Mexic majorează tarifele vamale pentru mașinile importate din China la 50% în cadrul unei reforme ample a taxelor de import.
Măsura are ca scop protejarea locurilor de muncă locale și consolidarea industriei auto mexicane, într-un context de presiuni economice internaționale și competiție cu producătorii asiatici.
Foto: Leapmotor
Mexic a anunțat o creștere până la 50% a tarifelor vamale pentru mașinile importate din China și din alte țări asiatice. Potrivit Reuters, guvernul mexican susține că această măsură va proteja locurile de muncă locale. În plus, va contribui la calmarea tensiunilor economice cu Statele Unite.
Ministerul Economiei din Mexic a explicat că majorările tarifare vor afecta importuri în valoare de aproximativ 52 de miliarde de dolari. Aceste taxe includ bunuri din mai multe sectoare economice. Ministrul Marcelo Ebrard a declarat că mașinilor din Asia li se aplică deja tarife de 20%. Cu toate acestea, Mexicul intenționează să le ridice la nivelul maxim permis.
„Fără un anumit nivel de protecție, aproape că nu poți concura”, a declarat acesta.
Ebrard a mai precizat că măsurile sunt conforme cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului. Ele urmăresc protejarea locurilor de muncă din Mexic, deoarece mașinile chinezești intră pe piața locală „sub prețurile de referință stabilite”. Planul trebuie să fie aprobat și de Congres, iar guvernul deține o majoritate considerabilă.
Noile tarife vor viza țările care nu au acorduri comerciale cu Mexicul. Este vorba în special despre China, Coreea de Sud, India, Indonezia, Rusia, Thailanda și Turcia, potrivit Ministerului Economiei.
Reforma mai include o taxă de 35% pentru importurile de oțel, jucării și motociclete. De asemenea, textilele vor fi supuse și ele unor taxe cuprinse între 10% și 50%. În total, măsurile vor afecta aproximativ 8,6% din importurile mexicane. Mexic va majora semnificativ aceste tarife, măsură ce va proteja aproximativ 325.000 de locuri de muncă în industrie și producție care riscau să fie eliminate.
Deciziile guvernului mexican vin într-un moment în care SUA exercită presiuni asupra țărilor din America Latină. Asta, pentru a-și limita legăturile economice cu China, considerată un rival strategic în regiune. Gabriela Siller, analist la Banco BASE, a afirmat că, pe termen foarte scurt, tarifele ar putea stimula cererea de mașini chinezești. Totodată, aceasta a menționat pe rețeaua de socializare X că măsurile au două obiective principale: „creșterea veniturilor și să facă o impresie bună lui Trump”, conform Financial Times.
Mexicul exportă o parte semnificativă a vehiculelor sale în Statele Unite. Analistul John Price susține că, în acest fel, răspunde presiunilor venite de la Casa Albă, menținând în același timp stabilitatea economică internă. Guvernul a anunțat că intenționează să majoreze cu 3,76 miliarde de dolari măsurile tarifare pentru anul viitor.
Statele Unite și Mexic, alături de Canada, fac parte dintr-un acord de liber schimb. Acesta a scutit Mexicul de o mare parte din tarifele impuse anterior de administrația Trump. Acordul urmează să fie revizuit anul viitor. Nu în ultimul rând, reforma tarifară actuală reflectă atât eforturile Mexicului de a-și proteja economia, cât și dorința de a menține relații comerciale solide cu partenerii săi principali.