Prima pagină » Cum au ajuns Transilvania și Banatul să domine piața de retail modern din România: ambele regiuni au depășit Capitala

Cum au ajuns Transilvania și Banatul să domine piața de retail modern din România: ambele regiuni au depășit Capitala

Cum au ajuns Transilvania și Banatul să domine piața de retail modern din România: ambele regiuni au depășit Capitala
sursă foto: IPA Commercial Real Estate

Piața de retail modern din România trece printr-o perioadă de expansiune accelerată, cu livrări record și proiecte majore anunțate până la sfârșitul deceniului. O nouă analiză Cushman & Wakefield Echinox arată că Transilvania și Banatul au depășit Bucureștiul, cumulând o treime din totalul stocului de spații comerciale moderne, iar diferența continuă să crească.

Transilvania și Banatul depășesc capitala pe piaţa de retail modern

Prima jumătate a anului a adus pe piața de retail modern din România un volum impresionant de 162.000 metri pătrați de spații noi, contribuind la un stoc total național de 4,73 milioane mp. Din acest volum, Transilvania și Banatul conduc detașat, cu 1,6 milioane mp, reprezentând 33% din stocul total.

În comparație, București și zona Ilfov, care până acum dominau clasamentele, însumează 1,33 milioane mp, adică 28% din stocul național. Aceasta înseamnă că regiunile Centru-Vest dețin acum un stoc de retail cu 17% mai mare decât Capitala și mai mult decât dublul celui din Moldova, care are doar 735.000 mp.

Sudul țării (16 județe, fără Capitală) deține 1,1 milioane mp, iar per total, densitatea spațiilor comerciale în România a crescut la 248 mp/1.000 locuitori, rămânând totuși printre cele mai scăzute niveluri din Europa.

Orașele cu cea mai mare densitate și cele mai importante proiecte livrate

Conform raportului, orașele care înregistrează cea mai mare densitate de spații comerciale raportat la populație sunt:

  • Pitești – 1.510 mp/1.000 locuitori

  • Suceava – 1.471 mp/1.000 locuitori

  • Deva – 1.252 mp/1.000 locuitori

  • Sibiu – 1.213 mp/1.000 locuitori

  • Oradea – 1.123 mp/1.000 locuitori

  • Timișoara – 1.089 mp/1.000 locuitori

În marile orașe cu peste 250.000 de locuitori, acest indicator variază de la 522 mp/1.000 locuitori în Cluj-Napoca la 914 mp/1.000 locuitori în Iași.

Livrările de spații noi în prima jumătate a anului au crescut cu peste 60% față de anul trecut. Cele mai mari proiecte finalizate sunt:

  • Mall Moldova (Iași) – 125.700 mp

  • Extinderea Iulius Mall (Suceava) – 16.500 mp

Peste 700.000 mp de proiecte noi până la sfârșitul deceniului

Dezvoltatorii își mențin planurile ambițioase, având în construcție peste 700.000 mp de spații comerciale, care vor fi finalizate până la sfârșitul acestui deceniu.

  • Zona Centru-Vest (Cluj-Napoca, Reșița) va atrage 60% din livrări, consolidându-și poziția de lider

  • Zona Est (Bacău, Galați) va beneficia de 16% din totalul proiectelor

  • Zona de Sud (Tulcea, Giurgiu) are programate livrări de 65.000 mp

  • București rămâne la un ritm moderat, cu 46.000 mp în construcție

Cei mai activi dezvoltatori rămân Prime Kapital, Iulius Group și NEPI Rockcastle, lideri pe piața spațiilor comerciale din România.

De ce crește piața și ce urmează pentru retailul românesc

Specialiștii Cushman & Wakefield Echinox spun că această expansiune rapidă este determinată de:

  • Densitatea redusă de spații comerciale în multe orașe secundare și terțiare

  • Creșterea veniturilor în regiunile Centru-Vest și București

  • Apetitul dezvoltatorilor de a-și extinde portofoliile pentru a răspunde cererii în creștere

Bucureștiul rămâne un pol important, însă regiunea Centru-Vest a preluat conducerea la nivel național. Aceste două zone, în care locuiește aproximativ 45% din populația țării și unde se înregistrează printre cele mai ridicate câștiguri salariale nete lunare, cumulează peste 50% din stocul modern de retail. Pe de altă parte Moldova, unde se află cel mai redus stoc la nivel național, a început să recupereze din decalajul față de celelalte zone ale țării, fiind pe harta celor mai mari dezvoltatori pentru proiecte viitoare”, a spus Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]
Wikipedia pierde în fața testului AI
Wikipedia pierde în fața testului AI
Platforma colaborativă care detrona, cândva, prestigioasa Encyclopaedia Britannica ar putea ajunge, la rândul ei, să treacă prin testul schimbării. Traficul Wikipedia scade sub presiunea AI, care îi folosește datele, fără a-i returna utilizatorii sau donatorii. Inteligența artificială mușcă din traficul Wikipedia În 2005, Nature a anunțat că Wikipedia rivalizează cu Encyclopaedia Britannica în acuratețea articolelor […]