Industria ospitalității din Japonia experimentează noile servicii cu roboți și automatizare, însă tehnologia încă necesită rafinare pentru o adevărată integrare practică.
Experimentul Yotel Tokyo Ginza
Yotel Tokyo Ginza, un hotel hibrid, deservit de roboți, a fost deschis în Ginza, la începutul acestui an. Cele 244 de camere compact concepute sunt mereu pline, spun reprezentanții consorțiului care operează lanțul hotelier. Călătorul ar putea fi fascinat de nenumărate povești locale, pentru că hotelul este aproape de piața Tsukiji, de străzi cu nenumărate magazine de lux, de teatrul Kabukiza sau de Art Aquarium Museum. Totuși, principala atracție rămâne el însuși. Mulți turiști îl aleg pur și simplu pentru o experiență insolită. Desigur, și pentru prețurile accesibile, mult mai accesibile decât ale celorlalte hoteluri din zonă. O noapte la Yotel Tokyo Ginza costă, în medie, 133 de dolari. La sosire, oaspeții pot folosi chioșcurile self-service sau pot interacționa cu reprezentanții umani de la recepție. Ce-i drept, majoritatea aleg deocamdată a doua opțiune, pentru confort și siguranță.
Oaspeții sunt întâmpinați de doi roboți interni, Tomo și Aibo, care oferă escortă până la cameră și pot livra room service. Tomo, care în japoneză înseamnă „prieten“, și Aibo – „partener“ sau „companion“, au interacțiuni limitate, dar prietenoase cu oaspeții, scrie Business Insider. Cei doi roboți de întâmpinare oferă o serie de demonstrații rapide ale capabilităților lor. Unele funcții robotizate sunt mai mult de spectacol decât utile, așa că mai degrabă locația și prețul rămân principalele avantaje ale acestui hotel. Deși escortarea până la cameră este un element de noutate, nu este esențială. În viitor, această funcție s-ar putea concentra mai ales pe transportul bagajelor.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/10/Yotel.jpeg)
Yotel Tokyo Ginza / Foto: Booking.com
Cum vor arăta hotelurile viitorului?
Cei care își imaginează scenarii futuriste ar putea fi dezamăgiți. Hotelul japonez este, de fapt, o variantă absolut funcțională și, totodată, o privire în viitorul ospitalității. Roboții vor fi buni parteneri pentru reducerea costurilor și pentru standardizarea serviciilor în industria ospitalității.
Modern și confortabil este leitmotivul tuturor facilităților din lanțul Yotel, un brand care mizează, de la logo – la decorațiuni interioare – pe culoarea violet. Totul este gândit pentru a fi ușor de folosit și cu autoservire, ceea ce se potrivește bine călătorilor în tranzit sau celor cu buget limitat. Hotelul are 14 etaje de camere, unele cu vedere la Tokyo Tower, deservite de trei lifturi extrem de rapide. Există un restaurant și un bar în incintă, care servesc mese pe tot parcursul zilei, într-un spațiu luminos cu un perete grafic. Ferestrele mari, de la podea la tavan, oferă o vedere spectaculoasă spre turnurile luminoase ale cartierului Ginza, scrie The Telegraph.
Camere compacte și servicii inteligente
Camerele sunt compacte, minimalist amenajate, dar integrate cu SmartBeds, paturi motorizate, care permit ajustări rapide pentru confort individual. Baia este mică, dar suficientă pentru un oaspete care călătorește singur, iar serviciul de livrare robotică este foarte rapid. Îți aduce în timp foarte scurt, mai puțin de trei minute, tot felul de obiecte, precum pijamale și periuțe de dinți. Roboții sunt capabili să transporte și mâncare sau băuturi din restaurant. Îi notifică automat pe oaspeți la sosire, iar accesul lor în cameră poate fi permis printr-un simplu buton.
Restaurantul Komyuniti, de la parter, este operat exclusiv de oameni și oferă happy hour zilnic, ceai după-amiaza și un mic dejun bufet – contra cost. Să zicem, comentează sursa citată, că ar fi o mică schimbare complementară experienței robotizate.
Pe parcursul șederii în oraș, spun cei care au vizitat recent Japonia, prezența roboților în Tokyo devine tot mai vizibilă, inclusiv în aeroporturi și cafenele. Tot mai multe facilități sunt operate de inteligența artificială. Este o soluție excelentă pentru a compensa lipsa forței de muncă și alte neajunsuri datorate unei populații îmbătrânite. Modelul hibrid uman-robot se prefigurează ca un standard pentru viitorul ospitalității în Japonia. Deocamdată, însă, rămâne mult loc pentru extinderea funcțiilor practice ale roboților, comentează Business Insider.