Boston Dynamics și-a propus să implementeze robotul său umanoid Atlas în a doua jumătate a lui 2025 în procesul de producție al unei fabrici Hyundai. Noua versiune a robotului, care este o evoluție a prototipului prezentat în 2013, și-a făcut debutul public în primăvara anului trecut.
Compania Boston Dynamics a fost achiziționată în 2021 de gigantul coreean Hyundai, pentru 1,1 miliarde de dolari.
Foto: Boston Dynamics
Va fi pentru prima dată când Atlas va fi folosit într-o uzină. Înaintea lui au fost SpOTTO, câinele-robot care monitorizează producția motoarelor BMW, și Stretch, robotul care ajută în depozit. Reprezentanții companiei americane sunt rezervați, însă, în privința modului în care va fi folosit Atlas.
Robotul umanoid este proiectat să fie mai puternic și mai de încredere decât un lucrător uman. „Atlas va fi capabil să facă lucruri care sunt dificile pentru oameni. Este vorba despre sarcini precum ridicarea obiectelor foarte grele și transportul celor care pentru oameni sunt incomode”, a precizat purtătoarea de cuvânt a Boston Dynamics, Kerri Neelon.
2025 pare să fie anul în care roboții umanoizi multifuncționali vor deveni comerciali. Ce înseamnă asta? Dacă până acum erau limitați la diverse experimente în laboratoarele de cercetare, în acest an vor fi puși la munca de jos în fabrici. Unii au făcut deja primii pași, ce-i drept timizi, în domeniul muncii plătite. Ne referim aici la robotul Digit de la Agility Robotics, care era capabil să manipuleze obiecte voluminoase într-un depozit, și la bipedul omonim de la Figure, care poate face treaba muncitorilor slab calificați din fabrici și uzine, potrivit Wired.com.
Giganții tehnologici se alătură și ei acestei tendințe. Astfel, se zvonește că atât Apple, cât și Meta lucrează la un robot umanoid orientat către consumator. Un raport Goldman Sachs din 2024 estimează că roboții umanoizi vor reprezenta o piață de 38 de miliarde de dolari până în 2035, de peste șase ori mai mult decât a prognozat firma cu un an mai devreme.
Promisiunea de bază a roboților umanoizi este aceea că vor putea să treacă de la o sarcină la alta, precum lucrătorii umani. Aceasta este o abordare fundamental diferită comparativ cu automatizarea tradițională a liniilor de asamblare, care construiește un întreg mediu în jurul sarcinilor specifice procesului de producție. Jonathan Hurst, co-fondator al Agility Robotics, se așteaptă ca roboții companiei sale să se alăture acestui proces, nu să-l perturbe.
„O soluție de automatizare construită special va avea întotdeauna o performanță mai bună și un cost mai mic pentru acel scop. O soluție de automatizare special concepută în acest sens va fi întotdeauna mai performantă și mai ieftină. Este minunat dacă ai operațiuni 24/7 pentru acel produs pe care vrei să-l faci, dar pentru sarcini care nu trebuie să funcționeze non-stop, un robot flexibil ar putea fi mai productiv”, este de părere Hurst.
Oficialii Boston Dynamics pun problema într-un mod diferit. Având în vedere că fabricile sunt deja proiectate să fie un loc sigur pentru automatizare, compania spune că l-a construit pe Atlas cu scopul de a avea un robot care să poată merge oriunde altundeva. „Trăim într-o lume în care omul este pe primul loc, așa că ar trebui să construim un robot care să reflecte asta”, spune Kerri Neelon.
Există, însă, provocări în ceea ce privește lansarea roboților umanoizi pe piață. Spre exemplu, Optimus de la Tesla (foto sus) a fost așteptat cu nerăbdare încă de când compania condusă de Elon Musk l-a anunțat prima dată,în 2021. Dar, o demonstrație care a avut loc în toamna anului trecut, a stârnit îngrijorări când roboții expuși s-au dovedit a fi controlați de oameni, ceea ce a ridicat unele semne de întrebare cu privire la măsura în care Optimus ar putea funcționa complet autonom.
În ianuarie, Musk declara că Tesla era pregătită să construiască în 2025 „câteva mii” de roboți. În aprilie, însă, tot Musk le-a spus investitorilor că producția ar putea fi afectată de restricțiile impuse de China asupra exporturilor de metale rare, ca răspuns la tarifele vamale impuse de administrația Trump.
Unul dintre cele mai mari obstacole în calea transformării umanoizilor multifuncționali în „oameni” cu adevărat utili a fost timpul necesar pentru a învăța roboții cum să facă diferite sarcini. Experții cred că progresul uriaș realizat de modelele lingvistice mari ar putea ajuta la rezolvarea acestei probleme. Acesta este unul dintre motivele pentru care proiectele de roboți umanoizi apar la companii precum Apple, Meta și Tesla, care au deja laboratoare de inteligență artificială dezvoltate.
În martie, Google DeepMind a lansat un nou model de inteligență artificială denumit Gemini Robotics, având în minte doar această aplicație, folosind adaptabilitatea unui model lingvistic mare pentru a face roboții mai buni la adaptarea la situații noi. Odată ce roboții au capacitatea de a învăța abilități în timp real, sunt mai bine pregătiți să treacă de la o sarcină la alta, la fel ca un lucrător uman.
Progresul continuu în procesarea limbajului natural înseamnă și că roboții ar putea primi instrucțiuni prin comenzi vocale. Programarea unei noi sarcini ar putea fi la fel de simplă ca un supervizor care spune „Te rog, spală podeaua!”, ceea ce ar facilita lucrul roboților alături de oameni. Totuși, ritmul rapid al progresului în modelele de inteligență artificială oferă motive de optimism.