India a devenit o piață majoră pentru lanțurile hoteliere internaționale, pe fondul creșterii cheltuielilor pentru turism intern la circa 200 de miliarde de dolari în 2024, față de 80 de miliarde în 2013, și al expansiunii infrastructurii de transport. Hilton și Marriott mizează pe această tendință, planificând să își mărească masiv capacitatea: Marriott vrea să ajungă la 50.000 de camere în cinci ani, iar Hilton își propune o creștere de zece ori a prezenței sale în următorul deceniu. Hilton și Marriott conduc un val de expansiune a lanțurilor hoteliere globale în orașele mai mici din India, investind în unități de cazare de gamă medie pentru a răspunde boomului turismului intern și pentru a atrage turiștii preocupați de preț. La începutul acestui an, Marriott a preluat o participație minoritară (suma nefiind dezvăluită) în compania Concept Hospitality, cu sediul la Mumbai, care va colabora cu grupul hotelier global pentru a-și extinde capacitatea în India la 50.000 de camere în următorii cinci ani, de la circa 30.000 în prezent. Hilton vrea, la rândul lui, să își crească amprenta în India de zece ori în următorul deceniu, pornind de la cele 60 de hoteluri pe care le are în funcțiune sau în construcție, scrie Financial Times.
Creșterea averii unei noi clase de mijloc și investițiile guvernamentale în autostrăzi și aeroporturi au alimentat dorința de călătorie în cea mai populată țară din lume, dar oferta de unități de cazare de calitate nu ține pasul cu cererea, au declarat experți și directori din industrie. Turismul spiritual este și el în creștere explozivă, scrie presa internațională, un fenomen care a luat amploare pe fondul incertitudinilor economice. Într-o lume dominată de incertitudini, cu joburi instabile, urbanizare rapidă și polarizare politică, religia oferă stabilitate emoțională și un sentiment de apartenență.
„Oamenii prioritizează călătoriile în fața altor cheltuieli și vedem apariția unei economii a experienței”, a declarat pentru Financial Times Rajeev Menon, președintele Marriott pentru Asia-Pacific (exceptând China). „Capacitatea de a scala și de a adăuga hoteluri noi în toată țara este imensă”.
Cheltuielile pentru turismul intern au urcat la circa 200 de miliarde de dolari în 2024, de la 80 de miliarde în 2013, potrivit Capital Economics. Operatorii se grăbesc să răspundă numărului în creștere de indieni din clasa de mijloc care călătoresc pentru festivaluri religioase, vacanțe și nunți, pe lângă călătorii de afaceri.
Foto: Shutterstock
Piețele din orașele și localitățile mai mici sunt insuficient deservite în comparație cu metropolele New Delhi, Mumbai și Bengaluru. Când trupa Coldplay a susținut două concerte la Ahmedabad în ianuarie, cererea de camere a dus la creșterea tarifelor de până la cinci ori, potrivit unui studiu al companiei de software de tarifare Sciative Solutions. India are doar 138 de camere de hotel branduite la un milion de locuitori, mult sub cele peste 1.500 din China, potrivit firmei de consultanță HVS Anarock.
Ca urmare, branduri locale precum Taj (grupul Tata) și ITC Hotels, dar și lanțurile internaționale, adaugă sute de hoteluri în orașele mai mici din India. „Acestea sunt epicentrele, pentru că orașele de nivel unu sunt în mare parte saturate”, a explicat Anuj Upadhyay, analist-șef pentru sectorul hotelier la Investec Capital Services din Mumbai.
Karan Khanna, director la firma de brokeraj Ambit Capital din Mumbai, estimează că numărul camerelor de hotel branduite din India va crește de la 200.000 la 300.000 până în 2029, cu o ofertă „puternic orientată” către locații din afara marilor orașe. Peste jumătate dintre noile contracte hoteliere semnate anul trecut au vizat unități de gamă medie, potrivit HVS Anarock.
„Avem o lipsă de camere”, a declarat Priya Paul, director general al The Park Hotels, grup boutique listat anul trecut. Compania operează 35 de hoteluri în India și vrea să își crească numărul de camere cu aproape jumătate în următorii doi ani.
Foto: Shutterstock
Această expansiune are loc într-un moment în care politicile stricte de frontieră și comerciale ale președintelui american Donald Trump au afectat turismul global și au dus la prognoze incerte pentru companiile aeriene și grupurile hoteliere. India este însă un „punct luminos”, spune Alan Watts, președintele Hilton pentru Asia-Pacific.
Pe lângă dezvoltarea cazării de gamă medie, Hilton își consolidează și oferta de lux, după ce în iunie a anunțat planuri pentru un hotel Waldorf Astoria lângă aeroportul din Delhi, cu deschideri suplimentare de lux planificate în Jaipur și, posibil, în Goa și Mumbai. Totuși, goana pentru noi construcții va testa capacitatea lanțurilor de a gestiona un sector notoriu pentru standardele inegale în segmentul mid-market și budget. Poveștile despre curățenie precară, igiena alimentară deficitară și calitatea inconsistentă rămân plângeri comune în rândul călătorilor în India.
Multe orașe și destinații mai îndepărtate nu dispun de suficiente resurse de personal calificat, a avertizat Upadhyay de la Investec. În plus, unii operatori de francize din piețele de nivel inferior au fost acuzați că fac economii la calitate, expunând brandurile la „riscuri reputaționale”.
„Dacă mergi azi în acele orașe ca turist, îți asumi un risc uriaș”, a spus Watts de la Hilton. „Există o oportunitate imensă. Oamenii își doresc doar consistență”.