Prima pagină » Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului

Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului

Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului
Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului / Foto: Unsplash

La cinci ani după ce Covid-19 a golit cerul, cererea globală de combustibil pentru avioane încă nu și-a revenit la nivelul de dinaintea pandemiei. Între timp, consumul global pentru toate celelalte categorii de produse petroliere rafinate — benzină, motorină, GPL, nafta și păcură — a depășit deja nivelurile din 2019, scrie Bloomberg. Cererea globală de combustibil pentru aviație este singurul segment petrolier care încă nu a revenit la nivelul pre-pandemie, dar se află pe o traiectorie de creștere rapidă, alimentată de expansiunea clasei de mijloc și de mobilitatea sporită la nivel mondial. În ciuda avioanelor mai eficiente și a presiunilor climatice, până în 2030 consumul este așteptat să atingă noi recorduri, consolidând aviația ca principal motor al cererii globale de petrol.

Cererea de combustibil pentru aviație ia din nou avânt

Combustibilul pentru avioane este singurul produs petrolier rafinat major a cărui cerere nu a revenit la nivelul pre-Covid. Dar se preconizează o creștere. Anumiți analiști ai pieței privesc lumea printr-o lentilă diferită: sunt mai puțin interesați de aeroporturi precum Heathrow, la Londra, sau John F. Kennedy, la New York, și se concentrează pe hub-uri emergente, precum Guangzhou (China), Hyderabad (India), Istanbul (Turcia), Jeddah (Arabia Saudită) și Bogota (Columbia). De acolo decolează și aterizează, din ce în ce mai mult, noua generație de călători.

Mai simplu spus, cu cât crește clasa de mijloc globală, cu atât mai mult oamenii vor avea motive să zboare. Avioanele electrice mari rămân un vis; hidrogenul este o himeră; iar așa-numitul combustibil de aviație sustenabil, derivat din ulei de gătit și grăsimi animale, este mai degrabă o speranță decât o realitate, comentează sursa citată. Așadar, mulți rămân foarte optimiști nu doar pentru cererea actuală, ci și pentru cea viitoare. În afară de plastic, cel mai hot punct al consumului global de petrol este transportul aerian. Cât timp va putea combustibilul pentru aviație să compenseze declinul consumului de benzină? Probabil încă cinci ani, dacă nu mai mult.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Tehnologiile moderne, o amenințarea pentru piața combustibililor de avion?

De la sfârșitul pandemiei, combustibilul pentru aviație a avut dificultăți în a-și reveni și asta nu pentru că oamenii nu ar mai călători ca înainte — spoiler: călătoresc! — ci pentru că șocul lockdown-ului și prețurile mari ale petrolului după invazia Rusiei în Ucraina au forțat industria să retragă avioanele vechi, mari consumatoare de combustibil. Înlocuitoarele sunt mult mai eficiente.

Modelele de bază narrow-body de la Airbus SE și Boeing Co., introduse chiar înaintea pandemiei, consumă cu aproximativ 20% mai puțin combustibil decât modelele înlocuite, datorită aerodinamicii îmbunătățite (precum vârfurile aripilor), datorită materialelor mai ușoare și a motoarelor mai performante. În plus, o parte din ceea ce industria numește „combustibil pentru aviație” nu este consumată de avioane, ci reprezintă kerosen folosit pentru sobe și centrale. Deși kerosenul reprezintă doar 10% din acest segment, scăderea consumului său este un alt obstacol.

Totuși, avem motive să sperăm într-o redresare, comentează Bloomberg. Numărul zborurilor — și al pasagerilor — este deja peste nivelul din 2019. În ciuda îngrijorărilor inițiale că traficul va scădea anul acesta, până acum a continuat să crească, deși mai lent decât în 2023 și 2024. Prețurile acțiunilor marilor companii aeriene și-au revenit și ele după scăderile din martie, când existau temeri legate de rezervările de vară și de călătoriile de afaceri.

O creștere, până la 9.500 miliarde în 2025?

Măsurată prin așa-numitul indicator revenue-passenger-kilometers (RPK), care combină atât numărul de pasageri, cât și distanțele parcurse, industria aviației a înregistrat anul trecut 9.037 miliarde RPK, depășind pentru prima dată vârful de 8.688 miliarde RPK din 2019. Anul acesta, industria se așteaptă la o nouă creștere, până la 9.500 miliarde. Și totul sugerează că, în lipsa unei alte crize, indicatorul va continua să crească în 2026 și după aceea. Nu ar trebui să fim surprinși: fiecare altă criză a fost doar o mică sincopă în ascensiunea aviației. Fie că a fost vorba de Războiul din Golf (1990-1991) sau de criza financiară globală din 2008, fiecare recul s-a dovedit temporar.

