O statuie înaltă de 137 de metri a lui Prometeu, una de 198 de metri a lui George Washington și 250 de personalități istorice în Grădina Eroilor Americani – aceastea sunt cele mai recente propuneri grandioase ale unei noi clase de „bărbați pasionați de monumente”. Mulți dintre mogulii tech din Silicon Valley visează să imortalizeze printr-un monument colosal actuala eră a Americii. Comisionarea unor lucrări este o practică obișnuită în regim privat – până la urmă chiar și Mark Zuckerberg i-a făcut o statuie de 2 metri a soției sale, Priscilla Chan, spunând că, prin asta, „readuce la viață tradiția romană de a sculpta soția”. Însă cei care au făcut bani din criptomonede sau tehnologie visează la ansambluri monumentale publice. Investitorii de dreapta preferă arta clasică susținută de Trump și consideră structurile futuriste „ieftine” și „anti-umane”.
În 2018, în timpul unei vizite la niște prieteni din San Francisco, investitorul Ross Calvin privea apusul peste Golful San Francisco și i-a venit ideea că un singur lucru ar mai fi lipsit ca peisajul să fie perfect: o Statuie a Libertății. Șapte ani mai târziu, Calvin s-a apucat să lucreze la propriul său colos, undeva pe Coasta de Vest: o statuie de 137 de metri a zeului grec Prometeu. Gigantul ar urma să îmodobească insula Alcatraz și să fie suficient de înaltă încât să-i iasă capul deasupra Podului Golden Gate. Monumentul dedicat Titanului care a sfidat zeii ar eclipsa Lady Liberty, care măsoară doar 93 de metri. Pentru Calvin, Prometeu exemplifică „dinamismul fundamental care definește Vestul”.
Pentru a construi statuia, Calvin are nevoie ca președintele Donald Trump să reclasifice Alcatraz ca monument național. A pus proiectul pe planul secund în timpul mandatului lui Joe Biden, dar se așteaptă ca Trump, care a fost întotdeauna preocupat de estetică, să fie de partea lui.
Statuia Libertății / Foto: Unsplash
„Din fericire, businessul meu îmi oferă un acces mai larg”, spune Calvin, care locuiește în Denver și conduce o afacere de minerit Bitcoin, cu operațiuni în Orientul Mijlociu. Calvin plănuiește să-i prezinte echipei lui Trump o propunere — randări ale monumentului și un muzeu de tehnologie în apropiere, totul pe insula Alcatraz. Planul urmează să fie gata de prezentare până la sfârșitul lunii ianuarie. Conform estimărilor, proiectul ar costa 450 de milioane de dolari. Pentru Prometru, ar urma să fie folosit un aliaj de nichel-bronz. Materialul, spune Calvin, va reflecta lumina diferit pe parcursul zilei. La o înălțime de 137 de metri de la linia apei, Prometru ar fi vizibil aproape în întregul Golf.
Pentru Calvin, monumentul este o modalitate de a reafirma valorile occidentale, sau cel puțin versiunea lui cu privire la acestea, comentează Bloomberg. Și nu este singurul care simte o astfel de pornire. După îndepărtarea a zeci de memoriale confederate și a altor statui care în ultimii ani au căzut în dizgrație, o nouă clasă de „bărbați ai monumentelor” dorește să construiască ceva tangibil. Vor să marcheze ceea ce consideră ei a fi era actuală a puterii occidentale.
Viziunile lor sunt mai grandioase ca niciodată — Prometeu de 137 de metri, George Washington de 198 de metri. Toate sunt inspirate de ceea ce Calvin numește „simboluri ale patriotismului, ale excelenței, ale puterii și ale transcendentalului”. În lupta mai largă pentru identitatea și prioritățile politice americane, monumentele au devenit un fel de proxy pentru schimbarea direcției ferestrei Overton.
Trump este, la rândul său, de neoprit și în ceea ce privește monumentele grandioase. Legea fiscală și de cheltuieli a administrației lui Trump a alocat 40 de milioane de dolari pentru construirea unui „Grădini Naționale ale Eroilor Americani”. Locația urmează să fie stabilită, iar monumentul va reprezenta, în stil neoclasic, 250 de personalități. Printre aceștia, George Washington, Billy Graham și Elvis Presley.
În august, Trump a semnat un ordin executiv prin care stabilea arhitectura clasică ca stil preferat pentru clădirile publice americane. A început construcția unei săli de bal la Casa Albă (aceasta va fi aurie!) și a vorbit despre restaurarea monumentelor confederate. La începutul acestei luni, un reporter a observat planuri la Casa Albă chiar și pentru un arc de triumf. Trump are un proiect pentru propriul Arc de Triumf în Washington, peste râul Potomac, vizavi de Lincoln Memorial.
