Prima pagină » Șefii industriei auto europene – despre interzicerea motoarelor cu combustie

Șefii industriei auto europene – despre interzicerea motoarelor cu combustie

Șefii industriei auto europene - despre interzicerea motoarelor cu combustie
Șefii industriei auto europene avertizează asupra interzicerii motoarelor cu combustie / Foto: Unsplash

Directorii auto europeni avertizează Uniunea Europeană împotriva planului de eliminare treptată a mașinilor cu motor cu combustie, scrie Bloomberg.

La salonul auto de la München s-au reunit cei mai importanți producători auto din Europa, printre care Volkswagen AG sau Mercedes-Benz Group.

Cu toții au pledat pentru o abordare mai realistă, care să includă menținerea vânzărilor de mașini cu „range extenders” (mici motoare pe combustie, care reîncarcă bateria) și continuarea subvențiilor pentru hibride, pentru a ajuta atât consumatorii, cât și furnizorii să se adapteze.

Pe de altă parte, structurile oficiale și organizațiile non-guvernamentale europene par să țină, deocamdată, la acest obiectiv. Credibilitatea climatică a Uniunii Europene este în joc, în condițiile în care oficialii UE și activiștii de mediu susțin că diluarea obiectivului pentru 2035 ar periclita țintele climatice ale blocului. De asemenea, spun ei, ar transmite semnale confuze investitorilor.

Mesaje contradictorii la salonul de la Munchen

La salonul auto de la München, organizat în această săptămână, directorii auto europeni merg pe o linie fină: pe de o parte, își promovează intensiv noile vehicule electrice, iar pe de alta, avertizează Bruxelles-ul că nu pot vinde exclusiv EV-uri în următorul deceniu. Mesajul lor – oricât de contradictoriu ar suna – are scopul de a pune presiune asupra Uniunii Europene să revină asupra planului de eliminare a mașinilor noi cu motoare pe combustie până în 2035. Luni, directorii de top de la Volkswagen AG, Mercedes-Benz Group AG și Stellantis NV s-au pronunțat împotriva interdicției, printre altele și pentru că se confruntă cu o piață europeană stagnantă, o cerere inegală pentru EV-uri și o competiție tot mai acerbă din partea producătorilor chinezi, în frunte cu BYD Co.

„Este nerealist să ne așteptăm să avem 100% vehicule electrice până în 2035”, a declarat Oliver Blume, directorul general al Volkswagen, jurnaliștilor prezenți la salon, la scurt timp după ce compania prezentase mai multe noi modele electrice. „Pornind de la realitate, eu susțin verificări periodice ale progresului”, a adăugat el.

Volkswagen

„Acum este momentul să facem un bilanț”

Această acțiune de lobby pregătește o confruntare cu miză mare între greii industriei europene și factorii de decizie de la Bruxelles privind ritmul în care blocul poate să se decarbonizeze. Totul are loc înaintea unui summit programat vineri între președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și liderii industriei. Cancelarul german Friedrich Merz, al cărui partid a criticat eliminarea treptată a motoarelor cu combustie, urmează să vorbească marți la salonul auto de la München.

„Acum este momentul să facem bilanțul: să vedem ce a funcționat în procesul de reglementare și ce trebuie ajustat”, a spus Ola Källenius, CEO-ul Mercedes, pentru Bloomberg. „Suntem foarte convinși lipsa de acțiune nu este în acest moment o opțiune”.

Pentru constructorii auto, interdicția care se profilează amenință să provoace schimbări majore în lanțurile de aprovizionare ce angajează milioane de oameni și reprezintă pârghii economice centrale pentru state precum Germania, Franța și Italia. Pentru autorități, orice retragere riscă să submineze credibilitatea climatică a UE și să lase regiunea și mai în urmă față de China în tranziția către EV-uri.

„Ținta pentru 2035 nu este realizabilă”

Constructorii fac presiuni asupra Comisiei să permită pentru mai mult timp vânzarea de mașini care folosesc tehnologii precum „range extenders”. Au cerut, de asemenea, să mențină subvențiile și flexibilitățile de reglementare pentru hibride. Aceștia cer, de asemenea, stimulente de cumpărare pentru EV-uri și reguli mai puțin stricte privind siguranța pentru modelele mai mici. Astfel de măsuri, susțin directorii, ar oferi consumatorilor și furnizorilor mai mult timp pentru a se adapta, păstrând în același timp competitivitatea producătorilor europeni față de rivalii din străinătate.

„Ținta pentru 2035 nu este realizabilă”, a spus Jean-Philippe Imparato, șeful diviziei europene a Stellantis, la München.

Oficialii UE și activiștii de mediu contracarează, afirmând că diluarea obiectivului pentru 2035 ar compromite țintele climatice ale blocului. Totodată, ar transmite semnale confuze investitorilor. Ei susțin că eliminarea treptată este esențială pentru a accelera investițiile în tehnologii curate. Și pentru a reduce dependența Europei de combustibili fosili importați.

