Prima pagină » Criza magnetilor: Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China

Criza magnetilor: Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China

Criza magnetilor: Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China
Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China. Foto: Shutterstock

În contextul globalizării și al tensiunilor comerciale tot mai accentuate, industria auto de lux se confruntă cu provocări majore în diversificarea surselor de aprovizionare. Criza magnetilor reprezintă un exemplu elocvent al acestor dificultăți, având în vedere importanța crucială a acestor componente pentru producția vehiculelor electrice și hibride. În acest peisaj, giganții precum Mercedes-Benz și Porsche își intensifică eforturile de a identifica și dezvolta surse alternative în afara Chinei, dorind să reducă dependența de o piață și de furnizori care, în ultimii ani, au devenit tot mai vulnerabili la perturbări economice și politice. 

Producătorii auto europeni se confruntă cu o provocare majoră: găsirea unor surse alternative pentru pământurile rare și magneții esențiali, pe fondul restricțiilor tot mai severe impuse de China la exportul acestor materiale critice. În contextul escaladării războiului tarifar dintre SUA și China, companii precum Mercedes-Benz și Porsche caută cu disperare parteneri occidentali pentru a-și asigura continuitatea producției.

Pământurile Rare – Inima Motoarelor Electrice

Pământurile rare sunt indispensabile pentru industria auto, fiind utilizate în magneții permanenți ai motoarelor electrice și în alte componente cheie din toate tipurile de automobile. China deține aproape monopolul asupra extracției și procesării acestor materiale, iar în aprilie a introdus restricții suplimentare la export, amplificând criza de aprovizionare la nivel global.

Mercedes-Benz și Rainbow Rare Earths: Un parteneriat strategic

Potrivit unei surse apropiate negocierilor, Mercedes-Benz poartă discuții cu Rainbow Rare Earths din Marea Britanie pentru a-și asigura livrări viitoare din mina sud-africană operată de companie. Rainbow, susținută de TechMet – o firmă minieră la care guvernul SUA deține o participație – estimează că va începe producția de pământuri rare în 2027, materiale ce vor fi utilizate în magneții permanenți, scrie Financial Times.

Deși Mercedes-Benz a refuzat să comenteze, Rainbow a declarat că „progresează discuțiile privind contractele de livrare cu diverși jucători din industrie, inclusiv producători auto și companii globale de trading”.

Producătorii auto, sub presiunea opririi liniilor de producție

Frank Eckard, CEO al producătorului german de magneți Magnosphere, a declarat că Porsche și alți constructori auto au solicitat cantități suplimentare de magneți pentru a evita oprirea liniilor de producție în următoarele săptămâni.

„Toată lumea a început să sune și să întrebe: ‘Ne puteți da 2.000 de magneți? Linia noastră de producție riscă să se oprească. Prețul nu contează – să discutăm despre ce puteți face, când îi putem primi și cum puteți livra.’ Este pur și simplu incredibil”, a spus Eckard.

Porsche a refuzat să comenteze în privința furnizorilor săi. Eckard a avertizat că, dacă nu se găsesc rapid surse alternative, producția auto ar putea fi blocată până la mijlocul lunii iulie.

Criza afectează și Statele Unite

Nu doar Europa resimte criza. În luna mai, Ford a fost nevoită să oprească temporar producția la fabrica de SUV-uri din Chicago din cauza lipsei magneților.

Magnosphere, care folosește materiale din China pentru a produce magneți, a primit solicitări de la companii interesate dacă ar putea fabrica magneți fără a depinde de aprovizionarea chineză, a mai menționat Eckard.

Investițiile în lanțuri de aprovizionare non-chinezești, în creștere

Analiștii de la Berenberg au subliniat recent că „disputa geopolitică privind metalele va stimula investițiile în lanțuri de aprovizionare non-chinezești”, companii precum Rainbow urmând să beneficieze de această tendință.

Directorii din industria auto au avertizat în repetate rânduri că stocurile de magneți din pământuri rare ar putea dura doar câteva săptămâni sau, în cel mai bun caz, câteva luni.

Hyundai și Kia – Printre puținele excepții

O excepție notabilă este grupul sud-coreean Hyundai-Kia, care, potrivit unor surse apropiate jurnaliștilor britanici, le-a transmis investitorilor că dispune de stocuri suficiente de pământuri rare pentru a asigura producția până la sfârșitul anului.