În ciuda creșterii numărului de zboruri, cererea de combustibil pentru avioane rămâne sub nivelurile pre-pandemie, din cauza avioanelor mai eficiente. Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că anul acesta consumul va ajunge la 7,7 milioane barili/zi, sub cei 7,86 milioane din 2019, dar va înregistra, totuși, cea mai puternică creștere anuală dintre toate produsele petroliere rafinate. Până anul viitor, efectul îmbunătățirilor tehnologice se va estompa, iar cererea de combustibil pentru aviație va fi aproape de nivelurile pre-Covid — ceva ce se observă deja în Europa și America de Nord, unde kerosenul are un rol mai mic.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Din 2026, cererea ar trebui să atingă noi recorduri anuale

Până când? Avem vizibilitate cel puțin până în 2030, când nevoia ar putea depăși 8,5 milioane barili/zi, scrie Bloomberg.

Ce se va întâmpla după 2030? Intuiția unora este că cererea va continua să crească, chiar dacă cea de benzină și motorină va scădea. Priviți spre Asia pentru indicii: geografia fragmentată, cu multe insule, se potrivește perfect transportului aerian; veniturile disponibile ale clasei de mijloc sunt în creștere; iar, așa cum au făcut omologii lor din Europa și America, începând cu anii ’60, noii bogați urbani asiatici vor dori să zboare.

Alte articole importante
De la Ibiza, spre Dolomiți: verile fierbinți și turismul de masă amenință economiile Europei
De la Ibiza, spre Dolomiți: verile fierbinți și turismul de masă amenință economiile Europei
Căldura, seceta și vânturile puternice au provocat și anul acesta incendii în Grecia, în Turcia, Portugalia, Spania și Franța. Valurile de căldură din Spania au dus la peste 1.100 de decese, potrivit Ministerului Sănătății. Obiective turistice – precum Acropole din Atena sau Turnul Eiffel din Paris – au fost închise din cauza temperaturilor periculoase. Totuși, […]
OpenAI lansează cel mai ieftin abonament ChatGPT. În ce țară este disponibil și cât costă?
Companii
OpenAI lansează cel mai ieftin abonament ChatGPT. În ce țară este disponibil și cât costă?
OpenAI a lansat cel mai ieftin abonament ChatGPT de până acum, oferind utilizatorilor acces extins la modelul GPT-5 și la funcții suplimentare. Măsura face parte din strategia gigantului tech american de a-și consolida prezența pe a doua cea mai mare piață după numărul de utilizatori. OpenAI extinde accesul la ChatGPT în India cu un abonament […]
Trump, în frenezia cumpărăturilor: obligațiuni de 104 milioane de dolari în timp ce este în funcție
Trump, în frenezia cumpărăturilor: obligațiuni de 104 milioane de dolari în timp ce este în funcție
Președintele Donald Trump a cumpărat sute de obligațiuni de când a revenit în funcție, inclusiv unele emise de companii americane afectate de schimbările de politici federale pe care el însuși le-a promovat. Obligațiunile, care totalizează cel puțin 103,7 milioane de dolari, includ obligațiuni municipale și datorii corporative de la companii precum Qualcomm Inc., Home Depot […]
Un startup nuclear va pune în funcțiune primul său reactor în 2026: finanțare de 100 de milioane de dolari
Companii
Un startup nuclear va pune în funcțiune primul său reactor în 2026: finanțare de 100 de milioane de dolari
Un startup din domeniul nuclear va pune în funcțiune primul său reactor în vara anului 2026, marcând un pas important pentru tehnologiile energetice de nouă generație. Proiectul presupune o investiție de 100 de milioane de dolari, care are darul de a grăbi tranziția către surse de energie mai sigure și mai sustenabile. Un startup din […]
Retailerii trebuie să adopte noi modele de business pentru a stimula creșterea. Care sunt cele 6 direcții care vor decide cine câștigă și cine pierde în comerțul global
Retailerii trebuie să adopte noi modele de business pentru a stimula creșterea. Care sunt cele 6 direcții care vor decide cine câștigă și cine pierde în comerțul global
Un nou studiu realizat de EY și World Retail Congress arată că retailerii trebuie să adopte noi modele de business pentru a supraviețui și a crește într-un context economic marcat de incertitudine, inflație, instabilitate geopolitică și presiunea cumpărăturilor online. Analiza identifică șase domenii cheie care pot accelera creșterea și pot transforma comerțul în următorul deceniu. […]
Un startup american cu doi cofondatori români, evaluat la peste 100 de miliarde de dolari
Companii
Un startup american cu doi cofondatori români, evaluat la peste 100 de miliarde de dolari
Un startup american din domeniul AI cu doi cofondatori români, a atins o evaluare de peste 100 de miliarde de dolari în urma unei noi runde de finanțare. Creșterea spectaculoasă confirmă interesul uriaș al investitorilor pentru companiile care dezvoltă tehnologii de inteligență artificială de ultimă generație. Startup-ul AI Databricks, cu doi cofondatori români, atinge o […]