Prima pagină » Industria aviatică, lovită de costuri suplimentare de 11 miliarde de dolari în 2025

Industria aviatică, lovită de costuri suplimentare de 11 miliarde de dolari în 2025

Industria aviatică, lovită de costuri suplimentare de 11 miliarde de dolari în 2025
sursă foto: Orient Flights Aviation Academy

Industria aviatică mondială intră într-un nou val de turbulențe financiare. Companiile aeriene se confruntă în acest an cu costuri suplimentare estimate la peste 11 miliarde de dolari. Toate aceste costuri sunt generate de criza persistentă din lanțurile de aprovizionare.

O criză globală care apasă pe industria aviatică

Potrivit unui raport publicat de Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA), în colaborare cu firma de consultanță Oliver Wyman, impactul crizei de aprovizionare care durează de peste cinci ani a ajuns la cote record.

Documentul este prima încercare concretă de a cuantifica pierderile financiare cauzate de întârzierile, anulările și creșterile de prețuri generate de blocajele din industria aeronautică.

Willie Walsh a declarat pentru Reuters că organizația pe care o conduce analizează dacă nu cumva furnizorii mari de motoare și echipamente profită de lipsa concurenței pentru a menține costuri ridicate.

Combustibilul și mentenanța, principalii factori ai exploziei de costuri

Studiul aduce la cunoştinţă sursele celor 11 miliarde de dolari cheltuiți suplimentar în 2025:

  • 4,2 miliarde de dolari sunt pierderi generate de cheltuielile mai mari cu combustibilul. Criza pieselor obligă operatorii să mențină în exploatare aeronave mai vechi, mai puțin eficiente energetic.

  • 3,1 miliarde de dolari provin din costurile suplimentare de mentenanță, în condițiile în care piesele de schimb ajung cu mari întârzieri.

  • 2,6 miliarde de dolari reprezintă contracte de leasing pentru motoare închiriate temporar, cât timp cele aflate în reparații sunt indisponibile.

  • 1,4 miliarde de dolari sunt cheltuiți pe stocuri mai mari de componente. Acestea sunt necesare pentru a preveni blocajele cauzate de întârzierile livrărilor de aeronave noi.

Un istoric al plângerilor și al acordurilor delicate

Problemele legate de competiția în domeniul mentenanței nu sunt noi. În 2016, IATA și Uniunea Europeană au depus o plângere împotriva CFM International. Cele două instituţii au acuzat că CFM limitează accesul la piață. Plângerea a fost retrasă doi ani mai târziu, după ce compania a acceptat să mențină un cadru deschis și competitiv.

Un acord similar a fost semnat cu Rolls-Royce în 2021, prin care producătorul s-a angajat la condiții de piață mai transparente.

Astăzi, Walsh avertizează că, deși nu există planuri imediate pentru noi plângeri oficiale, acestea nu pot fi excluse.

Facem o evaluare, dar operatorii aerieni au acorduri confidențiale care complică situația”, a precizat directorul IATA.

Profituri sub presiune și marje inegale

Un alt punct sensibil îl reprezintă diferențele dintre profiturile companiilor aeriene și cele ale furnizorilor de echipamente.

În timp ce transportatorii aerieni vor avea în 2025 o marjă de profit medie de 6,7%, marjele furnizorilor de motoare și componente se apropie de 15%.

Costurile de mentenanță se vor amplifica până în 2030

Raportul IATA estimează că operatorii aerieni globali vor cheltui 120 de miliarde de dolari pe reparații și mentenanță doar în 2025.

Până în 2030, suma ar urma să urce la 150 de miliarde de dolari. Asta pe fondul creșterii flotei globale și al complexității noilor aeronave.

În lipsa unor măsuri clare de diversificare a lanțurilor de aprovizionare și de stimulare a concurenței, costurile riscă să pună presiuni și mai mari asupra industriei.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Intrăm în era timpului liber, când muncește doar inteligența artificială?
Intrăm în era timpului liber, când muncește doar inteligența artificială?
Inteligența artificială promite o lume în care oamenii vor lucra doar trei zile pe săptămână, dar realitatea economică arată că acest vis este, deocamdată, departe de realitate. Inteligența artificială împinge economia spre abundență și eradichează nevoia de muncă? Inteligența artificială se dezvoltă accelerat, revoluționând domeniu după domeniu. Participăm cu toții la crearea și recrearea mărcilor, […]
Veniturile Temu în UE aproape s-au dublat la 120 milioane dolari, cu doar opt angajați
Veniturile Temu în UE aproape s-au dublat la 120 milioane dolari, cu doar opt angajați
Veniturile Temu în Uniunea Europeană au înregistrat o creștere spectaculoasă, aproape dublându-se la 120 milioane de dolari. Această performanță vine în contextul în care compania funcționează cu doar opt angajați, demonstrând un model de business extrem de eficient. Creșterea rapidă atrage atenția asupra potențialului pieței europene și asupra strategiilor de expansiune adoptate de Temu. Veniturile […]
ANALIZĂ
Locurile de muncă amenințate de AI. Top 40 joburi vulnerabile în 2025
Analize
Locurile de muncă amenințate de AI. Top 40 joburi vulnerabile în 2025
Locurile de muncă amenințate de AI sunt tot mai numeroase în 2025, iar analiza Microsoft Research evidențiază 40 de poziții vulnerabile. Inteligența artificială transformă rapid modul în care muncim, iar multe locuri de muncă sunt menințate. Datele, compilate de VisualCapitalist arată că interpreții și traducătorii sunt cei mai afectați, împreună cu alte profesii. Pe lângă […]
Fabrica Granitul, de la glorie industrială – la afacere imobiliară
Companii
Fabrica Granitul, de la glorie industrială – la afacere imobiliară
Ion Țiriac începe demolarea clădirilor de pe platforma industrială Granitul, pregătind terenul de peste 10.000 mp pentru dezvoltări imobiliare în Pantelimon, scrie Profit.ro. În prezent, fosta platformă industrială Granitul găzduiește un club de paintball și aduce doar venituri din chirii.  Compania a încasat 81.000 de lei din chirii în primul semestru din 2025 Fabrica Granitul, […]
Povestea incredibilă a bomboanelor de ciocolată Ferrero. Un pariu de 3 miliarde $ pe micul dejun american pentru producătorul Nutella
Povestea incredibilă a bomboanelor de ciocolată Ferrero. Un pariu de 3 miliarde $ pe micul dejun american pentru producătorul Nutella
Ferrero a cumpărat Kellogg într-o tranzacție de amploare care schimbă piața alimentară nord-americană, scrie FoodBev Media. Mișcarea deschide noi oportunități pentru dulciuri, gustări și micul dejun. Tranzacția prin care Ferrero a cumpărat Kellogg Ferrero a anunțat finalizarea achiziției WK Kellogg pentru suma de 3,1 miliarde de dolari. Acordul a fost semnat în iulie 2025, iar […]
Uniunea Europeană elimină sau reduce taxele vamale pentru produsele agroalimentare din Ucraina
Uniunea Europeană elimină sau reduce taxele vamale pentru produsele agroalimentare din Ucraina
Uniunea Europeană a aprobat reducerea sau eliminarea taxelor vamale pentru mai multe categorii de produse agroalimentare provenite din Ucraina. Măsura are rolul de a sprijini economia ucraineană și de a întări cooperarea comercială. Sprijin economic prin comerț liber Consiliul Uniunii Europene a adoptat oficial poziția care va fi susținută în cadrul Comitetului de asociere UE-Ucraina, […]