Stellantis renunță la tehnologia de condus autonom de nivel 3 din rațiuni financiare (VIDEO)

Stellantis

Întâlnirea decisivă va avea loc vineri, la Bruxelles

Toate privirile sunt îndreptate acum către întâlnirea de vineri de la Bruxelles. Constructorii și furnizorii de piese auto își vor prezenta lista de preocupări în fața Ursulei von der Leyen. Deși consilierii insistă că termenul din 2035 rămâne neschimbat, oficialii au sugerat posibile compromisuri privind tehnologiile de tranziție. Asta pregătește terenul pentru o confruntare tensionată cu liderii industriei.

Comisia a început deja o revizuire a obiectivelor pentru sectorul auto pentru 2030 și 2035. Este de așteptat să propună eventuale modificări anul viitor. Dezbaterea capătă o relevanță suplimentară pe măsură ce UE stabilește cât de mult îi vor crește ambițiile. Țările sunt divizate în privința unei propuneri a Comisiei de reducere a emisiilor cu 90% până în 2040. Franța se numără printre statele care presează pentru o discuție la nivel de lideri luna viitoare.

Problema țintelor climatice pentru sectorul auto va fi, cel mai probabil, în centrul acestei dezbateri. Italia a cerut o derogare pentru biocombustibili, ca o condiție pentru a-și oferi sprijinul pentru obiectivul din 2040.

Alte articole importante
Cota de piață a Tesla este la cel mai mic nivel din 2017
Companii
Cota de piață a Tesla este la cel mai mic nivel din 2017
Cota de piață a Tesla a coborât sub 40% în 2025, marcând o premieră în ultimii opt ani. Descoperă implicațiile acestei scăderi. Acest recul marchează o schimbare notabilă pe piața de automobile cu zero emisii și reflectă intensificarea concurenței și diversificarea ofertei pe acest segment. Tesla atinge un minim istoric pe piața vehiculelor electrice din […]
Rubla s-a prăbușit după amenințările SUA și UE cu noi sancțiuni
Rubla s-a prăbușit după amenințările SUA și UE cu noi sancțiuni
Rubla s-a prăbușit ca urmare a avertismentelor SUA și UE privind posibile noi sancțiuni economice împotriva Rusiei. Tensiunile internaționale au amplificat incertitudinea pe piețele valutare, afectând semnificativ moneda Rusiei. Rubla s-a prăbușit pe fondul riscului de noi sancțiuni împotriva Rusiei Moneda rusă a înregistrat o depreciere rapidă după ce Statele Unite ale Americii și Uniunea […]
Exporturile României au crescut cu 7% în luna iulie
Exporturile României au crescut cu 7% în luna iulie
În iulie, exporturile României au înregistrat o creștere notabilă de 7%, consolidând balanța comercială pozitivă. În același timp, importurile au crescut cu doar 2,4%, ceea ce conturează o îmbunătățire vizibilă a balanței comerciale. Comerțul exterior al României prinde avânt: exporturile +7%, importurile +2,4% În luna iulie 2025, comerțul exterior al României a înregistrat evoluții pozitive, […]
Fresenius obține 400 mil. € pentru cercetare medicală
Fresenius obține 400 mil. € pentru cercetare medicală
Banca Europeană de Investiții finanțează extinderea Fresenius în Europa și sprijină dezvoltarea de medicamente generice și biosimilare. Un nou pas strategic pentru Fresenius: BEI dă 400 mil. € pentru cercetare medicală Fresenius, una dintre cele mai mari companii globale din domeniul sănătății, a primit un împrumut de 400 de milioane de euro de la BEI. […]
De ce tot mai mulți lideri mondiali îl susțin pe Trump în cursa de a câștiga Nobelul pentru Pace
De ce tot mai mulți lideri mondiali îl susțin pe Trump în cursa de a câștiga Nobelul pentru Pace
Donald Trump a devenit din nou subiect de dezbatere globală după ce o serie de lideri internaționali, oficiali guvernamentali și chiar directori executivi au început să îi susțină nominalizarea la Premiul Nobel pentru Pace. Argumentele variază de la medierea unor conflicte internaționale, până la lansarea campaniei de vaccinare împotriva COVID-19 prin „Operation Warp Speed”. Deși […]
De la lingouri la blockchain: aurul digital promite să modernizeze piața metalelor din Londra
De la lingouri la blockchain: aurul digital promite să modernizeze piața metalelor din Londra
Consiliul Mondial al Aurului a lansat un plan ambițios pentru digitalizarea metalului prețios, prin introducerea tokenurilor Pooled Gold Interest (PGI), garantate cu lingouri de aur fizic păstrate în seifurile londoneze. Inițiativa ar putea deschide drumul către utilizarea acestuia ca garanție financiară sau chiar ca mijloc de decontare pe piețele globale. Cum ar urma să funcționeze […]