Nike își reafirmă poziția pe piața globală printr-o mișcare ambițioasă, vizând sectorul în plină ascensiune al recreației în aer liber, mai precis în zona alergării montane performante. Lansarea noului model de încălțăminte de trail running, ACG Ultrafly, la celebra competiție Ultra-Trail du Mont-Blanc din Franța marchează o încercare serioasă a brandului american de a-și recupera cota de piață pierdută în fața unor rivali precum Hoka sau Salomon.
Piața articolelor sportive pentru activități outdoor a explodat în ultimii ani, iar China oferă un teren fertil pentru creșterea vânzărilor. În perioada 2019-2025, vânzările de îmbrăcăminte outdoor în China aproape s-au dublat, iar încălțămintea destinată acestor activități a înregistrat o creștere de 65%, conform datelor Euromonitor International. Cu toate astea, Nike se confruntă cu o scădere a vânzărilor de două cifre în ultimele trei trimestre pe această piață, datorită concurenței agresive, problemelor economice și șomajului ridicat în rândul tinerilor chinezi.
Din 2021, cota Nike pe piața globală a echipamentelor sportive a scăzut de la 29% la 26%, în timp ce branduri specializate precum Hoka au câștigat teren rapid, profitând din plin de tendințele legate de alergarea montană. Hoka – sponsorul Ultra-Trail du Mont-Blanc – a reușit să transforme un segment de nișă într-unul mainstream, fapt ce obligă gigantul american să reacționeze rapid pentru a nu pierde influența, scrie BrandEquity.
Nike încearcă să capitalizeze pe sub-brandul său outdoor, ACG (All Conditions Gear), lansat inițial în 1989 cu focus pe drumeții și ciclism. Deși în prezent este perceput mai mult ca un element de modă „gorpcore”, care pune funcționalitatea în prim-plan în vestimentația urbană, Nike vrea să transforme ACG într-un jucător serios în alergarea montană de performanță.
Această schimbare de poziționare pornește cu dezvăluirea pantofului de trail running ACG Ultrafly la competiția Ultra-Trail du Mont-Blanc, considerat unul dintre cele mai prestigioase ultramaratoane montane din lume. Modelul, care va ajunge pe rafturi în primăvara anului 2026, este menit să susțină performanța atleților și va fi purtat de sportivi sponsorizati de Nike, precum Anthony Costales.
În 2026, un alt model ACG revigorat, versiunea ACG a pantofului trail runner Zegama, va completa oferta Nike pe acest segment.
Pentru a accelera expansiunea pe piața chineză, Nike a înființat o echipă dedicată sub-brandului ACG în octombrie anul trecut, desemnând-o pe Angela Dong vicepreședintă pentru întreaga regiune Greater China. CEO-ul Nike, Elliott Hill, a declarat că principala oportunitate pe piața chineză este „să inspire și să invite cei 1,3 miliarde de consumatori în universul sportului, sportului lifestyle și fitnessului.”
Există o percepție în rândul analiștilor că Nike încearcă să „fure spectacolul” de la rivalii săi, alegând un eveniment organizat de Hoka pentru a lansa oficial noul său model ACG Ultrafly. Jessica Ramirez, co-fondatoare a consultanței industriei de retail Consumer Collective, susține că acest demers reprezintă o demonstrație a forței financiare a Nike în fața brandurilor mai mici, care au reușit să capteze segmente de piață nișate cu succes.
Prin această strategie, Nike încearcă să îmbine performanța tehnică a echipamentelor sportive cu tendințele lifestyle care guvernează consumul actual, oferind produse care să satisfacă atât nevoile atleților profesioniști, cât și pe cele ale pasionaților de activități outdoor.
Într-o perioadă în care piețele sunt extrem de competitive, iar consumatorii sunt tot mai bine informați, Nike vizează un nou val de creștere prin consolidarea prezenței pe segmentul outdoor, mai ales în piețe emergente ca China, unde boom-ul pentru activități montane reprezintă o oportunitate majoră pentru brandurile de echipamente sportive.