Prima pagină » Criza magnetilor: Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China

Criza magnetilor: Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China

Criza magnetilor: Mercedes-Benz și Porsche încearcă să scape de dependența de China
Foto: Shutterstock

În contextul globalizării și al tensiunilor comerciale tot mai accentuate, industria auto de lux se confruntă cu provocări majore în diversificarea surselor de aprovizionare. Criza magnetilor reprezintă un exemplu elocvent al acestor dificultăți, având în vedere importanța crucială a acestor componente pentru producția vehiculelor electrice și hibride. În acest peisaj, giganții precum Mercedes-Benz și Porsche își intensifică eforturile de a identifica și dezvolta surse alternative în afara Chinei, dorind să reducă dependența de o piață și de furnizori care, în ultimii ani, au devenit tot mai vulnerabili la perturbări economice și politice. 

Producătorii auto europeni se confruntă cu o provocare majoră: găsirea unor surse alternative pentru pământurile rare și magneții esențiali, pe fondul restricțiilor tot mai severe impuse de China la exportul acestor materiale critice. În contextul escaladării războiului tarifar dintre SUA și China, companii precum Mercedes-Benz și Porsche caută cu disperare parteneri occidentali pentru a-și asigura continuitatea producției.

Pământurile Rare – Inima Motoarelor Electrice

Pământurile rare sunt indispensabile pentru industria auto, fiind utilizate în magneții permanenți ai motoarelor electrice și în alte componente cheie din toate tipurile de automobile. China deține aproape monopolul asupra extracției și procesării acestor materiale, iar în aprilie a introdus restricții suplimentare la export, amplificând criza de aprovizionare la nivel global.

Mercedes-Benz și Rainbow Rare Earths: Un parteneriat strategic

Potrivit unei surse apropiate negocierilor, Mercedes-Benz poartă discuții cu Rainbow Rare Earths din Marea Britanie pentru a-și asigura livrări viitoare din mina sud-africană operată de companie. Rainbow, susținută de TechMet – o firmă minieră la care guvernul SUA deține o participație – estimează că va începe producția de pământuri rare în 2027, materiale ce vor fi utilizate în magneții permanenți, scrie Financial Times.

Deși Mercedes-Benz a refuzat să comenteze, Rainbow a declarat că „progresează discuțiile privind contractele de livrare cu diverși jucători din industrie, inclusiv producători auto și companii globale de trading”.

Producătorii auto, sub presiunea opririi liniilor de producție

Frank Eckard, CEO al producătorului german de magneți Magnosphere, a declarat că Porsche și alți constructori auto au solicitat cantități suplimentare de magneți pentru a evita oprirea liniilor de producție în următoarele săptămâni.

„Toată lumea a început să sune și să întrebe: ‘Ne puteți da 2.000 de magneți? Linia noastră de producție riscă să se oprească. Prețul nu contează – să discutăm despre ce puteți face, când îi putem primi și cum puteți livra.’ Este pur și simplu incredibil”, a spus Eckard.

Porsche a refuzat să comenteze în privința furnizorilor săi. Eckard a avertizat că, dacă nu se găsesc rapid surse alternative, producția auto ar putea fi blocată până la mijlocul lunii iulie.

Criza afectează și Statele Unite

Nu doar Europa resimte criza. În luna mai, Ford a fost nevoită să oprească temporar producția la fabrica de SUV-uri din Chicago din cauza lipsei magneților.

Magnosphere, care folosește materiale din China pentru a produce magneți, a primit solicitări de la companii interesate dacă ar putea fabrica magneți fără a depinde de aprovizionarea chineză, a mai menționat Eckard.

Investițiile în lanțuri de aprovizionare non-chinezești, în creștere

Analiștii de la Berenberg au subliniat recent că „disputa geopolitică privind metalele va stimula investițiile în lanțuri de aprovizionare non-chinezești”, companii precum Rainbow urmând să beneficieze de această tendință.

Directorii din industria auto au avertizat în repetate rânduri că stocurile de magneți din pământuri rare ar putea dura doar câteva săptămâni sau, în cel mai bun caz, câteva luni.

Hyundai și Kia – Printre puținele excepții

O excepție notabilă este grupul sud-coreean Hyundai-Kia, care, potrivit unor surse apropiate jurnaliștilor britanici, le-a transmis investitorilor că dispune de stocuri suficiente de pământuri rare pentru a asigura producția până la sfârșitul anului.

