Ford se confruntă cu dificultăți majore în aprovizionarea cu magneți din pământuri rare, esențiali pentru producția de vehicule electrice.
Restricțiile impuse de China asupra exporturilor acestor materiale critice au afectat fluxurile industriale și au intensificat tensiunile comerciale dintre cele două mari economii ale lumii.
Într-un moment în care industria auto se confruntă cu o tranziție accelerată către electrificare, Ford se confruntă cu mari dificultăți în procurarea magneților fabricați din pământuri rare, esențiali pentru motoarele electrice.
Criza actuală este generată de noile reglementări impuse de China în aprilie 2025, prin care licențele de export pentru pământuri rare sunt acordate mult mai selectiv. Beijingul controlează peste 90% din capacitatea globală de procesare a acestor materii, fapt ce conferă o influență considerabilă în negocierile comerciale internaționale, mai ales în contextul tensiunilor economice crescute dintre China și SUA.
În acest context, Ford a fost nevoită, în luna mai, să închidă temporar uzina din Chicago, timp de o săptămână, din lipsa de magneți utilizați la componentele motoarelor electrice. „Este o problemă zilnică. Operăm de pe o zi pe alta și, uneori, suntem forțați să ne oprim producția”, a declarat Jim Farley, într-un interviu acordat Bloomberg News, subliniind impactul direct asupra continuității fabricilor din SUA.
Ford a trimis cereri către Ministerul Comerțului din China pentru eliberarea licențelor de export, însă acestea sunt aprobate cu dificultate. Deși oficialii companiei speră la o detensionare a relațiilor comerciale în urma discuțiilor bilaterale recente, nu s-a văzut nici o îmbunătățire în fluxurile de aprovizionare până în prezent.
Farley a evidențiat că mii de locuri de muncă din Midwest-ul american depind de furnizarea constantă de magneți din pământuri rare. „Explicăm în mod constant administrației americane și oficialilor chinezi cât de cruciale sunt aceste materii pentru păstrarea acestor locuri de muncă și pentru competitivitatea industriei auto din SUA”, a spus directorul general al Ford.
Magneti fabricați din neodim, disprosiu și din alte elemente din categoria pământurilor rare sunt indispensabili în producția de motoare electrice, baterii, telefoane mobile, turbine eoliene și echipamente militare. Pe fondul cererii crescute și al poziției dominante a Chinei, aceste materiale devin o piesă esențială în confruntarea dintre marile puteri economice, transmite CBS News.
În acest climat tensionat, companiile auto din Occident caută alternative, fie prin diversificarea surselor de aprovizionare (Canada, Australia, Africa), fie prin dezvoltarea tehnologiilor care să reducă dependența de pământuri rare. Totuși, aceste soluții necesită ani de cercetare și investiții consistente.
Deși criza afectează în special facilitățile de producție din SUA, este de urmărit în ce măsură ar putea avea ecouri și în Europa. Deja giganții Mercedes-Benz și Porsche caută să dezvolte surse alternative în afara Chinei, dorind să reducă dependența de o piață și de furnizori care, în ultimii ani, au devenit tot mai vulnerabili la perturbări economice și politice.
Uzina de la Craiova, care este deținută din martie 2022 de Ford Otosan, parte a grupului Ford, este implicată în producția de vehicule electrificate, cum ar fi Courier, Puma Gen-E sau Puma mild-hybrid. Într-un scenariu de criză prelungită, penuria de magneți ar putea avea efecte și asupra liniilor de producție din România și din celelalte sit-uri de producție europene.