Prima pagină » Europa investește în tehnologii pentru reciclarea a milioane de tone de haine vechi

Europa investește în tehnologii pentru reciclarea a milioane de tone de haine vechi

Europa investește în tehnologii pentru reciclarea a milioane de tone de haine vechi
Europa investește în tehnologii pentru reciclarea munților întregi de haine vechi. Foto: Shutterstock

Hainele aruncate reprezintă una dintre cele mai mari probleme de mediu ale prezentului. În fiecare an, milioane de tone de textile ajung la groapa de gunoi sau sunt incinerate, iar efectele negative asupra solului, apelor și atmosferei sunt uriașe. În Europa însă, companiile și cercetătorii își unesc forțele pentru a dezvolta tehnologii care să facă reciclarea de haine vechi nu doar posibilă, ci și scalabilă la nivel industrial.

O problemă vizibilă: munții de haine aruncate

În decembrie, pe celebra stradă Kalverstraat din Amsterdam, mii de cumpărători au fost întâmpinați de un morman uriaș de haine vechi, amplasat strategic de un grup local de activiști. Cu o înălțime de peste doi metri și o circumferință de aproape opt metri, grămada de haine era însoțită de mesaje precum: „La fiecare 10 minute, aruncăm atâtea haine în Olanda”. Scopul acțiunii nu a fost doar să atragă atenția asupra risipei, ci și să determine companiile să fie transparente privind cantitatea de haine pe care o produc.

Fast fashion și impactul său devastator

Fenomenul „fast fashion” a explodat în anii ’90, odată cu apariția unor lanțuri globale precum Zara și H&M, care au început să lanseze colecții noi la fiecare 4-6 săptămâni, la prețuri accesibile. Creșterea veniturilor în țările dezvoltate și costurile mici de producție în țările exportatoare au făcut ca acest model să devină extrem de profitabil. Însă, prețurile mici și schimbarea rapidă a tendințelor au redus dramatic durata de viață a hainelor, ceea ce a dus la o creștere exponențială a deșeurilor textile, scrie Bloomberg.

Conform Comisiei Europene, europenii aruncă anual aproximativ 5,8 milioane de tone de textile, iar la nivel global această cifră ajunge la 92 de milioane de tone. Consumul de haine aproape s-a dublat între 1975 și 2020 și este estimat să crească cu încă 25% până în 2030.

De ce reciclarea hainelor este atât de dificilă

Reciclarea hainelor nu este atât de simplă pe cât pare. Majoritatea materialelor textile sunt amestecuri complexe de fibre naturale și sintetice, coloranți și substanțe chimice. Procesarea hainelor vechi reduce calitatea fibrelor, ceea ce face dificilă transformarea lor în fire noi, potrivite pentru haine de calitate. Conform unui studiu din 2024, doar 1% din hainele vechi ajung să fie refolosite pentru a produce haine noi.

Tehnologii inovatoare pentru reciclarea textilelor

În ultimii ani, însă, progresele tehnologice au început să schimbe această realitate. Companii precum Brightfiber Textiles (Olanda), Sysav (Suedia), Reju (Germania), La Roche (Franța), Rester (Finlanda) și Valvan (Belgia) dezvoltă soluții inovatoare pentru sortarea, curățarea și refolosirea fibrelor textile.

Sortare optică: Brightfiber și Sysav au creat mașini care folosesc lumina pentru a separa hainele după culoare și material, eliminând problema amestecului de culori și obținând materie primă de calitate superioară.

Separare chimică: Reju, fondată de Patrik Frisk, a dezvoltat metode chimice eficiente pentru a separa bumbacul și lâna de poliester sau elastan, facilitând reciclarea fibrelor mixte.

Curățare și mărunțire: Mașinile dezvoltate de La Roche, Rester și Valvan transformă hainele în bucăți mici, eliminând fermoarele, nasturii și etichetele, pregătind materialul pentru reciclare.

Brightfiber, cu sediul lângă Amsterdam, a reușit să integreze toate aceste tehnologii, producând materiale reciclate care pot înlocui bumbacul sau lâna virgină în haine noi. Compoziția finală conține între 40% și 70% fibre reciclate, restul fiind completat cu fibre organice sau poliester reciclat.

