România este țara unde tarifele medii la încărcarea vehiculelor electrice sunt printre cele mai mici, într-un context european în care electrificarea devine o prioritate.
Aceasta este concluzia unui raport publicat de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), care, în paralel, a lansat un nou sistem digital interactiv de urmărire a progreselor pe care statele membre ale Uniunii Europene le fac în privința tranziției către electrificarea parcului auto.
Noua platformă ACEA evidențiază decalajele semnificative dintre țări și oferă o imagine de ansamblu clară asupra adoptării vehiculelor electrice și a infrastructurii asociate.
Datele actualizate arată că, în ciuda eforturilor de electrificare, parcul auto european este dominat în continuare de mașinile echipate cu motoare cu combustie internă. Din totalul autoturismelor înmatriculate în Uniunea Europeană, doar 1,8% sunt complet electrice. În cifre absolute, acest lucru înseamnă că europenii dețin aproximativ 4,41 milioane de vehicule cu emisii zero.
În schimb, numărul mașinilor pe benzină ajunge la 124,35 de milioane de unități, iar cele diesel la 98,31 de milioane. În plus, pe șoselele de pe Bătrânul Continent mai circulă și 5,27 de milioane de hibride plug-in (cu încărcare la priză).
Un aspect important pe care platforma ACEA l-a scos în evidență este diferența considerabilă care există între statele membre în ceea ce privește prețurile percepute la încărcarea vehiculelor electrice. Potrivit datelor ACEA, costul mediu în UE pentru alimentarea la o stație AC (cu încărcare lentă) este de 0,59 euro/kWh, în timp ce pentru încărcarea rapidă la o stație DC prețul ajunge la 0,63 euro/kWh.
Cu un cost de 0,46 euro/kWh pentru stațiile normale (AC) și 0,60 euro/kWh pentru cele rapide (DC), România se situează sub media europeană, oferind o alternativă mai accesibilă pentru posesorii de mașini electrice în comparație cu multe alte țări occidentale. Acest context ar putea reprezenta un stimul important pentru accelerarea tranziției către mobilitatea electrică pe plan național.
Printre țările care oferă prețuri egale sau mai mici decât România la încărcarea în regim AC se numără Grecia și Suedia (0,46 euro/kWh), Danemarca (0,45), Estonia (0,43), Slovacia (0,41) și Spania (0,39). În schimb, vecinii bulgari plătesc aproximativ 0,52 euro/kWh, în timp ce, în Ungaria, prețul ajunge la 0,63 euro/kWh, care este similar cu media UE.
Când vine vorba despre încărcarea rapidă DC, tarifele sunt mai bune în țări precum Finlanda (0,59 euro/kWh), Franța și Grecia (0,57 euro), Estonia (0,56 euro), Lituania (0,54 euro), Danemarca (0,53 euro), Spania (0,51 euro), Bulgaria (0,46 euro) și Portugalia (0,44 euro). Pe de altă parte, Polonia practică un tarif mediu de 0,72 euro/kWh, Germania 0,66 euro, iar Italia ajunge la un cost de 0,80 euro/kWh.
Aceste variații de prețuri per kWh subliniază importanța armonizării politicilor europene privind infrastructura de încărcare și accesibilitatea costurilor, într-un moment în care UE își propune să accelereze tranziția spre o mobilitate sustenabilă.
Într-un top realizat de Switcher privind costurile de încărcare a vehiculelor electrice în UE în 2025, România ocupă locul 24, imediat în urma Norvegiei, una dintre cele mai importante piețe de EV-uri din Europa. În țara noastră, media pentru un „plin” de baterie este de 12,16 euro, iar pentru fiecare 100 km parcurși se plătește în medie 3,33 euro. România devansează țări precum Islanda, Slovacia, Croația