Prima pagină » Sfârșitul unei ere: Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Cum a schimbat pentru totdeauna industria cosmeticelor

Sfârșitul unei ere: Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Cum a schimbat pentru totdeauna industria cosmeticelor

Sfârșitul unei ere: Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Cum a schimbat pentru totdeauna industria cosmeticelor
Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Foto: Shutterstock

Leonard Lauder, omul care a transformat Estee Lauder Companies într-unul dintre cele mai mari imperii din industria cosmeticelor și a devenit unul dintre cei mai bogați newyorkezi, a încetat din viață la vârsta de 92 de ani. Potrivit unui comunicat al companiei, Lauder a murit pe 14 iunie, înconjurat de familie.

Timp de aproape patruzeci de ani, Lauder a condus compania fondată de părinții săi, aducând în portofoliul acesteia branduri de renume precum Clinique, Aveda, MAC Cosmetics, Tom Ford Beauty, Bobbi Brown, Jo Malone London și La Mer. În 1995, el a dus compania la bursă, iar acțiunile au crescut cu 33% în prima zi de tranzacționare, marcând un moment istoric pentru firma familiei.

Una dintre cele mai cunoscute idei ale lui Lauder a fost teoria conform căreia vânzările de ruj pot fi un indicator contraciclic al economiei, deoarece femeile apelează la produse cosmetice accesibile atunci când nu își permit haine sau alte bunuri de lux mai scumpe.

Când s-a alăturat companiei familiale în 1958, veniturile anuale erau de aproximativ 800.000 de dolari, iar în 2009, anul în care s-a retras din funcția de președinte, acestea depășeau 7,3 miliarde de dolari, scrie Bloomberg.

Averea sa a fost strâns legată de deținerea a peste 80 de milioane de acțiuni ale companiei. Potrivit Bloomberg Billionaires Index, în martie 2023, valoarea netă a lui Leonard Lauder era estimată la 26,2 miliarde de dolari, iar în iunie 2025, după o perioadă de scădere a prețului acțiunilor, aceasta era evaluată la aproximativ 15,6 miliarde de dolari.

Fratele său mai mic, Ronald Lauder, a condus operațiunile internaționale înainte de a deveni președinte al diviziei Clinique Laboratories în 1994. Ronald a fost ambasadorul SUA în Austria între 1986 și 1987 și a candidat pentru nominalizarea republicană la funcția de primar al New York-ului în 1989, pierzând în fața lui Rudolph Giuliani.

Branduri separate și rivalitate constructivă

Estee Lauder vinde peste 25 de branduri de creme, machiaj, parfumuri și șampoane în mai mult de 150 de țări. Unul dintre secretele succesului, după cum a explicat Leonard Lauder în 2004 la Stanford Graduate School of Business, a fost menținerea brandurilor separate de compania-mamă și în competiție între ele, creând o dinamică pe care el o numea „rivalitate între frați”.

Un alt factor important, dezvăluit într-un interviu pentru Wall Street Journal în 2020, a fost promovarea femeilor talentate în poziții de conducere.

„Am încercat să găsesc oameni mai deștepți decât mine. Majoritatea erau femei,” a spus el.

O poveste de familie și începuturile Estee Lauder

Leonard Alan Lauder s-a născut pe 19 martie 1933 în New York, fiind primul dintre cei doi fii ai lui Joseph Lauter și ai Josephinei Esther Mentzer. Compania Estee Lauder a luat naștere din spiritul antreprenorial al mamei sale, fiica unor imigranți evrei din Europa de Est. În anii 1930, ea vindea creme hidratante și corectoare pe care învățase să le facă de la unchiul său chimist. Numele „Estée” este o versiune elegantă a poreclei „Esty”, iar „Lauder” este o adaptare a numelui de familie al soțului său, Lauter.

„Voia un nume care să sune feminin și vag european, distinctiv, dar elegant, ușor de pronunțat și de reținut,” a scris Leonard Lauder în memoriile sale din 2020.

Părinții săi au divorțat în 1939, s-au recăsătorit în 1942 și au fondat compania în 1946. Un an mai târziu, compania a primit prima comandă importantă, de 800 de dolari, de la magazinul Saks Fifth Avenue, conform istoriei companiei.

Educație și extinderea internațională

Lauder a absolvit Wharton School a Universității din Pennsylvania în 1954 și a servit ca locotenent în Marina SUA înainte de a se alătura Estee Lauder în 1958. A fost forța motrice din spatele extinderii internaționale a companiei, începând cu deschiderea unui stand la magazinul Harrods din Londra în 1960.

El a creditat-o pe mama sa pentru succesul brandului, care s-a diferențiat de concurenți precum Elizabeth Arden, Revlon și Helena Rubinstein prin faptul că era vândut exclusiv în magazine de lux, precum Saks din New York, Himelhoch’s din Detroit și Sakowitz din Houston.

„Cu cât vindem în mai puține magazine, cu atât avem mai mult succes,” a declarat el pentru New York Times în 1982. „Lansăm produsele foarte, foarte încet.”