Obstacole și reglementări europene

Chiar dacă tehnologia avansează, reciclarea hainelor la scară largă rămâne o provocare. Multe haine ajung să fie „downcycled” – transformate în materiale pentru umpluturi sau izolații, nu în haine noi. Uniunea Europeană încearcă să schimbe acest lucru prin reglementări: până în 2030, în Olanda, hainele noi trebuie să conțină cel puțin 16,5% material reciclat, iar reguli similare sunt propuse la nivelul întregii UE.

Mecanismele de tip „Extended Producer Responsibility” (EPR) obligă producătorii să plătească taxe pentru a finanța infrastructura de reciclare, iar aceste taxe vor fi mai mici pentru produsele sustenabile.

Viitorul reciclării textilelor

Deși nimeni nu a reușit încă să producă haine doar din fibre reciclate, progresele recente dau speranță. Brightfiber estimează că două linii de producție ar putea procesa tot deșeul textil generat de zona metropolitană Amsterdam. Reju susține că tehnologia sa este deja folosită în aproximativ 1.000 de fabrici de poliester din lume.

Cercetătorii și antreprenorii din domeniu sunt de acord că impunerea unui procent minim de material reciclat în hainele noi ar putea accelera tranziția către o industrie textilă circulară.

„Să începem cu 5% – important este ca industria să știe că această schimbare vine”, spune Patrik Frisk de la Reju.

Alte articole importante
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Sindicatele germane cer salarii decente pentru românii sezonieri. „Culeg hrana Germaniei, dar abia supraviețuiesc”
Pe câmpurile Germaniei, acolo unde se coc sparanghelul, căpșunile și cireșele, zeci de mii de români muncesc zi de zi, în genunchi, sub ploaie sau sub soarele arzător. Fac o muncă vitală pentru siguranța alimentară a uneia dintre cele mai puternice economii europene, dar trăiesc la marginea demnității umane. În ciuda contribuției lor esențiale, românii […]
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Companii
Chinezii de la Changan vor veni în Europa cu investiții de peste 2,4 miliarde de euro
Producătorul de automobile Changan se pregătește de lansarea pe piața din Europa cu o investiție de peste 2,4 miliarde de euro. Gigantul auto susținut de statul chinez vizează lansarea mai multor mărci în cinci țări de pe „Bătrânul Continent”, urmând strategia de extindere la nivel global. China trimite în Europa un nou producător auto: Changan […]
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Tehnologie
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă. Un student din Republica Moldova rescrie regulile ingineriei
Drona care zboară prin aer și înoată sub apă pare desprinsă dintr-un film SF, dar a devenit realitate grație unui student român din Republica Moldova. Andrei Copaci, alături de trei colegi de la Universitatea Aalborg Esbjerg din Danemarca, Pawel Kowalczyk, Krzysztof Sierocki și Mikolaj Dzwigalo, a dus la bun sfârșit o misiune considerată aproape imposibilă: […]
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
Analize
Val de schimbări fiscale de la 1 august: TVA mai mare, accize majorate și contribuții extinse la sănătate
De la 1 august, România intră într-o nouă etapă marcată de schimbări fiscale semnificative, care vor afecta atât consumatorii, cât și mediul de afaceri. De la majorarea TVA și accize, până la extinderea contribuțiilor la sănătate, noul pachet legislativ rescrie regulile fiscale într-un efort de a crește veniturile bugetare. Începând cu luna viitoare, România intră […]
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Companii
Stellantis revine la motoare pe benzină în SUA, pe fondul politicilor anti-EV ale lui Trump
Stellantis își reconfigurează strategia în SUA, mizând tot mai mult pe modele echipate cu motoare pe benzină, în contextul noilor politici anti-vehicule electrice promovate de administrația Trump. Gigantul auto european încearcă astfel să reducă pierderile financiare și să răspundă cererii reale a pieței, într-un climat marcat de renunțarea la standardele stricte privind eficiența consumului. Strategie […]
Restricția de 100 ml pentru lichide, pe cale să dispară în Europa – Ce înseamnă pentru pasageri
Restricția de 100 ml pentru lichide, pe cale să dispară în Europa – Ce înseamnă pentru pasageri
Călătorii din Uniunea Europeană se pregătesc pentru o schimbare istorică a regulilor de securitate din aeroporturi. După aproape două decenii în care pasagerii au fost obligați să transporte lichidele în recipiente de maximum 100 ml, autoritățile europene au aprobat tehnologia care va permite transportul unor volume mai mari în bagajul de mână. Implementarea se va […]