Prima pagină » Cum s-a schimbat parcul auto național în ultimii 5 ani

Cum s-a schimbat parcul auto național în ultimii 5 ani

ANALIZĂ
Cum s-a schimbat parcul auto național în ultimii 5 ani
Foto: Unsplash

În ultimii cinci ani, parcul auto național a înregistrat schimbări semnificative, atât ca număr de vehicule, cât și ca structură.

cu o creștere a ponderii mașinilor noi și a celor electrice sau hibride. Evoluția reflectă tendințele globale în domeniul mobilității, dar și impactul politicilor fiscale și al preferințelor consumatorilor asupra achizițiilor auto.

Parcul auto național în cifre: cum a evoluat în ultimii cinci ani

Cum s-a schimbat parcul auto național în ultimii 5 ani

Foto: Pixabay

Potrivit celor mai recente date Eurostat, flota de autoturisme din UE a crescut în ultimii 5 ani. Numărul de mașini aflate în circulație la 31 decembrie anul trecut depășea 259,27 de milioane de unități. Analiza a fost realizată pe baza anchetei din 2024,

În acest clasament, România se situează pe penultimul loc la nivelul Uniunii în ceea ce privește numărul de autoturisme la mia de locuitori. Deși a urcat o singură poziție față de ierarhia din 2019, țara noastră înregistrează cea mai rapidă creștere a parcului auto. Concret, numărul mașinilor pentru pasageri înmatriculate, aflate încă în circulație, a crescut cu 22%. Totalul acestora a urcat de la 6,9 milioane acum șase ani, la 8,45 milioane de exemplare în 2025.

Anul trecut, România înregistra o medie de 444 de automobile la mia de locuitori, comparativ cu 357, în 2019. Totalul o plasează mult în urma unor state dezvoltate și cu piețe auto mult mai mari. Lider la acest capitol este Germania, cu 590 de mașini la 1.000 de locuitori.

De asemenea, țara noastră se află și în urma unor state cu nivel de dezvoltare comparabil, cum ar fi Polonia (611 de mașini/mia de locuitori) și Cehia (608/mia de locuitori). Singura țară pe care România o depășește în acest top este Letonia, care are o medie de 424 de mașini la mia de locuitori. În apropiere se află Bulgaria (484) și Ungaria (447). Media europeană în 2024 a fost de 576 de autoturisme la mia de locuitori, ceea ce plasează România la 77% din media UE.

Cum s-a schimbat parcul auto național în ultimii 5 ani

Foto: ec.europa.eu/eurostat

Programul Rabla nu este suficient

Un alt aspect relevant este vârsta parcului auto național, care ocupă locul 2 în UE după proporția mașinilor vechi. Astfel, în 2024, 36% dintre automobilele aflate în circulație aveau o vechime de peste 20 de ani. În acest caz vorbim despre o creștere semnificativă comparativ cu 2019, când România nu figura printre țările cu cele mai mari ponderi de vehicule vechi. La acel moment, topul era dominat de Polonia (37,9%),  urmată de Estonia (31,5%), Finlanda (26,9%) și Lituania (22,6%).

Această evoluție surprinzătoare sugerează că programul Rabla nu a fost suficient pentru a reduce semnificativ ponderea autovehiculelor vechi. Și asta, cu toate că, prin programul guvernamental, au fost scoase din circulație peste un milion de mașini și au fost introduse mai bine de 700.000 de autoturisme noi în ultimii 20 de ani.

Fenomenul de creștere a vârstei parcului auto național se observă și în alte țări, precum Estonia sau Finlanda. În schimb, în Polonia, s-a înregistrat o îmbunătățire, reducându-se proporția autoturismelor mai vechi de 20 de ani cu 7,8%, până la 29,9%.

Avem cele mai puține mașini noi din UE

Pe de altă parte, România are cea mai mică pondere de mașini noi, cu vârste de sub 2 ani din UE. Mai exact, doar 3,4% în 2024 față de 4,2% în 2019. Spre comparație, există câteva țări care au valori mult mai mari. Este vorba de Luxemburg (20,2%), Germania (15%), Suedia și Belgia (ambele 13,7%).

