Directorul general al grupului Stellantis, Antonio Filosa, avertizează că noul pachet de măsuri pentru industria auto, prezentat recent de Comisia Europeană, riscă să descurajeze investiţiile majore ale producătorilor în Europa. Declaraţiile au fost făcute într-un interviu acordat publicaţiei Financial Times şi vin într-un moment de tensiune maximă pentru sectorul auto european, aflat la intersecţia dintre tranziţia verde, presiunile economice şi competiţia globală tot mai agresivă.
Comisia Europeană a anunţat un set de propuneri care modifică semnificativ direcţia politicilor auto, inclusiv renunţarea la interdicţia de facto privind vânzarea de maşini noi cu motoare cu combustie internă după 2035. Decizia a fost primită cu reacţii puternic divergente în industrie, fiind considerată de unii producători un semnal de flexibilitate, iar de alţii un factor suplimentar de incertitudine.
Antonio Filosa susţine că pachetul nu conţine măsuri concrete şi urgente care să sprijine relansarea creşterii în sectorul auto european. În opinia sa, lipsa unor instrumente clare de stimulare economică face dificilă planificarea investiţiilor pe termen mediu şi lung. Fără perspective de creştere, companiile sunt reticente în a aloca resurse suplimentare pentru capacităţi de producţie, cercetare sau infrastructură.
CEO-ul Stellantis a subliniat că investiţiile sunt strâns legate de predictibilitatea politicilor publice şi de potenţialul de creştere al pieţei. În lipsa acestora, construcţia unui lanţ de aprovizionare rezilient devine extrem de dificilă. Un astfel de lanţ este considerat esenţial nu doar pentru competitivitatea industriei, ci şi pentru menţinerea locurilor de muncă, stabilitatea economică şi securitatea strategică a Europei.
Filosa avertizează că reducerea investiţiilor ar putea avea efecte în lanţ, afectând furnizorii, ecosistemele industriale regionale şi capacitatea Europei de a rămâne un actor relevant în industria auto globală. Într-un context în care alte regiuni ale lumii oferă stimulente financiare consistente, Europa riscă să devină mai puţin atractivă pentru capitalul industrial.
Într-un comunicat oficial publicat după anunţarea propunerilor europene, Stellantis a transmis că pachetul UE nu abordează mai multe provocări structurale ale industriei. Printre acestea se numără absenţa unei foi de parcurs clare pentru vehiculele comerciale uşoare şi flexibilitatea limitată în ceea ce priveşte ţintele de emisii pentru autoturisme stabilite pentru anul 2030.
Potrivit grupului auto, aceste elemente sunt esenţiale pentru planificarea investiţiilor şi pentru adaptarea portofoliului de produse la cerinţele de mediu şi la realităţile pieţei. Fără claritate şi ajustări graduale, producătorii riscă să se confrunte cu costuri suplimentare şi cu o competitivitate redusă.