O companie britanică, specializată în sisteme de propulsie electrice, propune un avion hibrid-electric, vehicul care ar putea reduce consumul de combustibil cu până la 90% în cazul zborurilor scurte.
Soluția tehnologică vizează segmentul regional, unul dintre cele mai active din aviația globală, și promite eficiență energetică, autonomie crescută și emisii reduse.
Foto: eHelix.com
Într-o perioadă în care reducerea emisiilor de CO2 și a costurilor din aviație sunt prioritare, compania britanică Helix propune o soluție tehnologică revoluționară. Aceasta a dezvăluit un avion hibrid-electric care promite o scădere cu până la 90% a consumului de combustibil pentru zborurile scurte, vizând în special avioanele regionale și private care operează pe rute sub 250 de mile nautice (cca. 465 km).
Acest segment reprezintă peste un sfert din traficul aerian global și se estimează că va atinge o valoare de 115 miliarde de dolari până în 2035. Noua arhitectură propusă de Helix, prezentată într-un document tehnic intitulat „A New Architecture for Aviation”, se bazează pe tehnologii existente și se implementează în trei pași: utilizarea unui sistem de propulsie hibridă cu generatoare compacte, motoare electrice ultraușoare cu densitate mare de putere și elice carenate pentru eficiență aerodinamică sporită, se precizează pe site-ul oficial Helix.
Rezultatele obținute în teste sunt spectaculoase. Astfel, pentru un zbor de 250 mile nautice, consumul de combustibil scade de la 230 kg la doar 23,8 kg, ceea ce înseamnă o economie de 89,7% comparativ cu un avion convențional. În plus, sistemul de propulsie Helix permite decolarea și aterizarea în modul complet electric, în timp ce zborul de croazieră este susținut de un generator alimentat cu combustibil lichid, care reîncarcă bateriile în timp real.
Față de avioanele full-electrice cu autonomie limitată, soluția Helix oferă o autonomie dublă și o eficiență energetică superioară. O aeronavă electrică de 8.500 kg, care folosește baterii disponibile comercial de 205 Wh/kg, poate atinge o autonomie de doar 142,6 mile nautice. În plus, motoarele grele de tip MagniX650 (205 kg/unitate) sunt înlocuite cu unități SPX417-200 produse de Helix, care generează 568 kW la doar 90 kg. De asemenea, întregul ansamblu de propulsie cântărește 124 kg, economisind mai bine de 220 kg la bord.
Această reducere se traduce prin creșterea capacității bateriei cu peste 45 kWh, ceea ce contribuie la o scădere suplimentară a consumului până la 50,2 kg, echivalentul a 21,7% din consumul tradițional, relatează Interesting Engineering.
Un alt element important îl reprezintă introducerea elicei carenate, care înlocuiesc elicele deschise cu variante închise într-un tub cilindric. Este un design aerodinamic de tip „ducted fan” care, deși adaugă 91 kg la masa avionului și scade viteza optimă de croazieră de la 81 m/s la 77 m/s, optimizează semnificativ consumul energetic și scade zgomotul produs de aparatul de zbor.
Atunci când este asociat cu un motor de înaltă densitate și o transmisie cu angrenaje, sistemul permite un consum suplimentar de 33,2 kWh de energie a bateriei și reduce semnificativ consumul de combustibil necesar pentru croazieră. Helix susține că acest design permite reducerea totală a consumului cu 60% comparativ cu o arhitectură hibridă standard și cu 89,7% comparativ cu un avion clasic.
Cu această tehnologie, Helix se poziționează ca un potențial lider în tranziția către o aviație regională mai curată, mai silențioasă și mai rentabilă, o direcție aliniată cu obiectivele globale privind reducerea emisiilor până în 2030 și 2050.