și servicii adiacente.