Ryanair anunță că le va aplica amenzi standard de 500 de lire sterline pasagerilor ale căror comportamente nepotrivite conduc la îndepărtarea lor din avion. Măsura, spun reprezentanții companiei aeriene, este o încercare de a reduce incidentele care pun în pericol securitatea zborurilor. Liderul zborurilor low-cost din Europa își înăsprește și mai mult politica față de comportamentul neadecvat la bord: riscurile financiare pentru pasageri pot depăși 10.000 de lire în cazurile grave, potrivit The Guardian.
Compania precizează că amenda este „pedeapsa minimă”, având în vedere că are posibilitatea legală să-i acționeze în instanță pe pasagerii evacuați, cărora le-ar putea solicita daune civile suplimentare. Măsura vine în contextul unei creșteri raportate a incidentelor cauzate de consum excesiv de alcool, agresivitate verbală sau comportament neadecvat în timpul zborurilor.
„Este inacceptabil ca sute de pasageri să sufere întârzieri și devieri din cauza comportamentului unui singur pasager indisciplinat”, a transmis un purtător de cuvânt al companiei.
Deși Ryanair subliniază că incidentele sunt rare și cauzate de un „număr infim de pasageri turbulenți”, autoritatea de reglementare britanică (CAA) avertizează că astfel de fapte pot atrage și costuri colaterale uriașe: în cazul devierii unui zbor, pasagerii pot fi obligați să-i achite companiei sume ce depășesc cu ușurință 10.000 de lire.
În plus, pasagerii pot fi urmăriți penal, cu riscul unor amenzi de până la 5.000 de lire și pedepse de până la 2 ani de închisoare pentru consum de alcool la bord, sau până la 5 ani pentru punerea în pericol a siguranței aeronavei.
Foto: Shutterstock
În ianuarie, Ryanair a dat în judecată în Irlanda un pasager acuzat că a provocat deviarea unui zbor Dublin–Lanzarote, incident petrecut în 2024, solicitând daune în valoare de 15.000 de euro (12.500 de lire). Compania a invocat cheltuieli cu cazarea peste noapte și alte costuri suportate pentru pasagerii redirecționați la Porto.
Ryanair a transportat peste 200 de milioane de pasageri în anul fiscal 2024–2025 și rămâne cel mai mare operator aerian din Europa. CEO-ul Michael O’Leary a propus, anterior, unele limite privind consumul de băuturi alcoolice în cazul pasagerilor. Propunerea lui era o limită de două băuturi alcoolice în aeroport, o decizie luată, spune el, în încercarea de a preveni comportamentele dezordonate înainte de îmbarcare.
Noua politică reflectă o tendință ceva mai amplă în sectorul aviatic de a externaliza costurile eventualelor probleme la bord către pasagerii responsabili, protejând în același timp profitabilitatea și reputația companiilor aeriene. Toate acestea într-un context operațional marcat de marje reduse și reglementări stricte.