Prima pagină » Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului

Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului

Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului
Combustibilul de avioane: cel mai fierbinte punct în piața petrolului / Foto: Unsplash

La cinci ani după ce Covid-19 a golit cerul, cererea globală de combustibil pentru avioane încă nu și-a revenit la nivelul de dinaintea pandemiei. Între timp, consumul global pentru toate celelalte categorii de produse petroliere rafinate — benzină, motorină, GPL, nafta și păcură — a depășit deja nivelurile din 2019, scrie Bloomberg. Cererea globală de combustibil pentru aviație este singurul segment petrolier care încă nu a revenit la nivelul pre-pandemie, dar se află pe o traiectorie de creștere rapidă, alimentată de expansiunea clasei de mijloc și de mobilitatea sporită la nivel mondial. În ciuda avioanelor mai eficiente și a presiunilor climatice, până în 2030 consumul este așteptat să atingă noi recorduri, consolidând aviația ca principal motor al cererii globale de petrol.

Cererea de combustibil pentru aviație ia din nou avânt

Combustibilul pentru avioane este singurul produs petrolier rafinat major a cărui cerere nu a revenit la nivelul pre-Covid. Dar se preconizează o creștere. Anumiți analiști ai pieței privesc lumea printr-o lentilă diferită: sunt mai puțin interesați de aeroporturi precum Heathrow, la Londra, sau John F. Kennedy, la New York, și se concentrează pe hub-uri emergente, precum Guangzhou (China), Hyderabad (India), Istanbul (Turcia), Jeddah (Arabia Saudită) și Bogota (Columbia). De acolo decolează și aterizează, din ce în ce mai mult, noua generație de călători.

Mai simplu spus, cu cât crește clasa de mijloc globală, cu atât mai mult oamenii vor avea motive să zboare. Avioanele electrice mari rămân un vis; hidrogenul este o himeră; iar așa-numitul combustibil de aviație sustenabil, derivat din ulei de gătit și grăsimi animale, este mai degrabă o speranță decât o realitate, comentează sursa citată. Așadar, mulți rămân foarte optimiști nu doar pentru cererea actuală, ci și pentru cea viitoare. În afară de plastic, cel mai hot punct al consumului global de petrol este transportul aerian. Cât timp va putea combustibilul pentru aviație să compenseze declinul consumului de benzină? Probabil încă cinci ani, dacă nu mai mult.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Tehnologiile moderne, o amenințarea pentru piața combustibililor de avion?

De la sfârșitul pandemiei, combustibilul pentru aviație a avut dificultăți în a-și reveni și asta nu pentru că oamenii nu ar mai călători ca înainte — spoiler: călătoresc! — ci pentru că șocul lockdown-ului și prețurile mari ale petrolului după invazia Rusiei în Ucraina au forțat industria să retragă avioanele vechi, mari consumatoare de combustibil. Înlocuitoarele sunt mult mai eficiente.

Modelele de bază narrow-body de la Airbus SE și Boeing Co., introduse chiar înaintea pandemiei, consumă cu aproximativ 20% mai puțin combustibil decât modelele înlocuite, datorită aerodinamicii îmbunătățite (precum vârfurile aripilor), datorită materialelor mai ușoare și a motoarelor mai performante. În plus, o parte din ceea ce industria numește „combustibil pentru aviație” nu este consumată de avioane, ci reprezintă kerosen folosit pentru sobe și centrale. Deși kerosenul reprezintă doar 10% din acest segment, scăderea consumului său este un alt obstacol.

Totuși, avem motive să sperăm într-o redresare, comentează Bloomberg. Numărul zborurilor — și al pasagerilor — este deja peste nivelul din 2019. În ciuda îngrijorărilor inițiale că traficul va scădea anul acesta, până acum a continuat să crească, deși mai lent decât în 2023 și 2024. Prețurile acțiunilor marilor companii aeriene și-au revenit și ele după scăderile din martie, când existau temeri legate de rezervările de vară și de călătoriile de afaceri.

O creștere, până la 9.500 miliarde în 2025?

Măsurată prin așa-numitul indicator revenue-passenger-kilometers (RPK), care combină atât numărul de pasageri, cât și distanțele parcurse, industria aviației a înregistrat anul trecut 9.037 miliarde RPK, depășind pentru prima dată vârful de 8.688 miliarde RPK din 2019. Anul acesta, industria se așteaptă la o nouă creștere, până la 9.500 miliarde. Și totul sugerează că, în lipsa unei alte crize, indicatorul va continua să crească în 2026 și după aceea. Nu ar trebui să fim surprinși: fiecare altă criză a fost doar o mică sincopă în ascensiunea aviației. Fie că a fost vorba de Războiul din Golf (1990-1991) sau de criza financiară globală din 2008, fiecare recul s-a dovedit temporar.

În ciuda creșterii numărului de zboruri, cererea de combustibil pentru avioane rămâne sub nivelurile pre-pandemie, din cauza avioanelor mai eficiente. Agenția Internațională pentru Energie (IEA) estimează că anul acesta consumul va ajunge la 7,7 milioane barili/zi, sub cei 7,86 milioane din 2019, dar va înregistra, totuși, cea mai puternică creștere anuală dintre toate produsele petroliere rafinate. Până anul viitor, efectul îmbunătățirilor tehnologice se va estompa, iar cererea de combustibil pentru aviație va fi aproape de nivelurile pre-Covid — ceva ce se observă deja în Europa și America de Nord, unde kerosenul are un rol mai mic.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Din 2026, cererea ar trebui să atingă noi recorduri anuale

Până când? Avem vizibilitate cel puțin până în 2030, când nevoia ar putea depăși 8,5 milioane barili/zi, scrie Bloomberg.

Ce se va întâmpla după 2030? Intuiția unora este că cererea va continua să crească, chiar dacă cea de benzină și motorină va scădea. Priviți spre Asia pentru indicii: geografia fragmentată, cu multe insule, se potrivește perfect transportului aerian; veniturile disponibile ale clasei de mijloc sunt în creștere; iar, așa cum au făcut omologii lor din Europa și America, începând cu anii ’60, noii bogați urbani asiatici vor dori să zboare.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Sezonul reducerilor de Black Friday nu aduce doar chilipiruri, ci și un val de fraude online. Experții în securitate cibernetică avertizează că infractorii digitali exploatează febra cumpărăturilor și pun în scenă scheme sofisticate pentru a fura datele bancare ale utilizatorilor. Site-urile clonă, link-urile capcană și ofertele „prea bune ca să fie adevărate” fac parte din […]
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]