Pe lângă Trump și Calvin, se pare că noua generație de „bărbați ai monumentelor” din dreapta politică americană strânge rândurile: Joe Lonsdale, cofondator Palantir și investitor în tehnologie de apărare, a promovat și el, prin filantropie, „estetica clasică”. Se alătură investitorul și antreprenorul din Silicon Valley, Elad Gil, care și el dorește „să readucă în peisajul american monumentele inspiraționale de mari dimensiuni”. Și Mo Mahmood atrage susținători pentru a construi un mega-monument George Washington și plănuiește să dezvăluie o versiune de 15 metri a acestei statui anul viitor, pentru cea de-a 250-a aniversare a Americii.
Silicon Valley este în mod tradițional populată de democrați cu înclinații libertariene. Ca și universul tech în general. S-au orientat spre dreapta în timpul pandemiei și au reacționat la ceea ce mulți au considerat că ar fi atât atacuri asupra libertăților personale, cât și o tentativă de demonizare a industriei Big Tech. Au găsit deschidere în mișcarea MAGA, iar cele două culturi s-au contopit ulterior.
Din această fuziune a rezultat un amestec hiper-capitalist și hiper-patriotic între frecventatorii Mar-a-Lago și defectori din Bay Area, comentează sursa citată. Gil, Lonsdale și Calvin activează în industrii precum AI, tehnologie de apărare și criptomonede. Probabil nu întâmplător, acestea sunt priorități politice în al doilea mandat Trump. Toți trei doresc să construiască monumente sau să promoveze clasicismul pentru a celebra momentul actual, ca inspirație pentru viitor sau ca afirmare a supremației occidentale.
În decembrie, Calvin a lucrat la o scrisoare care i-a fost livrată personal lui Trump la Mar-a-Lago. După primirea scrisorii, care, spune Calvin, vorbea despre „reînnoirea, înfrumusețarea și înălțarea țării noastre”, Trump a postat pe Truth Social: „America va începe să construiască din nou monumente pentru marii noștri eroi și eroine!!!”
Calvin, care nu preferă în mod special stilul clasic, a angajat un sculptor futurist pentru Prometeu. Vede o întruchipare a celor mai mari trăsături ale Vestului în zeul grec care le-a oferit tehnologie oamenilor, împotriva voinței Olimpienilor.
„Prometeu este, într-un fel, sfântul patron a tot ceea ce înseamnă să fii american”, spune Calvin. „Vestul este locul unde se întâmplă lucruri originale, iar asta este un mineral foarte rar în istoria umanității. Trebuie să păstrăm structurile sociale care fac acest lucru posibil”.
Nu e neapărat neobișnuit să comanzi o statuie, mai ales în context privat. Mark Zuckerberg i-a făcut o statuie de 2 metri a soției sale, Priscilla Chan, spunând că „readuce tradiția romană de a sculpta soția”. Lonsdale a comandat o sculptură a celor trei zeițe grecești cunoscute sub numele de Cele Trei Grații, în cinstea fiicelor sale.
Lonsdale a comandat și un bust neoclasic al lui Bari Weiss, director media conservator, recent numit redactor-șef la CBS News. Bustul urma să fie instalat la Universitatea din Austin, fondată de Weiss și Lonsdale împreună cu istoricul britanic Niall Ferguson.
Lonsdale, cofondator Palantir și al companiei de investiții în tehnologie de apărare 8VC, este de mulți ani interesat de stilul neoclasic preferat de Trump. Potrivit lui Cook, fost angajat Trump la US Commission of Fine Arts, planurile inițiale pentru comunitatea plutitoare includeau structuri futuriste, pe care Lonsdale le-a numit „ieftine” și „anti-umane”.
De atunci, Lonsdale a susținut financiar National Monuments Foundation, organizația condusă de Cook, și a promovat „estetica clasică”, pe care cu toții o numesc „fără îndoială cea mai frumoasă”. Cook și-a lansat organizația cu două decenii în urmă, pentru a proteja monumentele existente și pentru a construi altele noi, în stil clasic.
„Pierduserăm ceva de o importanță imensă pentru lumea occidentală”, spune Cook, care îl descrie pe Lonsdale „înainte de toateclasicist, apoi tradiționalist și niciodată modernist”.
„Este direct din manualul fascist”, spune Erika Doss, autoarea cărții Memorial Mania, care examinează memorialele în contextul răspunsului emoțional. „Numește o singură autocratie care să nu aibă obsesie neoclasică!”, spune ea.
„Presupun că unii fasciști și autoritari au gust bun în arhitectură”, spune, în contrapartidă, Cook. „Ce să fac. Nu pot face nimic în privința asta.”