Prima pagină » Criza vârstei mijlocii? – un simplu mit, spune Zara, la împlinirea vârstei de 50 de ani

Criza vârstei mijlocii? – un simplu mit, spune Zara, la împlinirea vârstei de 50 de ani

Criza vârstei mijlocii? - un simplu mit, spune Zara, la împlinirea vârstei de 50 de ani
Criza vârstei mijlocii? - un simplu mit, spune Zara, la împlinirea vârstei de 50 de ani / Foto: Zara

Zara împlinește o jumătate de secol de existență, scrie Financial Times, dar nu dă semne de vreo criză a vârstei mijlocii. Principalul brand al gigantului spaniol Inditex rămâne flexibil, în ciuda unei încetiniri vizibile a ritmului de creștere, într-un context economic global marcat de incertitudini. Ultimii ani nu au fost tocmai favorabili industriei de fashion, comentează sursa citată. Criticii curentelor fast fashion oricum urmau să reconfigureze domeniul industriei textile, cu argumente care variază de la poluarea planetei cu tone de textile în fiecare sezon, la consumul mare de apă necesar fabricării lor. Mai apoi, războaiele comerciale și conflictele armate globale au afectat încrederea consumatorilor, care oricum migrează de ani buni spre cheltuieli pe experiențe mai degrabă decât pe bunuri fizice. Totuși, compania își păstrează echilibrul, mizând pe o strategie de expansiune selectivă, pe digitalizare și pe modernizarea rețelei de magazine. În felul acesta, reușește să-și mențină relevanța în fața unei piețe tot mai volatile, scrie sursa citată, într-o trecere în revistă a performanțelor companiei, într-un moment aniversar.

La 50 de ani, Zara nu pare să sufere de o criză de identitate, ci, mai degrabă, să resimtă o nevoie de reinventare calculată. Modelul său logistic rămâne de neegalat, comentează sursa citată, dar presiunile externe și cerințele unei piețe în schimbare impun o adaptare continuă. Pentru a evita plafonarea, Zara trebuie să continue să jongleze cu prudență între tradiție și inovație – între fast fashion și sustenabilitate, între expansiune fizică și transformare digitală. Începând cu 2022, sub conducerea lui Óscar García Maceiras – un fost bancher spaniol ajuns CEO al acestei companii de mass-fashion – Inditex a renunțat la ambițiile spectaculoase de a-și dubla numărul de magazine sau de a-și tripla bilanțurile. „Creștem proiect cu proiect”, afirmă Maceiras, subliniind eficiența unui model de dezvoltare disciplinată, bazat pe eficiență operațională și, spune el, pe o înțelegere fină a piețelor locale.

Foto: Zara

Foto: Zara

Zara a intrat, recent, pe piața din Uzbekistan și își va extinde rețeaua în Statele Unite, cu un nou magazin în Carolina de Nord, marcând, astfel, cel de-al 26-lea stat american în care este prezentă. Chiar și în Spania, cea mai matură piață a grupului, se mai poate crește, dar nu prin inaugurarea de noi magazine, spune sursa citată, ci prin înlocuirea celor mici și învechite cu unele mai mari, mai moderne și integrate digital.

Tensiuni globale, apetit local

„Atât timp cât rata șomajului nu crește, consumatorii vor continua să cumpere rochii de petrecere și bluze de plajă”, spune Maceiras. Într-o eră a prudenței financiare, Zara pariază pe dorința fundamentală a oamenilor de a arăta bine și asta cât mai rapid, mai accesibil și, dacă se poate, cât mai apropiat de ceea ce este moda unui sezon.

Unul dintre marile avantaje competitive ale companiei Inditex rămâne lanțul său de aprovizionare ultra-rapid, scrie Financial Times. Aproape jumătate din producție provine din țări apropiate – din Spania, Portugalia, Turcia și Maroc – ceea ce îi permite companiei să proiecteze, să fabrice și să livreze rapid, uneori în doar două-trei săptămâni, produse inspirate de podiumurile de modă. Livrările către magazine se fac de două ori pe săptămână, ceea ce asigură un sortiment proaspăt și adaptat cererii.

Acest model de „modă reactivă” rămâne greu de replicat, chiar și pentru rivali precum Mango, Primark sau Shein. În 2024, profitul net al Inditex a crescut cu 9%, ajungând la 5,9 miliarde de euro, în ciuda reducerii numărului total de magazine de la 7.500 la 5.500 în ultimii ani. Spațiul comercial total a crescut însă, datorită consolidării în unități mai mari și mai eficiente.

