Industria aviatică mondială intră într-un nou val de turbulențe financiare. Companiile aeriene se confruntă în acest an cu costuri suplimentare estimate la peste 11 miliarde de dolari. Toate aceste costuri sunt generate de criza persistentă din lanțurile de aprovizionare.
Potrivit unui raport publicat de Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA), în colaborare cu firma de consultanță Oliver Wyman, impactul crizei de aprovizionare care durează de peste cinci ani a ajuns la cote record.
Documentul este prima încercare concretă de a cuantifica pierderile financiare cauzate de întârzierile, anulările și creșterile de prețuri generate de blocajele din industria aeronautică.
Willie Walsh a declarat pentru Reuters că organizația pe care o conduce analizează dacă nu cumva furnizorii mari de motoare și echipamente profită de lipsa concurenței pentru a menține costuri ridicate.
Studiul aduce la cunoştinţă sursele celor 11 miliarde de dolari cheltuiți suplimentar în 2025:
4,2 miliarde de dolari sunt pierderi generate de cheltuielile mai mari cu combustibilul. Criza pieselor obligă operatorii să mențină în exploatare aeronave mai vechi, mai puțin eficiente energetic.
3,1 miliarde de dolari provin din costurile suplimentare de mentenanță, în condițiile în care piesele de schimb ajung cu mari întârzieri.
2,6 miliarde de dolari reprezintă contracte de leasing pentru motoare închiriate temporar, cât timp cele aflate în reparații sunt indisponibile.
1,4 miliarde de dolari sunt cheltuiți pe stocuri mai mari de componente. Acestea sunt necesare pentru a preveni blocajele cauzate de întârzierile livrărilor de aeronave noi.
Problemele legate de competiția în domeniul mentenanței nu sunt noi. În 2016, IATA și Uniunea Europeană au depus o plângere împotriva CFM International. Cele două instituţii au acuzat că CFM limitează accesul la piață. Plângerea a fost retrasă doi ani mai târziu, după ce compania a acceptat să mențină un cadru deschis și competitiv.
Un acord similar a fost semnat cu Rolls-Royce în 2021, prin care producătorul s-a angajat la condiții de piață mai transparente.
Astăzi, Walsh avertizează că, deși nu există planuri imediate pentru noi plângeri oficiale, acestea nu pot fi excluse.
„Facem o evaluare, dar operatorii aerieni au acorduri confidențiale care complică situația”, a precizat directorul IATA.
Un alt punct sensibil îl reprezintă diferențele dintre profiturile companiilor aeriene și cele ale furnizorilor de echipamente.
În timp ce transportatorii aerieni vor avea în 2025 o marjă de profit medie de 6,7%, marjele furnizorilor de motoare și componente se apropie de 15%.
Raportul IATA estimează că operatorii aerieni globali vor cheltui 120 de miliarde de dolari pe reparații și mentenanță doar în 2025.
Până în 2030, suma ar urma să urce la 150 de miliarde de dolari. Asta pe fondul creșterii flotei globale și al complexității noilor aeronave.
În lipsa unor măsuri clare de diversificare a lanțurilor de aprovizionare și de stimulare a concurenței, costurile riscă să pună presiuni și mai mari asupra industriei.