Prima pagină » Scandal în lumea modei. Gigantul Asos blochează clienții care returnează prea multe haine

Scandal în lumea modei. Gigantul Asos blochează clienții care returnează prea multe haine

Scandal în lumea modei. Gigantul Asos blochează clienții care returnează prea multe haine
Asos a început să blocheze clienții pe motiv că returnează prea multe haine. Foto: Freepik

Într-o mișcare care a stârnit controverse și nemulțumiri în rândul cumpărătorilor, gigantul online de modă Asos a început să blocheze conturile clienților care returnează prea multe comenzi. Această decizie vine pe fondul unei politici stricte de „utilizare corectă”, menită să limiteze abuzurile legate de retururi, dar care a fost percepută de mulți ca fiind un adevărat „pumn în față” pentru consumatori.

Politica controversată a retururilor și impactul economic

De anul trecut, Asos a introdus o taxă de 3,95 lire sterline pentru clienții care fac retururi frecvente și păstrează produse în valoare mai mică de 40 de lire pe comandă. Această măsură a fost justificată de companie prin nevoia de a menține gratuitatea retururilor pentru majoritatea clienților, dar și pentru a descuraja practicile abuzive.

„Am închis recent conturile unui grup restrâns de clienți a căror activitate de cumpărare a depășit limitele politicii noastre de utilizare corectă,” a declarat Asos într-un comunicat pentru BBC. „Aceasta ne ajută să ne menținem angajamentul de a oferi retururi gratuite pentru toți clienții din piețele noastre principale.”

Politica companiei menționează că poate închide conturi cu „activități neobișnuite sau suspecte”, inclusiv modele nefirești de retururi sau produse returnate care par a fi purtate.

Povestea unei cliente loiale: un exemplu al impactului economic

O clientă fidelă, care a plătit un abonament premium pentru livrare gratuită încă din 2018 și cheltuia lunar peste 100 de lire pe produsele Asos, a fost blocată recent. Aceasta obișnuia să comande mai multe mărimi pentru același produs și să returneze varianta nepotrivită, o practică comună în comerțul online de modă, mai ales că mărimile Asos sunt adesea imprevizibile.

După ce a primit un email în care i se comunica că activitatea ei de retur nu mai respectă politica companiei, a fost anunțată că îi va fi închis contul în 30 de zile, iar orice cont nou deschis va fi de asemenea blocat. Ironia situației a fost că, în aceeași zi, Asos i-a cerut permisiunea să posteze o fotografie cu ea purtând o ținută Asos pe Instagram, ceea ce a fost perceput ca o „lovitură dură” de către clientă.

Costurile ascunse ale retururilor pentru retaileri

Pe lângă nemulțumirile clienților, această politică reflectă o realitate economică dură pentru retailerii de modă online. Gestionarea unui volum mare de retururi implică costuri semnificative: transportul înapoi la depozite, verificarea stării produselor, procesarea și eventuale pierderi dacă articolele sunt deteriorate sau purtate.

Experții în retail subliniază că, în contextul inflației și a problemelor logistice globale, modelul actual de retururi nelimitate nu este sustenabil. Un specialist în domeniu afirmă că taxa de 3,95 lire sterline percepută de Asos nu acoperă nici pe departe toate costurile generate de retururi.

Nu doar Asos a adoptat astfel de măsuri. Retaileri importanți precum Next, Zara, H&M, Uniqlo și New Look au introdus taxe pentru retururile prin poștă sau au limitat gratuitatea acestora, deși încă oferă retururi gratuite în magazine fizice. De asemenea, Pretty Little Thing a fost criticată anul trecut pentru dezactivarea conturilor clienților cu rate mari de retur, după ce a introdus o taxă de 1,99 lire pentru retururi.

Reacții și apeluri pentru schimbare

Mulți clienți au încercat să conteste deciziile de blocare a conturilor, dar au fost întâmpinați cu răspunsuri automate și lipsite de explicații, ceea ce a generat o percepție negativă asupra companiei și a alienat o parte din baza sa de clienți fideli.

