În 2025, organizația de protecție a consumatorilor Foodwatch a acordat faimosul premiu negativ „Golden Windbeutel” (în traducere aproximativă „Pufuletele de Aur”) tabletei de ciocolată Milka Alpine Milk. Conform unui raport Foodwatch din Berlin, 34% dintre cei peste 58.000 de participanți la un vot online au ales Milka Alpine Milk Chocolate drept „cea mai flagrantă minciună publicitară a anului”.
Foodwatch a adus în discuție fenomenul cunoscut sub denumirea de shrinkflație, atunci când producătorii reduc cantitatea unui produs sau dimensiunea sa, menținând sau chiar crescând prețul. Termenul provine din combinația dintre cuvintele engleze „shrink” (a micșora) și „inflation” (inflație). Organizația a criticat faptul că astfel de scumpiri ascunse devin tot mai populare în industria alimentară:
„Creșterile ascunse de prețuri sunt o metodă din ce în ce mai folosită de industria alimentară”, a criticat Foodwatch. „Guvernul german trebuie în sfârșit să ia măsuri împotriva acestora”, a mai scris asociația, citată de RND.
Producătorul Milka, grupul Mondelez, a redus greutatea tabletei „Milka Alpenmilch” și a multor alte sortimente la începutul anului 2025. Mărimea ambalajului a rămas însă neschimbată. La scurt timp înainte, prețul a crescut de la 1,49 euro la 1,99 euro, ceea ce reprezintă o creștere procentuală de 48%, potrivit calculelor Foodwatch. Modificarea volumului de umplere este dificil de observat pentru consumatori.
Marți, Mondelez și-a recunoscut public atât micșorarea greutății, cât și majorarea prețului, dar a respins acuzația de lipsă de transparență. Compania a transmis, ca răspuns la o solicitare epd (Protestant Press Service):
„Transparența față de consumatorii noștri este prioritatea noastră principală în acest context. De aceea indicăm clar noua greutate a fiecărei tablete pe ambalajul produsului.
Clienții au fost de asemenea informați despre schimbare pe site-ul companiei și pe canalele de social media.”
Referitor la scumpire, compania Mondelez a argumentat că activează într-un mediu „mai complex și mai instabil ca niciodată”.
În declarația de presă, Mondelez a subliniat problema costurilor tot mai ridicate cu materia primă:
„În special prețul la cacao a atins niveluri record: În acest mediu provocator, am fost nevoiți să luăm măsuri bine gândite, cum ar fi ajustarea greutății unor batoane Milka, pentru a rămâne competitivi și pentru a nu compromite gustul și calitatea produselor noastre”
Pe lângă „Milka Alpine Milk”, alte patru produse au fost nominalizate pentru același premiu negativ.
Locurile doi și trei au fost ocupate de „Atlantic Norwegian Smoked Salmon” de la Fish Tales (21,1%) și batonul vegan „Menstru Chocbar” de la Innonature GmbH (17,8%).
Premiul „Pufuletele de Aur” a ajuns anul acesta la a 14-a ediție, atrăgând din nou atenția publicului asupra practicilor contestate din industria alimentară.