Prima pagină » Finanțare uriașă pentru un startup auto de condus de la distanță

Finanțare uriașă pentru un startup auto de condus de la distanță

Finanțare uriașă pentru un startup auto de condus de la distanță
Foto: Vay.io

Un startup specializat în tehnologia de condus de la distanță a mașinilor ar putea atrage o finanțare de 410 milioane de dolari.

Investiția potențială reflectă interesul tot mai mare al pieței pentru soluții inovatoare care permit operarea vehiculelor fără șofer la bord și marchează un pas semnificativ în dezvoltarea mobilității autonome.

410 milioane $ pentru un startup care dezvoltă mașini ce se conduc de la distanță

Finanțare uriașă pentru un startup auto de condus de la distanță

Foto: Vay.io

Vehiculele autonome sunt parte importantă a viitorului mobilității electrice urbane, ceea ce face mai ușor pentru companiile mici să atragă finanțare. Startup-ul german Vay, care oferă mașini de închiriat controlate de la distanță, va primi 60 de milioane de dolari de la gigantul tehnologic Grab din Singapore, transmite TechCrunch.

Tranzacția, care trebuie aprobată de autorități, s-ar putea finaliza până la sfârșitul anului. Aceasta ar putea fi urmată de „alte 350 de milioane de dolari” pe măsură ce anumite obiective comune sunt atinse în primul an. Anunțul a fost făcut pe rețeaua LinkedIn de CEO-ul Vay, Thomas von der Ohe.

Compania cu sediul în Berlin folosește propria tehnologie, dar și operatori umani pentru a conduce de la distanță mașinile de închiriat, către și dinspre clienți. Vay nu este încă disponibil comercial pe drumurile din Germania, unde reglementările au fost neclare până recent. Startup-ul operează deja în Las Vegas, unde și-a început activitatea în ianuarie 2024. Vay intenționează să utilizeze investițiile Grab pentru a-și extinde operațiunile în SUA.

Cum funcționează serviciul de condus de la distanță

Pentru a debloca investiția suplimentară de la Grab, Vay va trebui să atingă anumite obiective în SUA. Cele mai importante se referă la numărul de orașe acoperite, aprobările de reglementare obținute și veniturile totale generate de consumatori.

Piața americană se confruntă cu o competiție tot mai intensă și cu o ofertă extinsă de servicii de conducere de la distanță. De exemplu, Waymo, deținut de Alphabet, a anunțat recent lansarea serviciului său de robotaxi în Detroit, Las Vegas și San Diego. Deși este listată la bursă pe Nasdaq, Grab nu operează direct în SUA, limitându-se la sprijinirea creșterii Vay pe această piață.

Închirierea de mașini fără șofer drept este descris de Vay drept un serviciu complementar robotaxi-urilor. Grab vede în startup-ul german o soluție pentru segmentul în creștere al consumatorilor care preferă să nu dețină o mașină. Deși, nu dețin un automobil, clienții Vay au nevoie de permis de conducere. Asta, deoarece, odată livrată mașina, utilizatorul o preia și o conduce ca pe orice altă mașină. Avantajul este acela că nu vor mai avea grija parcării. Serviciul oferit de Vay costă aproximativ jumătate din prețul unui ride-hailing, datorită acestui sistem hibrid și hardware-light.

Finanțare de peste 131 milioane $

Cele două companii plănuiesc să exploreze sinergiile dintre afacerile Vay și Grab în Asia de Sud-Est. Grab oferă taxiuri, ride-hailing, transport, cumpărături rapide de alimente, livrări de mâncare, plăți digitale și servicii financiare. Având în vedere interesul tot mai mare pentru mobilitate, compania a investit în startup-uri de tehnologie pentru conducere autonomă. Cele mai cunoscute sunt May Mobility din SUA și WeRide din China.

