Prima pagină » Harta globală a industriei auto. Cine a construit cele mai multe mașini din lume în 2024 și unde se află România în acest top

Harta globală a industriei auto. Cine a construit cele mai multe mașini din lume în 2024 și unde se află România în acest top

Harta globală a industriei auto. Cine a construit cele mai multe mașini din lume în 2024 și unde se află România în acest top
Harta globală a industriei auto. Foto: Visual Capitalist

Harta globală a industriei auto dezvăluie un tablou complex al producției mondiale din 2024, cu surprize și confirmări în rândul giganților din domeniu. Datele compilate de Visual Capitalist arată cine domină piața internațională și ce țări au reușit să își crească semnificativ volumul de mașini fabricate. În acest peisaj competitiv, România își găsește locul într-un clasament în care pozițiile reflectă atât puterea economică, cât și strategiile industriale adoptate în ultimii ani.

În anul 2024, producția mondială de vehicule a depășit 92 de milioane de unități, iar la nivel global, China, Statele Unite ale Americii și Japonia au dominat clasamentul, asigurând împreună 54% din totalul automobilelor fabricate. China a consolidat poziția de cel mai mare producător mondial, fabricând peste 31 de milioane de vehicule, aproximativ de trei ori mai multe decât SUA, ceea ce subliniază scala imensă a industriei auto chineze.

China și-a menținut ritmul de creștere cu 4% față de anul precedent, iar mare parte a producției a fost concentrată pe segmentul autoturismelor (27,5 milioane), în detrimentul vehiculelor comerciale (3,8 milioane). Această tendință reflectă cererea internă robustă și expansiunea accelerată a vehiculelor electrice, precum și rețeaua tot mai extinsă de exporturi.

Statele Unite, pe de altă parte, au înregistrat o scădere de 12% în producție în 2024 comparativ cu 2023, realizând aproximativ 10,5 milioane de vehicule. Producția americană se evidențiază printr-un volum mare de vehicule comerciale (9,1 milioane) și un număr mult mai redus de autoturisme (1,4 milioane), marcând un contrast clar față de structura producției Chinei. Japonia a produs 8,2 milioane de autovehicule, în scădere cu 9% față de anul anterior.

Foto: Visual Capitalist

Piețele emergente capătă tot mai multă importanță

Mai multe economii în curs de dezvoltare au avansat în topul producătorilor auto globali, contribuind semnificativ la schimbarea structurii pieței mondiale. India a raportat o creștere de 3%, fabricând peste 6 milioane de vehicule, iar Mexicul a crescut cu 4%, depășind 4,2 milioane de unități produse. Brazilia a afișat o creștere robustă de 10%, cu peste 2,5 milioane de vehicule.

Aceste evoluții reflectă mutarea lanțurilor de aprovizionare către regiuni cu costuri mai reduse și o cerere internă tot mai mare în țările din Global South. Mexicul, de exemplu, este gazda unor investiții semnificative precum fabrica BMW din San Luis Potosí, deschisă în 2019, unde se produc modele precum 3 Series sau M2. Tesla planifică, de asemenea, o Gigafactory în Mexic, cu începerea construcției programată pentru 2026.

Producția auto în Europa și cazul României

Europa a continuat să înregistreze o scădere a producției auto, cu un declin de aproximativ 4,6% în 2024, iar Germania a înregistrat o ușoară scădere de 1%, cu circa 4 milioane de vehicule produse. Alte țări europene precum Spania și Slovacia au cunoscut scăderi moderate, în timp ce Cehia a crescut cu 4%.

În acest peisaj, România a înregistrat o creștere de 9% a producției auto, realizând peste 560.000 de vehicule în anul 2024. Industria auto românească este integrată în mare parte în lanțurile de aprovizionare ale marilor companii din Germania și Franța și continuă să exporte peste 90% din totalul producției sale. Majoritatea automobilelor fabricate provin din uzinele Dacia de la Mioveni și Ford Otosan de la Craiova. Aceste creșteri sunt văzute ca un semnal pozitiv într-un context global dominat de provocări și scăderi ale producției.

Alte date notabile privind producția de vehicule

  • Coreea de Sud a produs aproximativ 4,1 milioane de vehicule (-3%)

  • Turcia a furnizat peste 1,3 milioane vehicule (-7%)

  • Rusia a înregistrat o creștere spectaculoasă de 35%, ajungând la aproape 1 milion de unități, impulsionată de retragerea producătorilor occidentali și înlocuirea lor cu branduri locale și chinezești.

  • Italia a avut o scădere abruptă de 32%, fabricând în jur de 591.000 de vehicule.

  • Maroc și Polonia s-au aflat în proximitatea rezultatelor României, cu producții în jurul a 555-560 mii vehicule.

Această evoluție globală evidențiază o competiție tot mai acerbă, accentuată de mutarea producției către piețele emergente și adaptarea industriilor la schimbările tehnologice și economice actuale.

Alte articole importante
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația a rămas și în 2025 unul dintre cele mai mari pericole pentru economiile lumii. Anul acesta, diferențele dintre țările cu cele mai ridicate rate ale inflației și cele mai stabile economii sunt dramatice. Pentru exemplificare, cum ar fi să începi anul cu 100 de dolari, dar până în decembrie aceștia valorează mai puțin de […]
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Companii
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Dacia pregătește un nou val de restructurări, într-un context în care industria auto trece prin transformări rapide. Aceste schimbări ar putea influența atât direcția strategică a companiei, cât și stabilitatea locurilor de muncă pentru mii de angajați. Noi restructurări la Dacia: 900 de angajați ai uzinei de la Mioveni vor pleca voluntar Dacia a inițiat […]
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Companii
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Meta va achita 190 de milioane $ ca să închidă un nou dosar legat de acuzații privind încălcarea confidențialității utilizatorilor Facebook. Acordul financiar ar permite companiei să evite un proces îndelungat și să limiteze impactul reputațional într-un moment în care practicile de protecție a datelor sunt intens scrutinare. Meta închide, astfel, un caz privind încălcarea […]
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Companii
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Nvidia pregătește o schimbare majoră în arhitectura centrelor sale de date AI, trecând la cipuri de memorie folosite pe smartphone-uri. Această tranziție ar putea transforma atât performanța sistemelor AI, cât și structura costurilor, cu efecte directe asupra pieței tehnologice globale. Nvidia revoluționează centrele de date AI cu cipuri de memorie pentru smartphone-uri Nvidia a decis […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]
Uzina Magna va fabrica mașinile GAC pentru Europa
Companii
Uzina Magna va fabrica mașinile GAC pentru Europa
Uzina Magna din orașul austriac Graz a demarat producția automobilului 100% electric AION V din portofoliul companiei chineze GAC. Colaborarea subliniază angajamentul regional al GAC și consolidează prezența companiei asiatice pe piața din Europa. De asemenea, valorifică expertiza liniei de producție austriece în fabricarea de vehicule de înaltă calitate. GAC își mută producția în Europa […]