Un startup specializat în tehnologia de condus de la distanță a mașinilor ar putea atrage o finanțare de 410 milioane de dolari.
Investiția potențială reflectă interesul tot mai mare al pieței pentru soluții inovatoare care permit operarea vehiculelor fără șofer la bord și marchează un pas semnificativ în dezvoltarea mobilității autonome.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/11/Masini-care-se-conduc-de-la-distanta-Vay-2Puterea-financiara.jpg)
Foto: Vay.io
Vehiculele autonome sunt parte importantă a viitorului mobilității electrice urbane, ceea ce face mai ușor pentru companiile mici să atragă finanțare. Startup-ul german Vay, care oferă mașini de închiriat controlate de la distanță, va primi 60 de milioane de dolari de la gigantul tehnologic Grab din Singapore, transmite TechCrunch.
Tranzacția, care trebuie aprobată de autorități, s-ar putea finaliza până la sfârșitul anului. Aceasta ar putea fi urmată de „alte 350 de milioane de dolari” pe măsură ce anumite obiective comune sunt atinse în primul an. Anunțul a fost făcut pe rețeaua LinkedIn de CEO-ul Vay, Thomas von der Ohe.
Compania cu sediul în Berlin folosește propria tehnologie, dar și operatori umani pentru a conduce de la distanță mașinile de închiriat, către și dinspre clienți. Vay nu este încă disponibil comercial pe drumurile din Germania, unde reglementările au fost neclare până recent. Startup-ul operează deja în Las Vegas, unde și-a început activitatea în ianuarie 2024. Vay intenționează să utilizeze investițiile Grab pentru a-și extinde operațiunile în SUA.
Pentru a debloca investiția suplimentară de la Grab, Vay va trebui să atingă anumite obiective în SUA. Cele mai importante se referă la numărul de orașe acoperite, aprobările de reglementare obținute și veniturile totale generate de consumatori.
Piața americană se confruntă cu o competiție tot mai intensă și cu o ofertă extinsă de servicii de conducere de la distanță. De exemplu, Waymo, deținut de Alphabet, a anunțat recent lansarea serviciului său de robotaxi în Detroit, Las Vegas și San Diego. Deși este listată la bursă pe Nasdaq, Grab nu operează direct în SUA, limitându-se la sprijinirea creșterii Vay pe această piață.
Închirierea de mașini fără șofer drept este descris de Vay drept un serviciu complementar robotaxi-urilor. Grab vede în startup-ul german o soluție pentru segmentul în creștere al consumatorilor care preferă să nu dețină o mașină. Deși, nu dețin un automobil, clienții Vay au nevoie de permis de conducere. Asta, deoarece, odată livrată mașina, utilizatorul o preia și o conduce ca pe orice altă mașină. Avantajul este acela că nu vor mai avea grija parcării. Serviciul oferit de Vay costă aproximativ jumătate din prețul unui ride-hailing, datorită acestui sistem hibrid și hardware-light.
Cele două companii plănuiesc să exploreze sinergiile dintre afacerile Vay și Grab în Asia de Sud-Est. Grab oferă taxiuri, ride-hailing, transport, cumpărături rapide de alimente, livrări de mâncare, plăți digitale și servicii financiare. Având în vedere interesul tot mai mare pentru mobilitate, compania a investit în startup-uri de tehnologie pentru conducere autonomă. Cele mai cunoscute sunt May Mobility din SUA și WeRide din China.
Sinergiile cu Vay ar putea fi mai ales de natură tehnologică. Concret, datele de conducere colectate de Vay ar putea accelera instruirea modelelor AI pentru îmbunătățirea conducerii autonome. Aceasta se aliniază cu viziunea Vay de a deveni mai mult decât o flotă de mașini electrice de închiriat. Compania și-a extins deja serviciile către sectorul comercial și B2B și a încheiat un parteneriat cu firma de camioane autonome Kodiak Robotics.
Vay a strâns 131,8 milioane de dolari de la mai mulți investitori. Printre aceștia se numără Kinnevik, Eurazeo, Atomico, General Catalyst și Banca Europeană de Investiții. Dacă investiția Grab se va materializa integral, aceasta ar reprezenta un impuls semnificativ pentru startup.