Prima pagină » România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic

România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic

România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
Fotografii: Northropgrumman.com

România va colabora cu gigantul american Northrop Grumman pentru producția sistemului radar terestru G/ATOR, care poate redefini capacitatea defensivă a țării noastre în regiunea Mării Negre.

Astfel, țara noastră face un pas strategic major în domeniul apărării, printr-un parteneriat industrial de anvergură cu un lider global al tehnologiei militare.

România și Northrop vor produce sistemul radar terestru G/ATOR

România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic

Compania națională ROMARM a parafat un Memorandum de Înțelegere cu colosul american Northrop Grumman, având ca obiectiv coproducția sistemului radar terestru mobil AN/TPS-80 G/ATOR, unul dintre cele mai performante la nivel mondial.

Acordul semnalează o apropiere strategică solidă între România și Statele Unite, precum și o schimbare de paradigmă în abordarea apărării. Astfel, țara noastră nu se mai limitează doar la achiziții, ci dorește să producă local tehnologie militară de vârf, întărindu-și baza industrială și consolidându-și poziția de actor-cheie în securitatea regională, potrivit Defence Industry Europe.

„Parteneriatul nostru industrial cu ROMARM va livra o soluție dovedită, gata de implementare, care va întări capacitatea României de a răspunde amenințărilor aflate într-o continuă evoluție”, a declarat Greg Teitelbaum, vicepreședinte în cadrul Northrop Grumman.

Radarul AN/TPS-80 G/ATOR (Ground/Air Task-Oriented Radar) reprezintă o piesă esențială în arsenalul Forțelor Marine ale SUA. Este un sistem AESA (Radar cu Scanare Electronică Activă), mobil, capabil să detecteze, să identifice și să urmărească simultan o gamă variată de amenințări, inclusiv drone, rachete de croazieră, avioane și obuze de artilerie, amenințări frecvente în conflictele de azi ca acela din Ucraina.

Spre deosebire de radarele fixe, G/ATOR oferă agilitate și versatilitate în teren. Este proiectat să opereze eficient în condiții dinamice și poate fi dislocat rapid pentru protejarea trupelor în mișcare sau pentru acoperirea unor zone neprotejate.

Ce înseamnă pentru România parteneriatul cu Northrop Grumman

Poziția strategică la granița estică a NATO, în vecinătatea unei Rusii din ce în ce mai agresive, impune României o strategie de apărare modernă și eficientă. În acest sens, forțele aeriene române sunt în plin proces de modernizare, cu trecerea de la vechile platforme sovietice la echipamente occidentale precum avioanele F-16 și sistemele de rachetă Patriot, conform site-ului oficial Northrop Grumman.

Deși sunt foarte capabile, acestea din urmă au un rol predominant strategic. Ceea ce lipsește este o componentă mobilă, tactică, prin care să se acopere rapid punctele vulnerabile și să se protejeze trupele în deplasare, mai ales împotriva dronelor sau a rachetelor la joasă altitudine. G/ATOR va umple exact acest gol operațional, fiind capabil să opereze autonom sau să se integreze în rețelele NATO, transmițând date către alte sisteme, inclusiv Patriot.

Semnarea Memorandumului de Înțelegere reprezintă un pas esențial, însă multe detalii rămân încă necunoscute. Nu se știe câte unități radar vor fi produse, unde va fi produs sistemul radar G/ATOR și nici valoarea totală a contractului. Aceste aspecte vor fi negociate ulterior, în cadrul unui proces complex care include transfer de tehnologie și stabilirea unui calendar de implementare.

Cert este faptul că România investește nu doar în capacități militare moderne, ci și în independența și competitivitatea propriei industrii de apărare. Prin acest parteneriat, țara noastră se poziționează nu doar ca beneficiar al tehnologiei avansate, ci și ca actor regional implicat activ în producția și dezvoltarea ei.

Alte articole importante
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Companii
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Piața de vehicule electrice din China, cea mai mare din lume, se confruntă cu o competiție acerbă și o supracapacitate tot mai evidente. Un studiu recent arată că doar 15 dintre cele 129 de mărci chineze care produc mașini cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV) ar putea rămâne viabile din punct de vedere financiar […]
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
Un nou sondaj publicat de BNR scoate la iveală dureroasă pentru mediul de afaceri românesc: peste 65% dintre companiile nefinanciare consideră că situația economică s-a înrăutățit în ultimele luni. Costurile de operare, fiscalitatea excesivă și impredictibilitatea legislativă par să fi devenit bariere majore în fața investițiilor și dezvoltării. BNR: companiile semnalează o degradare alarmantă a […]
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
Tehnologie
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
ANCOM avertizează că utilizarea serviciilor de roaming prin satelit în timpul călătoriilor cu avionul sau pe mare poate genera costuri extrem de ridicate. Rețelele non-terestre, accesibile la bordul aeronavelor sau navelor, nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și nu beneficiază de protecțiile sistemului „Roam like at home”. Astfel, conectarea automată la aceste rețele […]
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
Comisia Europeană, organul executiv al UE, a selectat 94 de proiecte de transport, inclusiv din România, în care se vor investi 2,8 miliarde de euro, sub formă de granturi din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE). Scopul acestor investiții îl reprezintă modernizarea infrastructurii europene de transport feroviar, naval și rutier pentru a îmbunătăți mobilitatea durabilă […]
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Companii
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Un gigant auto european ar putea închide unele fabrici din Europa din cauza unor amenzi uriașe pentru neîndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2. Anunțul a fost făcut chiar de directorul subsidiarei europene, în cadrul unei audieri în Parlamentul Italiei. Impactul amenzilor pentru CO2: gigantul auto Stellantis ar putea închide fabrici europene Constructorii europeni din industria […]
Veștile bune readuc optimismul în piețe: schimbarea de percepție a investitorilor propulsează bursele la un nou maxim istoric
Veștile bune readuc optimismul în piețe: schimbarea de percepție a investitorilor propulsează bursele la un nou maxim istoric
După luni de incertitudini și temeri legate de politica monetară a Rezervei Federale, veștile bune readuc optimismul în piețe. Schimbarea de percepţie alimentată de un raport al locurilor de muncă mai solid decât era anticipat, a împins S&P 500 către un nou maxim istoric, în timp ce Dow Jones a urcat cu peste 300 de puncte. […]