Explozia unei mașini electrice la bordul unei nave a dus la scufundarea acesteia în Atlantic, iar acum un proces uriaș se desfășoară pentru a stabili cine va suporta pagubele de sute de milioane de euro. În centrul atenției se află un Porsche electric, suspectat că ar fi declanșat incendiul care a distrus mii de vehicule de lux, printre care Lamborghini și Bentley, aflate la bordul navei „Felicity Ace”. Grupul Volkswagen, proprietarul mărcilor implicate, este vizat în procesul intentat de mai multe părți.
La 16 februarie 2022, la ora 8:30 dimineața, sistemele de supraveghere ale navei „Felicity Ace” au semnalat un incendiu. La 9:00, căpitanul a ordonat evacuarea echipajului, iar după încă 30 de minute toți membrii echipajului erau în siguranță, însă încărcătura era pierdută. Nava transporta aproximativ 4.000 de mașini noi, majoritatea aparținând mărcilor din portofoliul VW Group.
Nava plecase cu șase zile înainte din portul Emden, Germania, cu destinația Statele Unite. Printre vehiculele transportate se numărau nu doar modele VW Caddy și Golf, ci și peste 100 de Bentley-uri, zeci de Lamborghini și aproximativ 170 de Porsche.
Aceste mașini se află acum pe fundul Oceanului Atlantic, la circa 150 de kilometri sud de Insulele Azore, iar instanța din Braunschweig încearcă să stabilească dacă bateria unui Porsche Taycan electric a fost cauza incendiului și dacă personalul logistic al VW ar fi trebuit să avertizeze compania de transport cu privire la riscurile specifice, scrie RND.
Președintele completului, judecătorul Ingo Groß, a subliniat un punct comun acceptat de ambele părți:
„Mașinile electrice iau foc mult mai rar decât cele cu motoare cu combustie, dar atunci când se întâmplă, stingerea incendiului este extrem de dificilă, mai ales pe nave. Bateriile litiu-ion continuă să ardă chiar și fără oxigen, generând căldură extremă.”
În plus, mașinile sunt ambalate foarte strâns pe punțile navelor, ceea ce face intervenția echipajului aproape imposibilă cu echipamente standard.
„Felicity Ace” nu este singurul caz de acest gen. În 2023, alte două nave, „Fremantle Highway” în Marea Nordului și „Morning Midas” în largul coastelor Alaska, au suferit incendii devastatoare, deși nu s-au scufundat. Asigurătorii, care au pierderi de sute de milioane de dolari în urma acestor accidente, critică dur măsurile de siguranță insuficiente pe aceste nave.
Anja Käfer-Rohrbach, reprezentanta Asociației Germane de Asigurări (GDV), a declarat:
„Este clar pentru toată lumea că transportul mașinilor electrice ridică probleme nerezolvate în ceea ce privește protecția împotriva incendiilor pe mare.” În cele trei incidente, peste 10.000 de vehicule noi au fost distruse, iar pagubele depășesc un miliard de euro.
În cazul „Felicity Ace”, care s-a scufundat în timpul unei tentative de remorcare la două săptămâni după incendiu, pagubele totale – nava și încărcătura – sunt estimate la circa 400 de milioane de euro. Șapte părți au depus cereri de despăgubire, printre care proprietarul japonez Snowscape Car Carriers, compania de transport Mitsui și mai mulți asigurători, inclusiv divizia industrială a Allianz Group.
Se așteaptă ca filiala logistică independentă a VW Group și Porsche AG să fie implicate în plata despăgubirilor. Procese similare sunt în desfășurare și la Tribunalul Regional Stuttgart, dar și în Panama.
Judecătorul Groß a avertizat încă de la început că procesul va fi complicat. Părțile implicate au versiuni diferite asupra cauzelor incendiului.
Conform reclamanților, după declanșarea alarmei, un marinar a găsit patru Porsche Taycan în flăcări pe puntea superioară a navei. Se presupune că bateria unui Porsche a luat foc spontan. Sistemul de stingere nu ar fi funcționat corect, iar stingerea incendiilor la baterii este extrem de dificilă cu spumă convențională.
VW Logistics și Porsche contestă faptul că un Porsche ar fi fost cauza incendiului și susțin că focul a început în partea inferioară a navei, răspândindu-se apoi spre punțile superioare. Mai mult, avocatul Porsche pune la îndoială credibilitatea mărturiei marinarului, care a fost audiat doar de avocați americani cu ajutorul unui traducător.
În lunile următoare, instanța va încerca să stabilească cu ajutorul martorilor și experților dacă incendiul a fost cauzat de un Porsche și dacă acesta a luat foc din cauza unui defect de fabricație, ceea ce ar implica răspunderea producătorului. De asemenea, se va analiza dacă transportatorul specializat trebuia să fie pregătit pentru manipularea mașinilor electrice sau dacă clientul trebuia să semnaleze riscurile. Și, în cazul unui avertisment, ce măsuri ar fi trebuit luate.
Președintele completului a atras atenția asupra dificultăților procesului și a costurilor judiciare ridicate, precizând că, deși s-a încercat medierea, până acum nu s-a ajuns la un acord.
Clienții din Statele Unite care așteptau modelele exotice distruse au urmărit cu îngrijorare accidentul, mulți exprimându-și nemulțumirea pe rețelele sociale.
Lamborghini a fost nevoit să reia producția unui model special, Aventador Ultimae, care fusese practic epuizat odată cu pierderea celor câteva exemplare aflate pe „Felicity Ace”. Acest model era ultima ediție specială a celebrului motor V12, cu un preț de aproximativ jumătate de milion de euro, iar clienții nu ar fi fost mulțumiți cu o simplă înlocuire, motiv pentru care producătorul a decis să mai construiască câteva exemplare suplimentare.