Prima pagină » Constructorii primesc răgaz pentru a atinge țintele de emisii CO₂ în sectorul auto

Constructorii primesc răgaz pentru a atinge țintele de emisii CO₂ în sectorul auto

Constructorii primesc răgaz pentru a atinge țintele de emisii CO₂ în sectorul auto

Uniunea Europeană a aprobat o relaxare temporară a normelor privind emisiile de CO2 în industria auto, oferind producătorilor mai mult timp pentru a respecta obiectivele climatice asumate.

Regulamentul modificat prevede că respectarea țintelor de emisii specifice pentru perioada 2025-2027 va fi evaluată pe baza unei medii a performanțelor fiecărui constructor pe parcursul celor trei ani în loc de o analiză anuală.

Producătorii își vor putea atinge țintele de emisii CO2 până în 2027

CO2

Fotografii: Shutterstock

Într-un context în care industria auto europeană se confruntă cu o tranziție complexă către mobilitatea electrică și cu o cerere sub așteptări pentru vehiculele electrice, Uniunea Europeană a aprobat, marți, o modificare importantă a reglementărilor privind emisiile de dioxid de carbon.

Astfel, noile reguli acordă producătorilor auto o fereastră extinsă de conformare, permițându-le să atingă obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pe o perioadă de trei ani, în loc de raportarea anuală.

Conform regulilor anterioare, emisiile medii ale autoturismelor vândute într-un an de un producător nu trebuiau să depășească un anumit prag stabilit de Comisia Europeană, sub sancțiunea unor amenzi considerabile. Aceste standarde, înăsprite la începutul lui 2025, făceau parte din strategia Uniunii de reducere a nivelului de poluare și de promovare a mobilității cu emisii scăzute, transmite DPA, preluată de Agerpres.

Cu toate acestea, în condițiile în care ritmul de adoptare a vehiculelor electrice a încetinit, pe fondul incertitudinilor privind infrastructura de încărcare, prețurilor încă ridicate și reticenței consumatorilor, mulți constructori s-au aflat în pericolul de a depăși plafoanele de emisii, ceea ce i-ar fi expus la penalizări financiare.

Noua măsură de flexibilitate, propusă de Comisia Europeană în aprilie și aprobată acum de Consiliul UE, prevede că țintele de emisii CO2 pentru perioada 2025-2027 vor fi analizate cumulativ. Asta înseamnă că, dacă un producător auto, ca Volkswagen, BMW sau Mercedes-Benz, va depăși limita anuală în acest an, acesta va putea compensa excedentul prin performanțe mai bune în anii 2026 sau 2027, evitând astfel sancțiunile.

UE dorește un transport durabil

Comisia Europeană subliniază că această ajustare nu echivalează cu o renunțare la obiectivele climatice. Este vorba despre un răgaz de care industria auto are nevoie pentru a continua investițiile în tehnologii curate, fără a fi penalizată imediat pentru eventuale întârzieri în procesul de adaptare.

„Scopul este menținerea cursului către neutralitatea climatică până în 2050, dar cu o abordare pragmatică în perioada de tranziție”, se arată în comunicarea oficială a Comisiei.

Obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 la nivelul blocului comunitar urmăresc să facă sistemul de transport al UE mai durabil și să plaseze transportul rutier pe o traiectorie fermă către o mobilitate cu emisii zero până în 2050, potrivit Comisiei Europene.

Alte articole importante
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național. În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit. Legea prin care taxele locale vor crește de la 1 ianuarie 2026 rămâne neschimbată Curtea Constituțională […]
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Companii
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Mercedes-Benz și compania chineză Momenta au anunțat lansarea unui serviciu de robotaxi-uri de lux, care va folosi limuzine S-Class. Inițiativa marchează un pas important în evoluția mobilității autonome premium, combinând tehnologia avansată cu confortul specific brandului german. Mercedes-Benz și chinezii de la Momenta duc robotaxi-urile la un nou nivel de lux Mercedes-Benz, împreună cu compania […]
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Companii
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Producătorul auto american Rivian face un pas important în direcția mobilității inteligente, dezvoltând propriul asistent AI. Prin acest proiect, compania urmărește să ofere șoferilor o experiență mai intuitivă, mai sigură și perfect adaptată vehiculelor sale electrice. Rivian anunță dezvoltarea unui asistent AI inovator pentru viitoarele sale vehicule electrice Rivian, companie specializată în vehiculele electrice, a […]
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Tehnologie
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Trei din zece adolescenți folosesc în fiecare zi chatboți AI, potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center. Acest fenomen are loc în Statele Unite, unde utilizarea inteligenței artificiale în rândul tinerilor a devenit parte din rutina zilnică. Un studiu arată că trei adolescenți din zece folosesc zilnic chatboți AI în Statele Unite Siguranța adolescenților […]
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Tehnologie
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Comisia Europeană a deschis marți o investigație amplă împotriva Google, suspectând compania că ar utiliza conținutul publisherilor și materialele de pe YouTube pentru antrenarea modelelor sale de inteligență artificială fără acord și fără compensare adecvată. Bruxelles susține că vizează protejarea concurenței și a creatorilor de conținut într-o piață dominată de Big Tech. Bruxelles-ul consideră necesar […]