Senatul Franței a început examinarea unui proiect de lege care urmărește să reglementeze excesul produs de industria fast fashion, cunoscută pentru hainele ieftine, de calitate scăzută, cu un impact major asupra mediului. Textul legislativ, care a fost adoptat în martie 2024 de Adunarea Națională, a stat mai bine de un an în așteptare în Senat, dar fenomenul fast fashion, reprezentat în principal de retailerii Temu și Shein, nu a încetat să crească, iar acum se impune o intervenție legislativă, scrie Le Figaro.
Unul dintre punctele centrale ale proiectului este introducerea unei definiții legale a conceptului de „fast fashion”. Aceasta va include criterii legate de volumele de producție, viteza cu care sunt reînnoite colecțiile și limitarea duratei de viață a produselor, precum și lipsa stimulentelor pentru repararea hainelor. Companiile vizate vor avea obligația de a informa consumatorii cu privire la impactul ecologic al articolelor vestimentare pe care le comercializează.
Legea propune, de asemenea, înăsprirea sancțiunilor pentru platformele de vânzare online printr-un sistem revizuit de „bonus-pedeapsă”, care să țină cont de costurile de mediu generate de producția excesivă. În această privință, există o divergență între Adunarea Națională și Senat. Deputații doresc ca penalizările să fie legate de „etichetarea ecologică” a produselor, un sistem recent de clasificare, în timp ce Senatul, în acord cu Guvernul, a eliminat această referință în comisie, preferând criterii bazate pe „durabilitate” și „practici comerciale” specifice platformelor.
Această modificare are ca scop să vizeze în special modelele „ultra fast fashion” asiatice, precum Shein și Temu, protejând în același timp companiile europene sau franceze care ar fi putut fi afectate de textul adoptat în Adunare. Oficialii Ministerului Tranziției Ecologice au explicat că „ideea este să țintim modelele scandaloase”, deoarece „fast fashion-ul ultra-efemer are un număr de referințe disproporționat față de ceea ce am putea numi fast fashion simplu”.
Această schimbare a textului a stârnit îngrijorarea coaliției Stop Fast Fashion, care reunește 14 asociații de mediu și drepturile omului, printre care Emmaüs, France Nature Environnement, Friends of the Earth și Zero Waste. Pentru aceste organizații, inițiativa riscă să devină „o simplă formă fără conținut, fără efect disuasiv”.
În plus, în ultimele zile, două asociații – Friends of the Earth și Observatorul Multinaționalelor – au intensificat presiunea asupra companiei Shein, solicitând Autorității înalte pentru transparența vieții publice (HATVP) să „exercite dreptul de control” asupra activităților de lobby ale gigantului. Shein, fondată în China, dar cu sediul în Singapore, este acuzată de „nereguli”. Senatorul socialist Nicole Bonnefoy și-a exprimat și ea îngrijorarea, spunând: „Sper ca colegii mei să aibă capacitatea să respingă lobby-urile”, iar ea se teme de „o tendință actuală în Parlament care acordă prioritate regreselor de mediu”.
Un alt punct fierbinte al discuțiilor din Senat va fi interzicerea reclamelor pentru companiile de fast fashion. Majoritatea senatorială, o alianță de dreapta și centru, s-a opus acestei măsuri, invocând restrângerea „libertății întreprinderii”. Guvernul, susținut de stânga, este însă favorabil acestei interdicții și va încerca să o reintroducă în dezbateri.