În contextul globalizării și al tensiunilor comerciale tot mai accentuate, industria auto de lux se confruntă cu provocări majore în diversificarea surselor de aprovizionare. Criza magnetilor reprezintă un exemplu elocvent al acestor dificultăți, având în vedere importanța crucială a acestor componente pentru producția vehiculelor electrice și hibride. În acest peisaj, giganții precum Mercedes-Benz și Porsche își intensifică eforturile de a identifica și dezvolta surse alternative în afara Chinei, dorind să reducă dependența de o piață și de furnizori care, în ultimii ani, au devenit tot mai vulnerabili la perturbări economice și politice.
Producătorii auto europeni se confruntă cu o provocare majoră: găsirea unor surse alternative pentru pământurile rare și magneții esențiali, pe fondul restricțiilor tot mai severe impuse de China la exportul acestor materiale critice. În contextul escaladării războiului tarifar dintre SUA și China, companii precum Mercedes-Benz și Porsche caută cu disperare parteneri occidentali pentru a-și asigura continuitatea producției.
Pământurile rare sunt indispensabile pentru industria auto, fiind utilizate în magneții permanenți ai motoarelor electrice și în alte componente cheie din toate tipurile de automobile. China deține aproape monopolul asupra extracției și procesării acestor materiale, iar în aprilie a introdus restricții suplimentare la export, amplificând criza de aprovizionare la nivel global.
Potrivit unei surse apropiate negocierilor, Mercedes-Benz poartă discuții cu Rainbow Rare Earths din Marea Britanie pentru a-și asigura livrări viitoare din mina sud-africană operată de companie. Rainbow, susținută de TechMet – o firmă minieră la care guvernul SUA deține o participație – estimează că va începe producția de pământuri rare în 2027, materiale ce vor fi utilizate în magneții permanenți, scrie Financial Times.
Deși Mercedes-Benz a refuzat să comenteze, Rainbow a declarat că „progresează discuțiile privind contractele de livrare cu diverși jucători din industrie, inclusiv producători auto și companii globale de trading”.
Frank Eckard, CEO al producătorului german de magneți Magnosphere, a declarat că Porsche și alți constructori auto au solicitat cantități suplimentare de magneți pentru a evita oprirea liniilor de producție în următoarele săptămâni.
„Toată lumea a început să sune și să întrebe: ‘Ne puteți da 2.000 de magneți? Linia noastră de producție riscă să se oprească. Prețul nu contează – să discutăm despre ce puteți face, când îi putem primi și cum puteți livra.’ Este pur și simplu incredibil”, a spus Eckard.
Porsche a refuzat să comenteze în privința furnizorilor săi. Eckard a avertizat că, dacă nu se găsesc rapid surse alternative, producția auto ar putea fi blocată până la mijlocul lunii iulie.
Nu doar Europa resimte criza. În luna mai, Ford a fost nevoită să oprească temporar producția la fabrica de SUV-uri din Chicago din cauza lipsei magneților.
Magnosphere, care folosește materiale din China pentru a produce magneți, a primit solicitări de la companii interesate dacă ar putea fabrica magneți fără a depinde de aprovizionarea chineză, a mai menționat Eckard.
Analiștii de la Berenberg au subliniat recent că „disputa geopolitică privind metalele va stimula investițiile în lanțuri de aprovizionare non-chinezești”, companii precum Rainbow urmând să beneficieze de această tendință.
Directorii din industria auto au avertizat în repetate rânduri că stocurile de magneți din pământuri rare ar putea dura doar câteva săptămâni sau, în cel mai bun caz, câteva luni.
O excepție notabilă este grupul sud-coreean Hyundai-Kia, care, potrivit unor surse apropiate jurnaliștilor britanici, le-a transmis investitorilor că dispune de stocuri suficiente de pământuri rare pentru a asigura producția până la sfârșitul anului.
„Ca parte a practicilor noastre standard de afaceri, menținem niveluri adecvate de inventar pentru a sprijini o producție neîntreruptă. Nu divulgăm detalii specifice despre stocuri sau strategii de aprovizionare”, a declarat Hyundai.
Europa, Încă Dependentă de Asia pentru Producția de Magneți
Chiar dacă producătorii auto europeni reușesc să securizeze pământuri rare din afara Chinei, cea mai mare parte a producției de magneți are loc tot în Asia.
„Dacă Europa nu ia în serios producția de magneți permanenți, nu vom rezolva problema”, a avertizat un executiv din industrie.
Beijingul a acceptat recent să accelereze aprobările pentru licențele de export de pământuri rare pentru anumite companii europene, ca răspuns la avertismentele privind riscul blocării fabricilor și perturbarea lanțurilor globale de aprovizionare.
Cu toate acestea, directorii din industrie avertizează că întârzierile în livrarea materialelor vor persista din cauza volumului mare de cereri de licență.
Chiar și pentru companii precum Volkswagen, care au obținut deja licență de export din China, transporturile ar putea ajunge abia peste câteva săptămâni sau chiar luni, au adăugat aceștia.