Carieră și moștenire

Leonard Lauder a fost președinte al Estée Lauder între 1972 și 1995, director executiv între 1982 și 1999 și președinte al consiliului de administrație între 1995 și 2009, când a devenit președinte emerit, iar fiul său William a preluat funcția de președinte executiv. A rămas membru al consiliului până în 2023.

Colecționar pasionat de artă, el a donat Muzeului Metropolitan de Artă din New York o colecție impresionantă de artă cubistă, evaluată la peste un miliard de dolari. A fost președinte emerit al Muzeului Whitney de Artă Americană, care i-a dedicat noua clădire.

Filantropia sa a fost vastă, inclusiv cofondarea, împreună cu fratele său, a Fundației pentru Cercetarea Medicamentelor Alzheimer, o boală care a afectat-o pe mama lor.

Leonard Lauder a avut doi fii, Gary și William, cu prima sa soție, Evelyn Hausner, care a murit în 2011 și a fost cofondatoare a Fundației pentru Cercetarea Cancerului la Sân. În 2015 s-a recăsătorit cu Judy Glickman, fotografă cu lucrări expuse în muzee din întreaga lume.

Leonard Lauder lasă în urmă o soție, doi fii, numeroși nepoți și strănepoți, precum și fratele său Ronald și familia acestuia, conform declarației companiei.

Leonard Lauder rămâne o figură emblematică a industriei cosmetice, un vizionar care a transformat un brand de familie într-un gigant global, dar și un filantrop dedicat artei și științei, lăsând o moștenire care va dăinui mult timp.

Alte articole importante
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Companii
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Grupul Volkswagen intenționează să investească 160 de miliarde de euro (186 de miliarde de dolari) până în 2030, a declarat Oliver Blume, CEO-ul companiei, potrivit Reuters. Decizia marchează o perioadă de austeritate în contextul în care cel mai mare producător auto european se confruntă cu o criză majoră în cele două piețe-cheie: China și Statele […]
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
Anul 2025 se încheie pentru România cu cifre surprinzătoare în sectorul transportului aerian. În primele nouă luni ale anului, peste 21,45 milioane de pasageri au călătorit pe rutele interne și internaționale, cu 8,2% mai mult față de anul precedent, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. București, Cluj și Iași rămân cele mai importante […]
ANALIZĂ
Prețul telefoanelor Android va exploda în 2026. Boom-ului AI rescrie tehnologia de bază a industriei
Prețul telefoanelor Android va exploda în 2026. Boom-ului AI rescrie tehnologia de bază a industriei
Telefoanele cu camere mai bune, ecrane uriașe și stocare generoasă au crescut mereu prețurile pe piața telefoniei. Dar în 2026, un component banal – memoria – ar putea deveni principalul vinovat pentru scumpiri, avertizează analiștii. Dacă plănuiai să îți schimbi telefonul anul viitor, pregătește-te pentru o creștere masivă a prețului. Iar efectul nu lovește doar […]
ANALIZĂ
Democrația, sub presiunea fabricii de influență a elitelor tehnologice. Studiu: Agenții AI pot industrializa manipularea alegătorilor
Tehnologie
Democrația, sub presiunea fabricii de influență a elitelor tehnologice. Studiu: Agenții AI pot industrializa manipularea alegătorilor
Un agent AI bine calibrat poate influența opiniile politice ale alegătorilor la fel de eficient — și uneori chiar mai eficient — decât un interlocutor uman instruit. Nivelul de persuasiune îl depășește pe cel al campaniilor și reclamelor tradiționale, arată două studii publicate în Nature și Science. Aceste rezultate ridică semnale de alarmă privind rolul […]
Comisia Europeană lansează planul pentru rețele electrice rapide. Ce înseamnă pentru prețul la curent
Comisia Europeană lansează planul pentru rețele electrice rapide. Ce înseamnă pentru prețul la curent
Comisia Europeană pregătește un plan accelerat pentru construirea unor rețele electrice transfrontaliere menite să reducă facturile europenilor la energie. Un document consultat de Bloomberg arată că Bruxelles-ul consideră infrastructura actuală depășită, fragmentată și incapabilă să transporte energia regenerabilă produsă în exces. Propunerea urmează să fie prezentată oficial săptămâna viitoare. Europenii plătesc de două ori mai […]
ANALIZĂ
SpaceX țintește supremația în topul Big Tech. Tranzacția de 800 miliarde dolari care ar detrona OpenAI
SpaceX țintește supremația în topul Big Tech. Tranzacția de 800 miliarde dolari care ar detrona OpenAI
SpaceX negociază o vânzare secundară de acțiuni care ar propulsa evaluarea companiei la aproximativ 800 de miliarde de dolari. Mutarea ar dubla valoarea anterioară de circa 400 de miliarde de dolari. Finalizarea tranzacției ar plasa compania aerospaţială fondată de Elon Musk în vîrful topului celor mai valoroase companii privată din SUA, depășind OpenAI (500 de […]