În același timp, automobilele cu vârsta de cel mult 5 ani reprezintă aproximativ 8,2% din totalul parcului auto. Totodată, vehiculele cu vârste cuprinse între 5 și 10 ani ajung la 14,5%.

Această structură a parcului auto indică necesitatea unor măsuri suplimentare. Ne referim aici la creșterea stimulentelor pentru achiziția de vehicule noi și aplicarea unor taxe mai mari pentru mașinile vechi și poluante. Scopul principal îl reprezintă modernizarea flotei rutiere și reducerea impactului asupra mediului prin diminuarea emisiilor de CO2.

Alte articole importante
De ce prețul aurului ar putea urca ani la rând
De ce prețul aurului ar putea urca ani la rând
Prețul aurului a crescut constant pe tot parcursul anului, depășind pentru prima dată pragul de 4.000 de dolari. Unii analiști consideră că această creștere ar putea continua ani la rând. „Estimăm că prețurile vor urca până la 4.200 de dolari pe uncie în următoarele luni” Aurul a redevenit refugiul preferat al investitorilor, într-un 2025 dominat […]
Sedința BNR din 8 octombrie: Rata dobânzii de politică monetară rămâne neschimbată la 6,5%
Sedința BNR din 8 octombrie: Rata dobânzii de politică monetară rămâne neschimbată la 6,5%
Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României a hotărât să mențină rata dobânzii de politică monetară la 6,50% pe an. Conform anunțului oficial în urma ședinței BNR. Pe lângă rata dobânzii de politică monetară, BNR a păstrat și rata dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,50% pe an. De asemenea, rata dobânzii la […]
ANALIZĂ
Iubitele AI, noul fenomen digital, între fantezie, dependență și controverse morale
Iubitele AI, noul fenomen digital, între fantezie, dependență și controverse morale
Iubitele AI câștigă popularitate rapidă în rândul utilizatorilor de site-uri pentru adulți. Aceste personaje digitale permit conversații, flirt și interacțiuni virtuale realiste, fără riscurile asociate relațiilor umane. Platformele oferă opțiuni de personalizare a aspectului, personalității și comportamentului, atrăgând atât tineri, cât și adulți curioși. Dezvoltatorii susțin că iubitele AI elimină exploatarea umană și permit experiențe […]
Primul star din fotbal care intră în clubul mondial al miliardararilor
Primul star din fotbal care intră în clubul mondial al miliardararilor
Bloomberg Billionaires Index, care urmărește averile celor mai bogați oameni din lume, a evaluat pentru prima dată patrimoniul net al atacantului portughez Cristiano Ronaldo, un sportiv în vârstă de 40 de ani, care joacă la Al-Nassr. Cristiano Ronaldo intră în clubul miliardarilor Averea lui Ronaldo este evaluată la 1,4 miliarde de dolari (aproximativ 1,04 miliarde […]
ANALIZĂ
Angajatorii se tem de publicarea salariilor, fiind convinși că va stârni nemulțumiri printre angajați
Analize
Angajatorii se tem de publicarea salariilor, fiind convinși că va stârni nemulțumiri printre angajați
Publicarea salariilor devine o obligație ce va genera schimbări importante pe piața muncii. Șase din zece angajatori nu se simt pregătiți pentru această nouă cerință ce va intra în vigoare în a doua jumătate a anului viitor. Aceasta este concluzia unui sondaj recent realizat de eJobs România. Publicarea salariilor, spaima angajatorilor Majoritatea companiilor intervievate nu […]
Google plătește zeci de mii de dolari pentru depistarea breșelor în AI
Companii
Google plătește zeci de mii de dolari pentru depistarea breșelor în AI
Google oferă zeci de mii de dolari experților în securitate cibernetică pentru depistarea erorilor în produsele sale AI. În acest fel, gigantul tech își consolidează angajamentul pentru siguranța digitală. Inițiativa face parte dintr-un efort mai amplu al companiei de a asigura transparența și siguranța tehnologiilor bazate pe inteligența artificială, într-un context în care riscurile legate de […]