Prima pagină » Explozia unei mașini electrice la bordul unei nave a dus la scufundarea acesteia în Atlantic. VW, chemat în instanță pentru despăgubiri

Explozia unei mașini electrice la bordul unei nave a dus la scufundarea acesteia în Atlantic. VW, chemat în instanță pentru despăgubiri

Explozia unei mașini electrice la bordul unei nave a dus la scufundarea acesteia în Atlantic. VW, chemat în instanță pentru despăgubiri
Explozia unei mașini electrice. Foto ilustrativ

Explozia unei mașini electrice la bordul unei nave a dus la scufundarea acesteia în Atlantic, iar acum un proces uriaș se desfășoară pentru a stabili cine va suporta pagubele de sute de milioane de euro. În centrul atenției se află un Porsche electric, suspectat că ar fi declanșat incendiul care a distrus mii de vehicule de lux, printre care Lamborghini și Bentley, aflate la bordul navei „Felicity Ace”. Grupul Volkswagen, proprietarul mărcilor implicate, este vizat în procesul intentat de mai multe părți.

Cum s-a declanșat tragedia pe „Felicity Ace”

La 16 februarie 2022, la ora 8:30 dimineața, sistemele de supraveghere ale navei „Felicity Ace” au semnalat un incendiu. La 9:00, căpitanul a ordonat evacuarea echipajului, iar după încă 30 de minute toți membrii echipajului erau în siguranță, însă încărcătura era pierdută. Nava transporta aproximativ 4.000 de mașini noi, majoritatea aparținând mărcilor din portofoliul VW Group.

Nava plecase cu șase zile înainte din portul Emden, Germania, cu destinația Statele Unite. Printre vehiculele transportate se numărau nu doar modele VW Caddy și Golf, ci și peste 100 de Bentley-uri, zeci de Lamborghini și aproximativ 170 de Porsche.

O anchetă complexă la Tribunalul Regional Braunschweig

Aceste mașini se află acum pe fundul Oceanului Atlantic, la circa 150 de kilometri sud de Insulele Azore, iar instanța din Braunschweig încearcă să stabilească dacă bateria unui Porsche Taycan electric a fost cauza incendiului și dacă personalul logistic al VW ar fi trebuit să avertizeze compania de transport cu privire la riscurile specifice, scrie RND.

Președintele completului, judecătorul Ingo Groß, a subliniat un punct comun acceptat de ambele părți:

„Mașinile electrice iau foc mult mai rar decât cele cu motoare cu combustie, dar atunci când se întâmplă, stingerea incendiului este extrem de dificilă, mai ales pe nave. Bateriile litiu-ion continuă să ardă chiar și fără oxigen, generând căldură extremă.”

În plus, mașinile sunt ambalate foarte strâns pe punțile navelor, ceea ce face intervenția echipajului aproape imposibilă cu echipamente standard.

Alte incendii similare care au zguduit industria

„Felicity Ace” nu este singurul caz de acest gen. În 2023, alte două nave, „Fremantle Highway” în Marea Nordului și „Morning Midas” în largul coastelor Alaska, au suferit incendii devastatoare, deși nu s-au scufundat. Asigurătorii, care au pierderi de sute de milioane de dolari în urma acestor accidente, critică dur măsurile de siguranță insuficiente pe aceste nave.

Anja Käfer-Rohrbach, reprezentanta Asociației Germane de Asigurări (GDV), a declarat:

„Este clar pentru toată lumea că transportul mașinilor electrice ridică probleme nerezolvate în ceea ce privește protecția împotriva incendiilor pe mare.” În cele trei incidente, peste 10.000 de vehicule noi au fost distruse, iar pagubele depășesc un miliard de euro.

Valoarea pagubelor și părțile implicate în proces

În cazul „Felicity Ace”, care s-a scufundat în timpul unei tentative de remorcare la două săptămâni după incendiu, pagubele totale – nava și încărcătura – sunt estimate la circa 400 de milioane de euro. Șapte părți au depus cereri de despăgubire, printre care proprietarul japonez Snowscape Car Carriers, compania de transport Mitsui și mai mulți asigurători, inclusiv divizia industrială a Allianz Group.

Se așteaptă ca filiala logistică independentă a VW Group și Porsche AG să fie implicate în plata despăgubirilor. Procese similare sunt în desfășurare și la Tribunalul Regional Stuttgart, dar și în Panama.

Disputa privind martorii și originea incendiului

Judecătorul Groß a avertizat încă de la început că procesul va fi complicat. Părțile implicate au versiuni diferite asupra cauzelor incendiului.

Conform reclamanților, după declanșarea alarmei, un marinar a găsit patru Porsche Taycan în flăcări pe puntea superioară a navei. Se presupune că bateria unui Porsche a luat foc spontan. Sistemul de stingere nu ar fi funcționat corect, iar stingerea incendiilor la baterii este extrem de dificilă cu spumă convențională.

