Prețurile litiului au înregistrat o creștere semnificativă după ce producătorul chinez CATL a decis să oprească operațiunile la o mină importantă din China.
Decizia a stârnit îngrijorări privind restricțiile suplimentare în industrie și a intensificat tensiunile pe piața globală a materiilor prime pentru baterii.
Prețurile și stocurile de litiu au crescut la început de săptămână după ce producătorul chinez de baterii CATL a suspendat operațiunile la o mină importantă din China. Măsura a alimentat o serie de speculații potrivit cărora autoritățile de la Beijing ar putea opri și alte proiecte, în cadrul eforturilor de a combate supracapacitatea economică. Autorizația de funcționare a minei din provincia Jiangxi nu va fi prelungită, relatează Bloomberg.
Pe termen scurt, prețul litiului este așteptat să urce semnificativ. Producătorii acestui metal alcalin au fost afectați de un surplus global de ofertă, amplificat de scăderea cererii pentru vehicule electrice, inclusiv ca urmare a reducerii stimulentelor în SUA, impuse de președintele Donald Trump. Analistul financiar chinez Matty Zhao estimează că această situație va determina o creștere importantă a prețului litiului în perioada imediat următoare.
În China, campania „anti-involuție” a generat speculații privind o posibilă reprimare a unui sector afectat de suprasaturare. Această temă a captat atenția piețelor financiare chineze în ultimele luni, investitorii încercând să identifice industriile care ar putea beneficia de eforturile guvernului de a combate deflația și excesul de capacitate.
CATL a declarat că oprirea operațiunilor la mină nu va avea un impact major asupra activității generale a companiei. Acțiunile acesteia au crescut inițial cu până la 2,8% pe bursa din Hong Kong, înainte de a-și reduce câștigurile la jumătate. În urma anunțului privind închiderea minei, acțiunile altor companii miniere au crescut cu până la 25%, iar prețurile metalelor pentru baterii la Bursa Futures din Guangzhou au atins limita zilnică de creștere.
CATL intenționează, de asemenea, să producă baterii în stare solidă în cantități mici, pentru prima dată în 2027, potrivit Electrive.
Similar altor producători chinezi de baterii, CATL și-a extins masiv investițiile în minerale precum litiu, nichel și cobalt, pentru a-și asigura aprovizionarea pe termen lung, dar și pentru a reduce costurile. Această integrare verticală susține obiectivul Chinei de a deveni lider mondial în producția de vehicule electrice.
Și acțiunile producătorilor australieni de litiu au înregistrat creșteri semnificative. PLS Ltd. (fosta Pilbara Minerals Ltd.) a urcat până la 19% pe bursa din Sydney, iar Liontown Resources Ltd. a crescut cu până la 25%.
În prezent, comercianții și managerii din industrie monitorizează alte posibile restricții miniere în zona Yichun, un important centru pentru metalele folosite în baterii. Un departament local a solicitat opt companii miniere să raporteze rezervele până la finalul lunii septembrie, în urma unui audit care a descoperit nereguli în procesul de înregistrare și aprobare.
Închiderea minei CATL vine într-un moment dificil pentru General Motors, care a anunțat recent importul de baterii din China pentru următorii doi ani. Aceste baterii vor fi utilizate pentru noul model accesibil Chevrolet Bolt.