Sinergiile cu Vay ar putea fi mai ales de natură tehnologică. Concret, datele de conducere colectate de Vay ar putea accelera instruirea modelelor AI pentru îmbunătățirea conducerii autonome. Aceasta se aliniază cu viziunea Vay de a deveni mai mult decât o flotă de mașini electrice de închiriat. Compania și-a extins deja serviciile către sectorul comercial și B2B și a încheiat un parteneriat cu firma de camioane autonome Kodiak Robotics.

Vay a strâns 131,8 milioane de dolari de la mai mulți investitori. Printre aceștia se numără Kinnevik, Eurazeo, Atomico, General Catalyst și Banca Europeană de Investiții. Dacă investiția Grab se va materializa integral, aceasta ar reprezenta un impuls semnificativ pentru startup.

Alte articole importante
Armata SUA intră în era dronelor: achiziții record până în 2027
Armata SUA intră în era dronelor: achiziții record până în 2027
Armata SUA va cumpăra peste un milion de drone în următorii doi-trei ani, cu o rată anuală de cel puțin jumătate de milion de unități. Această achiziție masivă reflectă accentul tot mai mare pus pe automatizare și pe operarea de sisteme autonome în cadrul strategiilor militare americane. Armata SUA va achiziționa peste un milion de […]
ANALIZĂ
Venitul net mediu echivalent în Europa. Unde se situează România?
Venitul net mediu echivalent în Europa. Unde se situează România?
Venitul net mediu echivalent în Europa variază semnificativ de la o țară la alta, reflectând diferențele de nivel de trai și de putere de cumpărare. Țările din nordul și vestul continentului conduc clasamentul, oferind gospodăriilor cele mai mari câștiguri medii, în timp ce statele din estul și sud-estul Europei înregistrează venituri considerabil mai mici. Venitul […]
Frații Pavăl intră în cursa pentru preluarea Carrefour. Cine mai vrea rețeaua de 458 de magazine
Frații Pavăl intră în cursa pentru preluarea Carrefour. Cine mai vrea rețeaua de 458 de magazine
Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, și-au exprimat intenția de a prelua Carrefour în România. Decizia lor vine într-un moment în care retailerul francez analizează posibilitatea vânzării operațiunilor locale. În cursa pentru preluarea Carrefour s-au înscris și grupul francez Auchan. De asemenea, retailerul polonez Zabka dorește extinderea afacerilor în comerțul alimentar românesc. Potrivit informațiilor Profit.ro, Dragoș și […]
Mașinile chinezești au în România o cotă sub media europeană
Companii
Mașinile chinezești au în România o cotă sub media europeană
Mașinile chinezești continuă să aibă o cotă de piață scăzută în România, care se situează sub media europeană. Deși ofertele sunt tot mai variate și competitive ca preț, reticența consumatorilor și lipsa unei rețele consolidate de service și distribuție limitează deocamdată succesul acestor branduri pe piața locală. Mașinile chinezești nu conving încă piața locală: cotă […]
Black Friday 2025: tranzacții de 720 de milioane de lei prin PayU
Black Friday 2025: tranzacții de 720 de milioane de lei prin PayU
Românii au cheltuit aproximativ 720 de milioane de lei în ziua de Black Friday prin intermediul platformei PayU. Evenimentul a confirmat tendința consumatorilor din țara noastră de a profita din plin de ziua cu cele mai mari reduceri din an în mediul digital, consolidând poziția comerțului electronic în economia locală. Explozie de tranzacții online: PayU […]
Ucraina transformă producţia de drone într-o marfă strategică pentru pieţele NATO
Ucraina transformă producţia de drone într-o marfă strategică pentru pieţele NATO
Forțată de împrejurări, Ucraina a devenit o superputere în producția de drone: construiește, anual, aproape 4 milioane de aparate specializate în atacuri și recunoaștere – în timp ce America produce, potrivit estimărilor, circa 100.000 de unități. Producătorii ucraineni caută parteneriate în Europa, în timp ce aliații vestici salută această ofertă, deoarece răspunde atât planurilor lor […]