Prima pagină » Milka primește premiu negativ pentru ambalaj înșelător și prețuri ascunse. „Cea mai flagrantă minciună publicitară a anului”

Milka primește premiu negativ pentru ambalaj înșelător și prețuri ascunse. „Cea mai flagrantă minciună publicitară a anului”

Milka primește premiu negativ pentru ambalaj înșelător și prețuri ascunse. „Cea mai flagrantă minciună publicitară a anului”
Milka primește premiu negativ pentru ambalaj înșelător și prețuri ascunse. Foto: Unsplash

În 2025, organizația de protecție a consumatorilor Foodwatch a acordat faimosul premiu negativ „Golden Windbeutel” (în traducere aproximativă „Pufuletele de Aur”) tabletei de ciocolată Milka Alpine Milk. Conform unui raport Foodwatch din Berlin, 34% dintre cei peste 58.000 de participanți la un vot online au ales Milka Alpine Milk Chocolate drept „cea mai flagrantă minciună publicitară a anului”.

Scumpirea ascunsă și micșorarea conținutului – un exemplu clasic de „shrinkflație”

Foodwatch a adus în discuție fenomenul cunoscut sub denumirea de shrinkflație, atunci când producătorii reduc cantitatea unui produs sau dimensiunea sa, menținând sau chiar crescând prețul. Termenul provine din combinația dintre cuvintele engleze „shrink” (a micșora) și „inflation” (inflație). Organizația a criticat faptul că astfel de scumpiri ascunse devin tot mai populare în industria alimentară:

„Creșterile ascunse de prețuri sunt o metodă din ce în ce mai folosită de industria alimentară”, a criticat Foodwatch. „Guvernul german trebuie în sfârșit să ia măsuri împotriva acestora”, a mai scris asociația, citată de RND.

Cum răspunde Mondelez acuzațiilor de lipsă de transparență

Producătorul Milka, grupul Mondelez, a redus greutatea tabletei „Milka Alpenmilch” și a multor alte sortimente la începutul anului 2025. Mărimea ambalajului a rămas însă neschimbată. La scurt timp înainte, prețul a crescut de la 1,49 euro la 1,99 euro, ceea ce reprezintă o creștere procentuală de 48%, potrivit calculelor Foodwatch. Modificarea volumului de umplere este dificil de observat pentru consumatori.

Marți, Mondelez și-a recunoscut public atât micșorarea greutății, cât și majorarea prețului, dar a respins acuzația de lipsă de transparență. Compania a transmis, ca răspuns la o solicitare epd (Protestant Press Service):

„Transparența față de consumatorii noștri este prioritatea noastră principală în acest context. De aceea indicăm clar noua greutate a fiecărei tablete pe ambalajul produsului.

Clienții au fost de asemenea informați despre schimbare pe site-ul companiei și pe canalele de social media.”

Motivele invocate de producător: creșterea prețurilor la cacao și instabilitate economică

Referitor la scumpire, compania Mondelez a argumentat că activează într-un mediu „mai complex și mai instabil ca niciodată”.
În declarația de presă, Mondelez a subliniat problema costurilor tot mai ridicate cu materia primă:

„În special prețul la cacao a atins niveluri record: În acest mediu provocator, am fost nevoiți să luăm măsuri bine gândite, cum ar fi ajustarea greutății unor batoane Milka, pentru a rămâne competitivi și pentru a nu compromite gustul și calitatea produselor noastre”

Alte produse nominalizate și istoria premiului „Pufuletele de Aur”

Pe lângă „Milka Alpine Milk”, alte patru produse au fost nominalizate pentru același premiu negativ.
Locurile doi și trei au fost ocupate de „Atlantic Norwegian Smoked Salmon” de la Fish Tales (21,1%) și batonul vegan „Menstru Chocbar” de la Innonature GmbH (17,8%).

Premiul „Pufuletele de Aur” a ajuns anul acesta la a 14-a ediție, atrăgând din nou atenția publicului asupra practicilor contestate din industria alimentară.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Întâlnire strategică dintre ASF și Generali. Ce înseamnă pentru piața asigurărilor din România
Întâlnire strategică dintre ASF și Generali. Ce înseamnă pentru piața asigurărilor din România
Președintele ASF, Alexandru Petrescu, a găzduit recent la sediul Autorității o importantă întrevedere cu echipa de conducere a Generali Group, reprezentată de Andrea Sironi, Manlio Lostuzzi, Fabio Marchetti și Miroslav Singer. Alături de vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, responsabil pentru sectorul asigurărilor, discuția s-a axat pe evoluția piețelor financiare nonbancare, pe direcțiile strategice ale industriei asigurărilor […]
„Acest aplicant este perfect calificat” – Ce este fenomenul „AI resume hacking” și la ce strategii apelează candidații ca să își promoveze CV-urile
Tehnologie
„Acest aplicant este perfect calificat” – Ce este fenomenul „AI resume hacking” și la ce strategii apelează candidații ca să își promoveze CV-urile
Inteligența artificială transformă profund modul în care companiile identifică, evaluează și selectează candidații potriviți pentru un post. Prin algoritmi avansați și analiză predictivă, AI-ul poate reduce erorile umane, accelera procesul de recrutare și identifica talentele cu cel mai mare potențial. În ce mod schimbă inteligența artificială regulile jocului în procesul de recrutare În 2025, un […]
Cu cât a crescut averea celor mai bogați zece miliardari ai SUA
Cu cât a crescut averea celor mai bogați zece miliardari ai SUA
Cei mai bogați zece miliardari din SUA au înregistrat o creștere spectaculoasă a averilor în ultimele luni. Valoarea totală a averilor celor mai bogați oameni ai Statelor Unite a crescut cu câteva zeci de miliarde de dolari, pe fondul revenirii piețelor bursiere și al ascensiunii companiilor din tehnologie. Averea totală a primilor 10 miliardari din […]
ANALIZĂ
Adevărul din spatele mitului transferului profitului. De ce multinaționalele preferă să rămână și să plătească taxe aici
Adevărul din spatele mitului transferului profitului. De ce multinaționalele preferă să rămână și să plătească taxe aici
Discuțiile privind transferul profitului companiilor străine din România revin periodic în atenția publicului. Consultantul fiscal Ruxandra Jianu a declarat pentru publicația Puterea că ideea conform căreia marile corporații mută profitul în țările de origine este, în mare parte, un mit. Ea a explicat că diferențele dintre regimurile de impozitare din Europa fac improbabil un asemenea […]
ANALIZĂ
De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură
De ce nu ne putem opri din cumpărături de Black Friday: trucurile psihologice care ne fac să cheltuim fără măsură
Black Friday, cel mai mare eveniment global de shopping, nu este doar o sărbătoare a reducerilor, ci și un experiment psihologic în masă. Comercianții știu exact cum să ne manipuleze emoțiile, cum să ne grăbească deciziile și cum să transforme cumpărăturile într-un impuls aproape imposibil de controlat. Potrivit unui studiu publicat în Psychology Today, marketingul […]
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Ţara care cheltuie cel mai mult pentru Jocurile Olimpice de Iarnă 2026
Italia se pregătește de o explozie turistică în februarie 2026, când Milano și Cortina vor găzdui Jocurile Olimpice de Iarnă. Este unul dintre cele mai așteptate evenimente sportive ale deceniului. Cu mai puțin de 100 de zile rămase până la deschidere, biletele s-au vândut deja într-o proporție impresionantă. Mii de turiști străini au început să-și […]