„Ca parte a practicilor noastre standard de afaceri, menținem niveluri adecvate de inventar pentru a sprijini o producție neîntreruptă. Nu divulgăm detalii specifice despre stocuri sau strategii de aprovizionare”, a declarat Hyundai.

Europa, Încă Dependentă de Asia pentru Producția de Magneți

Chiar dacă producătorii auto europeni reușesc să securizeze pământuri rare din afara Chinei, cea mai mare parte a producției de magneți are loc tot în Asia.

„Dacă Europa nu ia în serios producția de magneți permanenți, nu vom rezolva problema”, a avertizat un executiv din industrie.

China promite să grăbească aprobările, dar întârzierile persistă

Beijingul a acceptat recent să accelereze aprobările pentru licențele de export de pământuri rare pentru anumite companii europene, ca răspuns la avertismentele privind riscul blocării fabricilor și perturbarea lanțurilor globale de aprovizionare.

Cu toate acestea, directorii din industrie avertizează că întârzierile în livrarea materialelor vor persista din cauza volumului mare de cereri de licență.

Chiar și pentru companii precum Volkswagen, care au obținut deja licență de export din China, transporturile ar putea ajunge abia peste câteva săptămâni sau chiar luni, au adăugat aceștia.

Alte articole importante
„Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe”
„Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe”
Avem nevoie de politici comuniste pentru locuințe? Planul radical al stângii pentru locuințele din Paris: autoritățile folosesc instrumente intervenționiste pentru a face casele accesibile. Peste 4 milioane de oameni trăiesc fie fără adăpost, fie în condiții extreme Fundația Franceză pentru Locuințe, cunoscută sub numele de Fundația Abbé Pierre, avertiza, la începutul acestui an, că Franța […]
România aruncă 2,5 milioane de tone de alimente anual
România aruncă 2,5 milioane de tone de alimente anual
România se confruntă cu o problemă majoră a risipei alimentare, aruncând anual aproximativ 2,5 milioane de tone de mâncare, echivalentul a mii de camioane pline de produse care nu mai ajung să fie consumate. Una dintre cauze principala este că România aruncă mai mult decât conștientizează. Această realitate devine și mai presantă în contextul în […]
Piloții români au cele mai mici salarii din Europa
Piloții români au cele mai mici salarii din Europa
Află de ce piloții români au salarii semnificativ mai mici decât colegii lor europeni și impactul acestora asupra industriei. Diferențele salariale majore ridică semne de întrebare privind competitivitatea României în domeniul transportului aerian și retenția personalului calificat, inclusiv a piloților români. Piloții români se află la coada clasamentului european al salariilor Deficitul de piloți afectează […]
Boom-ul AI pune miliardarii în dificultate: risc de bulă pe piață?
Tehnologie
Boom-ul AI pune miliardarii în dificultate: risc de bulă pe piață?
Boom-ul AI a schimbat radical strategiile marilor miliardari, obligându-i să-și regândească investițiile și planurile de afaceri. Însă, pe măsură ce valorile companiilor cresc vertiginos, întrebarea care se conturează este dacă acest boom este sustenabil sau doar o bulă care așteaptă să se spargă. Boom-ul AI testează limitele portofoliilor miliardarilor Săptămâna trecuta, Larry Ellison, cofondatorul Oracle, […]
Vânzarea TikTok explodează: SUA și China ajung la o înțelegere istorică
Analize
Vânzarea TikTok explodează: SUA și China ajung la o înțelegere istorică
Vânzarea TikTok a intrat într-o nouă etapă, după ce oficialii americani și chinezi au anunțat că au convenit un cadru pentru transferul platformei către o structură cu control american. Acordul a venit după luni de negocieri tensionate, în care securitatea națională și interesele comerciale au dominat discuțiile. Acord pe vânzarea TikTok, confirmat la Madrid Jamieson […]
Șapte din zece români spun că nu primesc un salariu echitabil
Analize
Șapte din zece români spun că nu primesc un salariu echitabil
Șapte din zece români declară că nu sunt plătiți corect pentru munca lor, raportat la experiență și competențe. Această percepție plasează România printre țările europene cu cele mai ridicate niveluri de îngrijorare privind echitatea salarială. Șapte din zece români spun că venitul nu reflectă competențele și experiența În 22 de state membre ale Uniunii Europene, […]