În acest context, o clientă neurodivergentă și cu nevoi speciale a lansat o petiție online care cere oprirea „taxării și pedepsirii” clienților pentru retururile online, subliniind importanța accesului liber la cumpărături și retururi pentru persoanele care nu pot merge fizic în magazine.

Alte articole importante
ASF dezvăluie cifre record pe piața asigurărilor din România: Primele brute depășesc 6 miliarde lei, profitul explodează
ASF dezvăluie cifre record pe piața asigurărilor din România: Primele brute depășesc 6 miliarde lei, profitul explodează
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a făcut public Raportul privind piața asigurărilor pentru primul trimestru al anului 2025, iar rezultatele sunt spectaculoase. În ciuda unui context macroeconomic dificil, marcat de incertitudini și presiuni inflaționiste, sectorul asigurărilor din România a înregistrat o consolidare puternică, cu creșteri semnificative atât în volumul primelor brute subscrise, cât și în […]
Unul dintre cele mai mari orașe din Austria este la un pas de faliment! Concedieri masive și vânzarea patrimoniului public, soluții disperate
Unul dintre cele mai mari orașe din Austria este la un pas de faliment! Concedieri masive și vânzarea patrimoniului public, soluții disperate
Klagenfurt, capitala landului austriac Carintia și unul dintre cele mai importante orașe din Austria, se află într-o situație financiară critică, amenințată cu insolvența în următorul an. Consiliul Consultativ Austriac pentru Consolidare, organism însărcinat cu găsirea soluțiilor pentru redresarea economică a orașului, a avertizat că fără măsuri drastice, falimentul este iminent. Printre soluțiile propuse se numără […]
Inflația rescrie regulile traiului decent în SUA. Americanii au nevoie de 100.000 de dolari pe an pentru a trăi fără griji, iar pentru mulți nici această sumă nu este suficientă
Inflația rescrie regulile traiului decent în SUA. Americanii au nevoie de 100.000 de dolari pe an pentru a trăi fără griji, iar pentru mulți nici această sumă nu este suficientă
Inflația, instabilitatea politică și salariile stagnante rescriu regulile traiului decent în SUA. Aproape jumătate dintre americani declară că un venit de peste 100.000 de dolari pe an este minimul necesar pentru a trăi fără griji. Iar pentru un sfert dintre ei, nici 150.000 $ nu mai sunt de ajuns. Americanii ridică ștacheta: jumătate dintre ei […]
Petrecem aproape opt ore zilnic în fața ecranelor și stăm mai mult pe telefonul mobil decât la televizor
Petrecem aproape opt ore zilnic în fața ecranelor și stăm mai mult pe telefonul mobil decât la televizor
Timpul mediu petrecut zilnic în fața ecranelor a ajuns la aproape 7,5 ore, arată un nou studiu IPA. Cercetarea a fost realizată în Marea Britanie, dar cifrele sunt asemănătoare și în alte țări, urmărind, cel mai probabil, o tendință generalizată. Pentru prima dată de la colectarea acestui tip de date, adulții din Marea Britanie petrec […]
Eurowind a anunțat cea mai mare investiție solară din România: 175 mil. euro pentru un parc fotovoltaic în Dâmbovița
Eurowind a anunțat cea mai mare investiție solară din România: 175 mil. euro pentru un parc fotovoltaic în Dâmbovița
Compania daneză Eurowind Energy a anunțat o investiție uriașă, de 175 milioane de euro, pentru construirea celui mai mare parc fotovoltaic din portofoliul său românesc. Situat în Vișina, județul Dâmbovița, proiectul promite nu doar energie curată pentru 150.000 de gospodării, ci și un impuls major pentru infrastructura locală. Revoluție solară în Vișina: Eurowind anunță o […]
Avioane F-16 pentru România: Acordul cu Olanda, semnat la summit-ul NATO
Avioane F-16 pentru România: Acordul cu Olanda, semnat la summit-ul NATO
România face un pas strategic major în consolidarea capabilităților sale aeriene, iar cele 18 avioane F-16 trimise de Olanda pentru testări în aprilie vor rămâne definitiv în țară. Decizia, oficializată în cadrul summit-ului NATO de la Haga, va transforma România într-un actor regional cu forță aeriană semnificativă, contribuind, totodată, la efortul de instruire a piloților […]