Piața de retail modern din România trece printr-o perioadă de expansiune accelerată, cu livrări record și proiecte majore anunțate până la sfârșitul deceniului. O nouă analiză Cushman & Wakefield Echinox arată că Transilvania și Banatul au depășit Bucureștiul, cumulând o treime din totalul stocului de spații comerciale moderne, iar diferența continuă să crească.
Prima jumătate a anului a adus pe piața de retail modern din România un volum impresionant de 162.000 metri pătrați de spații noi, contribuind la un stoc total național de 4,73 milioane mp. Din acest volum, Transilvania și Banatul conduc detașat, cu 1,6 milioane mp, reprezentând 33% din stocul total.
În comparație, București și zona Ilfov, care până acum dominau clasamentele, însumează 1,33 milioane mp, adică 28% din stocul național. Aceasta înseamnă că regiunile Centru-Vest dețin acum un stoc de retail cu 17% mai mare decât Capitala și mai mult decât dublul celui din Moldova, care are doar 735.000 mp.
Sudul țării (16 județe, fără Capitală) deține 1,1 milioane mp, iar per total, densitatea spațiilor comerciale în România a crescut la 248 mp/1.000 locuitori, rămânând totuși printre cele mai scăzute niveluri din Europa.
Conform raportului, orașele care înregistrează cea mai mare densitate de spații comerciale raportat la populație sunt:
Pitești – 1.510 mp/1.000 locuitori
Suceava – 1.471 mp/1.000 locuitori
Deva – 1.252 mp/1.000 locuitori
Sibiu – 1.213 mp/1.000 locuitori
Oradea – 1.123 mp/1.000 locuitori
Timișoara – 1.089 mp/1.000 locuitori
În marile orașe cu peste 250.000 de locuitori, acest indicator variază de la 522 mp/1.000 locuitori în Cluj-Napoca la 914 mp/1.000 locuitori în Iași.
Livrările de spații noi în prima jumătate a anului au crescut cu peste 60% față de anul trecut. Cele mai mari proiecte finalizate sunt:
Mall Moldova (Iași) – 125.700 mp
Extinderea Iulius Mall (Suceava) – 16.500 mp
Dezvoltatorii își mențin planurile ambițioase, având în construcție peste 700.000 mp de spații comerciale, care vor fi finalizate până la sfârșitul acestui deceniu.
Zona Centru-Vest (Cluj-Napoca, Reșița) va atrage 60% din livrări, consolidându-și poziția de lider
Zona Est (Bacău, Galați) va beneficia de 16% din totalul proiectelor
Zona de Sud (Tulcea, Giurgiu) are programate livrări de 65.000 mp
București rămâne la un ritm moderat, cu 46.000 mp în construcție
Cei mai activi dezvoltatori rămân Prime Kapital, Iulius Group și NEPI Rockcastle, lideri pe piața spațiilor comerciale din România.
Specialiștii Cushman & Wakefield Echinox spun că această expansiune rapidă este determinată de:
Densitatea redusă de spații comerciale în multe orașe secundare și terțiare
Creșterea veniturilor în regiunile Centru-Vest și București
Apetitul dezvoltatorilor de a-și extinde portofoliile pentru a răspunde cererii în creștere
„Bucureștiul rămâne un pol important, însă regiunea Centru-Vest a preluat conducerea la nivel național. Aceste două zone, în care locuiește aproximativ 45% din populația țării și unde se înregistrează printre cele mai ridicate câștiguri salariale nete lunare, cumulează peste 50% din stocul modern de retail. Pe de altă parte Moldova, unde se află cel mai redus stoc la nivel național, a început să recupereze din decalajul față de celelalte zone ale țării, fiind pe harta celor mai mari dezvoltatori pentru proiecte viitoare”, a spus Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.