„Ca parte a practicilor noastre standard de afaceri, menținem niveluri adecvate de inventar pentru a sprijini o producție neîntreruptă. Nu divulgăm detalii specifice despre stocuri sau strategii de aprovizionare”, a declarat Hyundai.

Europa, Încă Dependentă de Asia pentru Producția de Magneți

Chiar dacă producătorii auto europeni reușesc să securizeze pământuri rare din afara Chinei, cea mai mare parte a producției de magneți are loc tot în Asia.

„Dacă Europa nu ia în serios producția de magneți permanenți, nu vom rezolva problema”, a avertizat un executiv din industrie.

China promite să grăbească aprobările, dar întârzierile persistă

Beijingul a acceptat recent să accelereze aprobările pentru licențele de export de pământuri rare pentru anumite companii europene, ca răspuns la avertismentele privind riscul blocării fabricilor și perturbarea lanțurilor globale de aprovizionare.

Cu toate acestea, directorii din industrie avertizează că întârzierile în livrarea materialelor vor persista din cauza volumului mare de cereri de licență.

Chiar și pentru companii precum Volkswagen, care au obținut deja licență de export din China, transporturile ar putea ajunge abia peste câteva săptămâni sau chiar luni, au adăugat aceștia.

Alte articole importante
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
Tehnologie
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
China accelerează în cursa globală pentru supremația în AI și lansează GLM-4.5, un model revoluționar dezvoltat de startup-ul Z.ai (fost Zhipu). Noua tehnologie este de două ori mai compactă decât DeepSeek, consumă mai puține resurse și este semnificativ mai ieftină, punând presiune pe competiția internațională și pe liderii tradiționali ai industriei. China accelerează în cursa […]
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Companii
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Waymo, divizia de conducere autonomă a grupului Alphabet, a anunțat că își va lansa propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026, primul oraș fiind Dallas. Decizia marchează o etapă majoră în extinderea transportului autonom comercial în Statele Unite și vine într-un moment în care competiția în acest sector devine tot mai acerbă. După Tesla, și Waymo […]
Câți bani va primi David Popovici pentru cele două medalii de aur câștigate la CM de natație (VIDEO)
Câți bani va primi David Popovici pentru cele două medalii de aur câștigate la CM de natație (VIDEO)
După cele două medalii de aur cucerite la Campionatele Mondiale de natație de la Singapore, David Popovici își va rotunji conturile. Cu toate acestea, recompensele financiare pe care le va primi sportivul român sunt mult prea mici în raport cu performanțele uimitoare pe care le realizează în bazin. Înotătorul român va fi premiat atât de […]
Cele mai scumpe orașe europene, unde doar facturile înghit cea mai mare parte a salariului
Analize
Cele mai scumpe orașe europene, unde doar facturile înghit cea mai mare parte a salariului
Cele mai scumpe orașe europene nu se disting doar prin chiriile uriașe sau prețurile exorbitante din restaurante și magazine, ci și prin costurile tot mai greu de suportat ale utilităților de bază. În unele dintre aceste metropole, doar facturile lunare la electricitate, apă și salubritate ajung să consume o parte semnificativă din salariul mediu, transformând […]
Producția națională de automobile, în scădere în primul semestru din 2025
Companii
Producția națională de automobile, în scădere în primul semestru din 2025
Producția națională de automobile a înregistrat o scădere de aproape 3% în primele șase luni comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Conform datelor oficiale, cele două uzine auto din țară au produs împreună mai puține vehicule, până la aproximativ 284.000 de unități. Scădere de 2,8% pentru producția națională de automobile în primele șase luni din […]
Încrederea românilor în economie s-a prăbușit la cel mai mic nivel din ultimii 3 ani
Încrederea românilor în economie s-a prăbușit la cel mai mic nivel din ultimii 3 ani
Încrederea românilor în economie s-a prăbușit dramatic, atingând cel mai scăzut nivel de după debutul războiului din Ucraina. Potrivit unui raport BCR Erste, scăderea vine pe fondul creșterilor masive de TVA și accize aplicate din 1 august și al altor măsuri de consolidare fiscală care erodează veniturile populației și afectează toate sectoarele economice. Încrederea românilor […]