Foto: Zara

Foto: Zara

Provocările digitalizării și identitățile de brand

Deși un sfert din vânzările Zara se realizează online, potențialul de creștere în acest segment rămâne esențial pentru viitor. Totodată, analistul Simon Irwin avertizează că mărci secundare precum Bershka, Stradivarius sau Pull&Bear nu au încă o identitate suficient de clar conturată: „Toată lumea știe ce este Zara. Dar celelalte branduri? Sunt ele cu adevărat diferite?”

Inditex încearcă să răspundă acestor critici prin repoziționări subtile – Oysho, inițial axată pe lenjerie, mizează acum pe leisurewear, iar Bershka s-a extins recent în India cu o ofertă mai edgy, pentru un public foarte tânăr.

Retailul ca experiență: cafenele și design high-end

În noile magazine Zara, designul interior capătă o importanță strategică. Cafenelele și amenajările premium devin parte din experiența de brand. Potrivit analiștilor, aceste investiții au dus la o creștere semnificativă a vânzărilor pe metru pătrat. Totuși, acest „joc” are limite: „Densitatea vânzărilor nu poate crește la infinit”, avertizează Irwin. „La un moment dat, trebuie să crești online sau să adaugi noi locații”.

Foto: Zara

Foto: Zara

Alte articole importante
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Tehnologie
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Europa se află la un punct de cotitură istoric: Uniunea Europeană trage un semnal de alarmă fără precedent, avertizând că, pentru a face față unei potențiale agresiuni rusești, continentul trebuie să fie pregătit să construiască milioane de drone. Este o cursă contra-cronometru pentru supraviețuire și superioritate tehnologică, iar miza este însăși securitatea Europei. Comisarul european […]
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
În contextul inflației crescute și al prețurilor în continuă urcare, un fenomen surprinzător și tot mai frecvent începe să afecteze magazinele din Europa: cărucioarele de cumpărături dispar sau sunt vandalizate, unele având chiar părți tăiate cu polizoare electrice. Această situație, care pare desprinsă dintr-un film, este reală și tot mai des întâlnită, mai ales în […]
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Tehnologie
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Românii consideră inteligența artificială drept o oportunitate majoră pentru economie și societate, însă entuziasmul este dublat de o doză considerabilă de prudență. Potrivit celui mai recent studiu realizat de RoCoach în parteneriat cu Novel Research, 76% dintre români consideră AI-ul un potențial motor de progres, dar jumătate dintre aceștia menționează și riscurile asociate, mai ales […]
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Companii
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Gigantul chinez Xiaomi își intensifică ofensiva pe piața vehiculelor electrice și lansează cel de-al doilea model cu emisii zero, SUV-ul YU7. Cu un preț de lansare sub cel al competitorului direct, Tesla Model Y, și cu o autonomie impresionantă, noul model chinezesc va încerca să câștige o cotă cât mai mare pe cea mai importantă […]
Campari vinde rivalului său două branduri istorice. 117 milioane de dolari, suma renunțării la Cinzano și Frattina
Companii
Campari vinde rivalului său două branduri istorice. 117 milioane de dolari, suma renunțării la Cinzano și Frattina
Grupul italian Campari a anunțat recent vânzarea a două dintre brandurile sale emblematice, Cinzano și Frattina, către rivalul intern Caffo Group 1915, pentru suma de 100 de milioane de euro (aproximativ 117 milioane de dolari). Această tranzacție marchează o etapă importantă în strategia de restructurare a portofoliului Campari, sub conducerea noului CEO Simon Hunt, care […]
Ecologia, cimitirul start-up-urilor americane: tech-ul climatic din SUA, amenințat de o eventuală administrație Trump 2.0
Ecologia, cimitirul start-up-urilor americane: tech-ul climatic din SUA, amenințat de o eventuală administrație Trump 2.0
Un val de incertitudine lovește sectorul climate tech din Statele Unite: propunerile legislative ale administrației Trump, care vizează eliminarea creditelor fiscale pentru energie verde, este o mișcare care riscă să transforme un ecosistem emergent într-un „cimitir al companiilor”, potrivit investitorilor din domeniu. Ecologia nu mai pare un business rentabil. Sectorul climate tech a resimțit deja […]