Grupul Renault trage un semnal de alarmă: marca Dacia a fost afectată de deciziile din România, în special de amânarea programului Rabla. Deși vânzările globale au crescut ușor în prima jumătate a anului 2025, modelele-cheie ale Dacia, precum Sandero și Duster, au înregistrat scăderi, din cauza întârzierii programelor de stimulare a achizițiilor auto din mai multe țări europene, inclusiv România.
Grupul Renault a raportat vânzări de aproape 1,17 milioane de vehicule în primele șase luni din 2025, marcând o creștere modestă de 1,3% comparativ cu perioada similară a anului precedent. Cu toate acestea, oficialii grupului atrag atenția că lipsa stimulentelor guvernamentale – precum programul Rabla în România – a influențat negativ rezultatele Dacia.
Potrivit lui Frank Marotte, director de marketing al Dacia, amânarea programelor de subvenții pentru achiziția de autoturisme a avut un impact direct asupra modelului Sandero, care este extrem de popular pe piețele din Europa de Est și de Sud.
În plus, și alte inițiative similare, precum leasingul social din Franța sau programul de înnoire auto din Spania, au fost fie întârziate, fie reduse ca impact. Astfel, cererea pentru modelele accesibile ale Dacia a fost frânată, ceea ce s-a reflectat în scăderea vânzărilor unor modele emblematice.
Modelul Sandero, unul dintre cele mai vândute autoturisme din Europa, a înregistrat aproape 152.000 de unități vândute în prima jumătate a anului, menținându-și poziția de lider pe segmentul clienților persoane fizice. Totuși, în lipsa sprijinului din partea programelor Rabla, modelul a suferit o scădere de aproape 8% față de aceeași perioadă din 2024.
La fel, Duster – SUV-ul de succes al Dacia – a fost afectat, cu un minus de 4,5%, în ciuda unei performanțe solide. Peste 108.000 unități au fost vândute în S1 2025, iar versiunea hibridă a contribuit semnificativ la acest rezultat. Motorizările electrificate au ajuns să reprezinte 17,2% din totalul vânzărilor Duster, un semnal clar al tranziției în curs către mobilitatea verde.
În contrast cu scăderile altor modele, Dacia Spring – cel mai accesibil model 100% electric – a cunoscut o creștere spectaculoasă de 62,5%, ajungând la aproape 19.500 de unități livrate. Jogger, deși aflat pe un segment în ușoară retragere, a rămas stabil cu peste 42.000 de unități vândute, în scădere cu 17% față de anul anterior.
O surpriză plăcută a fost Bigster, SUV-ul lansat în ianuarie, care a reușit deja să obțină peste 17.000 de înmatriculări, dintre care 80% doar în Franța, provenind de la clienți care anterior conduceau modele ale altor mărci. În primul semestru din 2025, 23,5% din vânzările mărcii au fost reprezentate de vehicule electrificate, în creștere cu 14,4 puncte procentuale față de anul trecut.