Exporturile de petrol ale Kazahstanului au coborât în decembrie la cel mai redus nivel din ultimele 14 luni, pe fondul perturbărilor majore provocate de atacurile cu drone ale Ucrainei asupra infrastructurii energetice ruse. Datele din piață indică o scădere semnificativă a livrărilor de CPC Blend, principalul sortiment de export al Kazahstanului, într-un moment în care rutele alternative sunt limitate, iar presiunea pe piața petrolului se intensifică.
Potrivit a două surse citate de Reuters, încărcările de CPC Blend ar urma să ajungă în decembrie la aproximativ 1,14 milioane de barili pe zi, mult sub planul inițial de 1,7 milioane bpd. Este cel mai slab nivel din octombrie 2024, conform datelor LSEG, și reflectă întârzierile persistente în reparațiile terminalelor rusești afectate de atacuri.
Kievul a intensificat în ultimele luni atacurile cu drone asupra infrastructurii energetice a Rusiei, într-o strategie menită să reducă veniturile Moscovei din petrol și gaze. Aceste acțiuni au avut însă efecte colaterale importante, afectând și exporturile Kazahstanului, care depind în mare măsură de infrastructura rusă pentru accesul la piețele internaționale.
Pe 29 noiembrie, drone ucrainene au lovit terminalul Caspian Pipeline Consortium (CPC) din apropierea portului Novorossiisk, un nod esențial pentru exporturile de țiței din regiunea Mării Caspice. În urma atacului, doar unul dintre cele trei puncte de acostare a rămas operațional, ceea ce a generat întârzieri majore în încărcarea petrolierelor.
În prezent, terminalul CPC funcționează exclusiv cu punctul de ancorare SPM-1. SPM-2 a fost scos din funcțiune în urma atacului cu drone, iar SPM-3 se află în mentenanță, lucrările fiind întârziate de condițiile meteo nefavorabile din zonă. Această situație a dus la anularea mai multor încărcături în ultimele zile, potrivit surselor comerciale din piață.
Terminalul CPC este vital pentru exporturile provenite din marile câmpuri petroliere ale Kazahstanului, operate de giganți internaționali precum Chevron, Exxon Mobil, Eni și Shell. Un reprezentant al consorțiului a refuzat să ofere detalii privind stadiul lucrărilor de reparații sau calendarul reluării complete a operațiunilor.
Cu un singur punct de încărcare operațional și cu depozitele aproape pline, producția de țiței a Kazahstanului trebuie moderată. „Cu un singur SPM funcțional și stocuri ridicate, producția kazahă trebuie redusă. Unii cumpărători ai CPC Blend vor fi nevoiți să caute alternative”, a declarat Christopher Haines, șeful departamentului petrol la Energy Aspects.
Potrivit acestuia, Marea Nordului rămâne singura opțiune rapidă pentru o parte dintre cumpărători, situație care a contribuit la susținerea recentă a prețului fizic al petrolului Brent.
Atacul din 29 noiembrie a avut un impact aproape instantaneu asupra pieței. Prețurile contractelor futures pentru petrolul Brent au crescut cu peste 1 dolar pe baril, pe fondul reducerii disponibilității CPC Blend și al lipsei unor rute alternative viabile pentru exportatori.
Conform firmei Kpler, în perioada 1–23 decembrie, terminalul CPC a încărcat 26 de transporturi, totalizând aproximativ 3,28 milioane de tone, echivalentul a circa 26 de milioane de barili de țiței. Volumul este considerabil sub potențialul normal al infrastructurii.
Exportatorii kazahi au fost nevoiți să își revizuiască de mai multe ori planurile de livrare, redirecționând o parte din volume către China sau prin oleoductul Baku–Tbilisi–Ceyhan. Aceste soluții sunt însă limitate și nu pot compensa integral capacitatea pierdută la CPC.