Prima pagină » Cum învață AI-ul să vorbească: la fel ca oamenii, dar mai rapid

Cum învață AI-ul să vorbească: la fel ca oamenii, dar mai rapid

Cum învață AI-ul să vorbească: la fel ca oamenii, dar mai rapid
Fotografii: Shutterstock

Un sistem de inteligență artificială (AI) care învață să vorbească în mod autonom ajunge să dezvolte o structură lingvistică asemănătoare cu cea a limbajului uman.

La fel cum oamenii își transmit cunoștințele din generație în generație, modelele de AI evoluează mai eficient atunci când se bazează pe experiența „strămoșilor” lor algoritmici.

AI-ul învață să vorbească la fel ca noi

Cum învață AI-ul să vorbească: la fel ca oamenii, dar mai rapid

Cum învață AI-ul să vorbească: la fel ca oamenii, dar mai rapid

Aceasta este concluzia unui studiu realizat recent de cercetători de la Universitatea de Tehnologie Chalmers și Universitatea din Göteborg (Suedia), publicat în Journal of Language Evolution și preluat de Techxplore.com. Lucrarea oferă noi perspective nu doar asupra modului în care funcționează modelele lingvistice bazate pe AI, ci și asupra mecanismelor care stau la baza evoluției limbajului uman.

Pe măsură ce modele precum ChatGPT devin tot mai performante în imitarea limbajului natural și sunt tot mai des folosite pentru generarea de conținut, oamenii de știință constată că acestea pot deveni și instrumente utile pentru a înțelege cum a evoluat limbajul uman de-a lungul timpului.

În cadrul studiului, cercetătorii au creat un sistem AI care „evoluează” limbaje prin combinarea a două metode. Prima este învățarea prin recompensă (reinforcement learning), în care acțiunile corecte sunt întărite, iar cea de-a doua este învățarea intergenerațională, prin care AI-ul „moștenește” cunoștințele acumulate de modelele anterioare.

„Am descoperit că modelele AI au ajuns să dezvolte un sistem lingvistic structurat similar cu cel uman, iar procesul de învățare a funcționat într-un mod comparabil cu cel uman. Studiul oferă astfel informații importante atât despre cum funcționează modelele AI, cât și despre cum evoluează limbajul uman”, spune Emil Carlsson, autorul principal al cercetării.

În ce a constat experimentul

O teorie centrală din științele cognitive susține că limbajele umane sunt modelate de nevoia de a comunica eficient. Acestea trebuie să transmită informații clare, dar să fie suficient de simple pentru a fi învățate cu ușurință. Cu cât informația transmisă este mai complexă, cu atât limbajul trebuie să devină mai nuanțat.

Pentru a testa această teorie, cercetătorii de la cele două universități au folosit un joc de comunicare între agenți AI. În experiment, fiecărui agent i se arăta o culoare și o listă de simboluri, iar celălalt trebuia să ghicească despre ce culoare este vorba.

Apoi, prin interacțiuni repetate, simbolurile începeau să fie asociate cu anumite culori și să fie folosite ca mijloc de comunicare. Ulterior, au fost introduse „noi generații” de agenți AI, care învățau limbajul dezvoltat de cei anteriori și continuau procesul de comunicare și de perfecționare.

Rezultatul a fost un sistem de denumire a culorilor care imita surprinzător de bine modul în care limbajele umane clasifică spectrul cromatic, deși agenții AI nu fuseseră expuși anterior limbajelor umane. „Am ales culorile pentru că există multe date comparative între limbajele umane, inclusiv cele izolate, care arată cum diferă numărul și distribuția termenilor pentru culori”, a explicat Carlsson.

Rezultatele cercetării arată cât de importante sunt comunicarea și învățarea activă în evoluția limbajului, atât în cazul oamenilor, cât și al sistemelor AI. În esență, nu este suficient să învățăm pasiv pentru că doar prin aplicarea activă a cunoștințelor în contexte reale apar structuri lingvistice coerente și funcționale.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]