Vacanțele în Bulgaria vor fi mai scumpe în 2025 comparativ cu anii anteriori, după ce autoritățile din țara vecină au mărit TVA-ul aplicat serviciilor din restaurante la 20%.
Asta înseamnă că pachetele all-inclusive în această țară vor fi mai costisitoare. De asemenea, turiștii se vor confrunta și cu o creștere semnificativă a taxelor de drum, inclusiv la vinietele electronice.
Stațiunea Sunny Beach / Fotografii: Shutterstock
Una dintre cele mai importante schimbări, cu impact direct asupra celor care aleg litoralul bulgăresc, este revenirea cotei de TVA la 20% pentru serviciile din restaurante. Măsura marchează sfârșitul unei perioade în care sectorul HoReCa din țara vecină a beneficiat de o taxare de doar 9%, informează Bta.bg.
Guvernul de la Sofia a fost nevoit să renunțe la această facilitate fiscală în urma solicitărilor venite din partea Comisiei Europene, dar și pe fondul presiunilor interne legate de redresarea bugetară. Astfel, autoritățile bulgare încearcă să reducă deficitul public printr-o serie de ajustări fiscale, dintre care aceasta este una dintre cele mai vizibile pentru vizitatori.
În același timp, Executivul bulgar a aprobat și un nou pachet de reglementări privind taxele rutiere. Noile măsuri vor fi aplicate gradual, iar o primă etapă constă în noi tarife la vinietele pentru autoturisme, care au intrat deja în vigoare la data de 1 mai.
Astfel, vigneta săptămânală costă acum 15 leva, iar pentru utilizarea drumurilor în week-end, șoferii vor trebui să achite o taxă de 10 leva. Potrivit Tolls.eu, vinieta anuală costă 97 de leva, cea pe trei luni 54 de leva, iar varianta lunară este tarifată la 30 de leva. O nouă modificare a taxelor de drum se va produce la 1 septembrie 2025, astfel că turiștii care își planifică vacanțele spre finalul verii vor fi nevoiți să aloce și mai mulți bani.
O treime dintre hotelierii bulgari planifică o creștere modestă a prețurilor, de aproximativ 10%, pentru sezonul estival 2025. De asemenea, aproximativ 25% dintre hoteluri își vor menține prețurile actuale, în timp ce altele care nu și-au ajustat tarifele în ultimii ani ar putea chiar să înregistreze creșteri de prețuri de 20-30%, deși astfel de cazuri vor fi rare.
În ceea ce privește prețurile la mâncare, acestea s-au mărit înainte de deschiderea sezonului estival. Spre exemplu, în locații populare de pe litoral precum Nessebar, o porție de stavrid negru cu cartofi prăjiți costă între 14,50 și 22 de leva (între 37 și 57 de lei – 1 leva = 2,58 lei). De asemenea, celebra salată Shopska, un preparat preferat al localnicilor, costă între 8,50 și 13 leva, în timp ce o salată de fructe de mare poate depăși 25 de leva.
Alte mese, cum ar fi o porție combinată cu doner, cartofi prăjiți și o băutură răcoritoare, costă în jur de 20 de leva. Supa de pește costă acum între 10 și 15 leva, iar o felie de pizza costă 5 leva. Băuturile precum cafeaua și cappuccino variază între 2,50 și 5 leva, în funcție de restaurant și de marcă, notează Novinite.com.
Tarifele pentru vacanțele pe litoralul bulgăresc al Mării Negre au crescut cu 8-12% comparativ cu vara anului trecut, o majorare previzibilă în contextul inflației. Cu toate acestea, Bulgaria continuă să fie una dintre cele mai accesibile destinații din regiune, raportat la calitatea serviciilor oferite.
Potrivit agenției IRI Travel, unul dintre principalii operatori de turism specializați pe litoralul bulgăresc, Instagram, TikTok și YouTube nu mai sunt doar platforme de divertisment. În 2025, acestea au devenit adevărate surse de inspirație pentru alegerea unui hotel sau a unei stațiuni.
Turiștii români se lasă tot mai des influențați de recenzii vizuale, tururi video, vloguri autentice și impresii împărtășite de alți turiști. În acest fel, hotelurile care stimulează prezența online și încurajează conținutul generat de vizitatori au un avantaj strategic clar în competiția pentru vizibilitate.
Turiștii români își păstrează interesul crescut pentru această țară, orientându-se tot mai mult către experiențe de tip premium și oferte bine promovate în social media, mai precizează reprezentanții agenției, citați de News.ro, În 2024, în jur de 800.000 de români și-au petrecut vacanțele în Bulgaria, în stațiuni precum Nisipurile de Aur, Albena, Sunny Beach și Balcic.