Mașinile electrice vor folosi pe viitor inteligența artificială (AI) pentru a putea avea baterii cu o durată de viață mai îndelungată.
Totuși, preocupările legate de siguranță și riscurile asociate cu erorile în estimarea stării acumulatorului încetinesc implementarea pe scară largă a acestei tehnologii.
Foto: Freepik
Inteligența artificială (AI) a fost integrată în numeroase industrii pentru a crește eficiența și performanța, iar sectorul vehiculelor electrice (EV) nu face excepție. Totuși, adoptarea acestei tehnologii în industria auto ridică o serie de provocări, mai ales în ceea ce privește siguranța pasagerilor.
Un domeniu-cheie în care AI-ul ar putea aduce îmbunătățiri majore îl reprezintă estimarea stării bateriei. Aceasta are o importanță crucială pentru siguranță. Asta, pentru că monitorizarea precisă a stării de încărcare (SOC) ajută la prevenirea unor probleme serioase, precum supraîncărcarea sau descărcarea completă a bateriei.
Trebuie spus că SOC indică procentul din capacitatea rămasă a bateriei și este esențial pentru a evita riscuri precum supraîncălzirea sau incendiile cauzate de defecțiuni, fenomen cunoscut sub denumirea „thermal runaway”, relatează Interesting Engineering.
Cu toate acestea, utilizarea AI pentru estimarea SOC se confruntă cu o serie de dificultăți. Martin Skoglund, cercetător la Institutul Suedez de Cercetare (RISE), a explicat că inteligența artificială a fost inițial respinsă în industria auto din cauza dificultății de a demonstra clar cauzalitatea și responsabilitatea în cazul unor erori. Spre deosebire de metodele tradiționale, bazate pe calcule precise ale curentului și ale voltajului, AI folosește algoritmi de tip „black box”, iar identificarea sursei unei eventuale defecțiuni devine astfel dificilă.
În ciuda acestor provocări, cercetătorii au început să antreneze modelele AI pe baza datelor despre baterii, astfel încât acestea să recunoască modele subtile de voltaj, curent și temperatură. Skoglund spune că ritmul rapid de dezvoltare al tehnologiilor bateriilor face ca metodele clasice să fie lente în a surprinde toate detaliile uzurii și schimbărilor. De asemenea, AI poate acoperi aceste lacune, crescând eficiența și durata de viață a vehiculelor electrice.
Totuși, integrarea AI nu este lipsită de riscuri. Chiar și erori minore în interpretarea datelor pot conduce la estimări greșite ale stării bateriei, punând în pericol siguranța pasagerilor. Astfel de erori pot cauza oprirea bruscă a automobilului sau supraîncărcarea bateriei, cu riscul de supraîncălzire și incendii. Pentru a contracara aceste pericole, specialiștii propun dezvoltarea unui sistem de monitorizare continuă, care să urmărească permanent parametrii critici ai vehiculului, și anume voltaj, curent și temperatură, informează Euronews.
Acest sistem ar trebui să detecteze imediat orice abatere de la funcționarea normală a algoritmului AI și să întrerupă automat calculele sau ajustările, prevenind astfel defecțiunile. Se ia în calcul un sistem hibrid, care să combine monitorizarea tradițională cu AI, asigurând o detectare rapidă și corectă a oricăror erori.
Folosirea inteligenței artificiale în vehiculele cu emisii zero poate aduce multe avantaje, precum o eficiență sporită și o durată de viață prelungită a bateriilor. Totuși, implementarea acestei tehnologii trebuie făcută responsabil, având în vedere riscurile legate de erorile de estimare și siguranța pasagerilor.