VW Logistics și Porsche contestă faptul că un Porsche ar fi fost cauza incendiului și susțin că focul a început în partea inferioară a navei, răspândindu-se apoi spre punțile superioare. Mai mult, avocatul Porsche pune la îndoială credibilitatea mărturiei marinarului, care a fost audiat doar de avocați americani cu ajutorul unui traducător.

Ce urmează în proces?

În lunile următoare, instanța va încerca să stabilească cu ajutorul martorilor și experților dacă incendiul a fost cauzat de un Porsche și dacă acesta a luat foc din cauza unui defect de fabricație, ceea ce ar implica răspunderea producătorului. De asemenea, se va analiza dacă transportatorul specializat trebuia să fie pregătit pentru manipularea mașinilor electrice sau dacă clientul trebuia să semnaleze riscurile. Și, în cazul unui avertisment, ce măsuri ar fi trebuit luate.

Președintele completului a atras atenția asupra dificultăților procesului și a costurilor judiciare ridicate, precizând că, deși s-a încercat medierea, până acum nu s-a ajuns la un acord.

Impactul asupra clienților și reacțiile industriei auto

Clienții din Statele Unite care așteptau modelele exotice distruse au urmărit cu îngrijorare accidentul, mulți exprimându-și nemulțumirea pe rețelele sociale.

Lamborghini a fost nevoit să reia producția unui model special, Aventador Ultimae, care fusese practic epuizat odată cu pierderea celor câteva exemplare aflate pe „Felicity Ace”. Acest model era ultima ediție specială a celebrului motor V12, cu un preț de aproximativ jumătate de milion de euro, iar clienții nu ar fi fost mulțumiți cu o simplă înlocuire, motiv pentru care producătorul a decis să mai construiască câteva exemplare suplimentare.

Alte articole importante
„Nu sunt bani, dar ei ascund asta”. Concedieri masive la Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia
„Nu sunt bani, dar ei ascund asta”. Concedieri masive la Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia
Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia, a inițiat în 2025 un val uriaș de concedieri. Peste 13.500 de angajați au fost afectați, potrivit publicației Frank RG, care citează rapoartele financiare IFRS ale băncii. În primul trimestru, numărul angajaților s-a redus cu 8.600 de persoane. În al doilea, alți 3.500 au fost disponibilizați, iar în […]
Restructurarea OpenAI propulsează valoarea Microsoft peste 4 trilioane de dolari și schimbă echilibrul din industria AI
Restructurarea OpenAI propulsează valoarea Microsoft peste 4 trilioane de dolari și schimbă echilibrul din industria AI
Valoarea Microsoft a depășit pragul istoric de 4 trilioane de dolari după o restructurare amplă a companiei OpenAI, dezvoltatorul ChatGPT. Mișcarea a oferit Microsoft o participație de 27% în noua structură a OpenAI, echivalentă cu 135 de miliarde de dolari. OpenAI, fondată ca organizație non-profit, s-a transformat într-un grup comercial. Aceasta a fost pentru a […]
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
Startup-urile baltice pregătesc apărarea aeriană împotriva dronelor rusești
NATO se confruntă cu lipsa unor soluții accesibile pentru doborârea dronelor rusești ieftine. Startup-urile baltice ar putea schimba situația. Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar trimite sute de drone simultan în spațiul aerian NATO? Aceasta este realitatea zilnică în războiul Rusiei din Ucraina. Uniunea Europeană și NATO încearcă să se pregătească după incursiunile aeriene ale […]
ANALIZĂ
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Lobby-ul Big Tech la Bruxelles atinge un record istoric. Sume uriașe pompate pentru a influența UE
Cheltuielile pentru lobby-ul Big Tech au atins cel mai ridicat nivel din istorie, potrivit unui raport publicat de organizațiile Corporate Europe Observatory (CEO) și Lobby Control. Cercetarea arată că marile companii tehnologice investesc anual aproximativ 151 de milioane de euro pentru a influența deciziile de la Bruxelles. Suma reprezintă o creștere de peste 50% comparativ […]
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Top 5 cele mai spectaculoase jafuri din istorie, desprinse din filmele de acțiune
Jaful bijuteriilor Coroanei de la Louvre, comis în plină zi, a șocat întreaga lume. Însă nu este singurul episod spectaculos din istorie. De la tablouri ascunse în cufere la trenuri încărcate de bani, istoria a consemnat jafuri incredibile, plănuite cu o ingeniozitate greu de imaginat. Top 5 jafuri care au scris istorie Jaful bijuteriilor Coroanei […]
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Spania introduce reguli noi pentru soferii care consumă alcool la volan
Până la finalul lui 2025, șoferii din Spania ar putea fi obligați să respecte cea mai strictă lege privind consumul de alcool la volan. Pragul propus face ca și o simplă bere să încalce limita legală. Măsura ar afecta nu doar șoferii de autoturisme, ci și utilizatorii de biciclete și trotinete electrice. sursă foto: Wise […]