Producătorul celebrului sortiment de ciocolată Milka, Mondelez, este dat în judecată de către Asociația Consumatorilor din Germania pentru practici comerciale înșelătoare legate de ambalaje. Conținutul cutiilor scade treptat, aproape imperceptibil, în timp ce prețurile se află pe o pantă ascendentă.
Mai multe batoane de ciocolată Milka au fost recent tăiate de la 100 grame la 90 grame, într-un mod discret, fără prea multă publicitate către consumatori. Potrivit asociației germane care protejează drepturile consumatorilor, această modificare este greu sesizabilă pentru cumpărători. Ambalajul și designul au rămas identice, în timp ce ciocolata însăși a devenit mai subțire cu aproximativ un milimetru. Aceasta schimbare a fost făcută recent, după o creștere semnificativă a prețurilor în magazine, scrie RetailDetail.
Filiala din Hamburg a asociației a depus o plângere împotriva companiei Mondelez pentru practici comerciale neloiale și ambalare înșelătoare.
„Mulți consumatori cumpără ciocolata Milka în ambalajele obișnuite de ani de zile și presupun că și conținutul este neschimbat,” explică nutriționistul Armin Valet de la Asociația Consumatorilor. „Dar sunt induși în eroare, deoarece unele sortimente conțin acum doar 90 grame, la același preț, sau chiar mai mare.”
Greutatea redusă este înscrisă corect pe ambalaj, însă cu litere foarte mici, ușor de trecut cu vederea. În plus, aceste informații sunt deseori acoperite de cutiile exterioare de pe rafturile supermarketurilor. Acest fapt a atras atenția organizației germane Foodwatch, care în acest an a acordat lui Mondelez premiul „Goldene Windbeutel/Pufuletele de Aur” pentru cea mai înșelătoare reclamă a anului.
Mondelez se apără afirmând că noua greutate este afișată clar pe ambalaj și că această schimbare a fost comunicată și pe rețelele sociale, cu o prezentare completă a tuturor batoanelor, sortimentelor și greutăților. Compania subliniază că scumpirea este justificată prin creșterea prețului la cacao, care s-a triplat în ultimele 12 luni.
Pe lângă procesul intentat producătorului, Asociația Consumatorilor solicită Guvernului federal german să impună reglementări clare ce ar obliga companiile să avertizeze consumatorii pentru o perioadă de minim șase luni în cazul scăderii cantităților din produse. Mai mult, pe măsură ce volumul scade, și dimensiunea ambalajului ar trebui redus corespunzător, pentru a evita inducerea în eroare a cumpărătorilor.
Aceste demersuri au loc într-un context în care consumatorii sunt tot mai atenți la raportul dintre preț și cantitate, iar metodele subtile de reducere a porțiilor fără o comunicare clară ridică controverse la nivel internațional.