Prima pagină » Sfârșitul unei ere: Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Cum a schimbat pentru totdeauna industria cosmeticelor

Sfârșitul unei ere: Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Cum a schimbat pentru totdeauna industria cosmeticelor

Sfârșitul unei ere: Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Cum a schimbat pentru totdeauna industria cosmeticelor
Leonard Lauder, moștenitorul imperiului Estee Lauder, a murit la 92 de ani. Foto: Shutterstock

Leonard Lauder, omul care a transformat Estee Lauder Companies într-unul dintre cele mai mari imperii din industria cosmeticelor și a devenit unul dintre cei mai bogați newyorkezi, a încetat din viață la vârsta de 92 de ani. Potrivit unui comunicat al companiei, Lauder a murit pe 14 iunie, înconjurat de familie.

Timp de aproape patruzeci de ani, Lauder a condus compania fondată de părinții săi, aducând în portofoliul acesteia branduri de renume precum Clinique, Aveda, MAC Cosmetics, Tom Ford Beauty, Bobbi Brown, Jo Malone London și La Mer. În 1995, el a dus compania la bursă, iar acțiunile au crescut cu 33% în prima zi de tranzacționare, marcând un moment istoric pentru firma familiei.

Una dintre cele mai cunoscute idei ale lui Lauder a fost teoria conform căreia vânzările de ruj pot fi un indicator contraciclic al economiei, deoarece femeile apelează la produse cosmetice accesibile atunci când nu își permit haine sau alte bunuri de lux mai scumpe.

Când s-a alăturat companiei familiale în 1958, veniturile anuale erau de aproximativ 800.000 de dolari, iar în 2009, anul în care s-a retras din funcția de președinte, acestea depășeau 7,3 miliarde de dolari, scrie Bloomberg.

Averea sa a fost strâns legată de deținerea a peste 80 de milioane de acțiuni ale companiei. Potrivit Bloomberg Billionaires Index, în martie 2023, valoarea netă a lui Leonard Lauder era estimată la 26,2 miliarde de dolari, iar în iunie 2025, după o perioadă de scădere a prețului acțiunilor, aceasta era evaluată la aproximativ 15,6 miliarde de dolari.

Fratele său mai mic, Ronald Lauder, a condus operațiunile internaționale înainte de a deveni președinte al diviziei Clinique Laboratories în 1994. Ronald a fost ambasadorul SUA în Austria între 1986 și 1987 și a candidat pentru nominalizarea republicană la funcția de primar al New York-ului în 1989, pierzând în fața lui Rudolph Giuliani.

Branduri separate și rivalitate constructivă

Estee Lauder vinde peste 25 de branduri de creme, machiaj, parfumuri și șampoane în mai mult de 150 de țări. Unul dintre secretele succesului, după cum a explicat Leonard Lauder în 2004 la Stanford Graduate School of Business, a fost menținerea brandurilor separate de compania-mamă și în competiție între ele, creând o dinamică pe care el o numea „rivalitate între frați”.

Un alt factor important, dezvăluit într-un interviu pentru Wall Street Journal în 2020, a fost promovarea femeilor talentate în poziții de conducere.

„Am încercat să găsesc oameni mai deștepți decât mine. Majoritatea erau femei,” a spus el.

O poveste de familie și începuturile Estee Lauder

Leonard Alan Lauder s-a născut pe 19 martie 1933 în New York, fiind primul dintre cei doi fii ai lui Joseph Lauter și ai Josephinei Esther Mentzer. Compania Estee Lauder a luat naștere din spiritul antreprenorial al mamei sale, fiica unor imigranți evrei din Europa de Est. În anii 1930, ea vindea creme hidratante și corectoare pe care învățase să le facă de la unchiul său chimist. Numele „Estée” este o versiune elegantă a poreclei „Esty”, iar „Lauder” este o adaptare a numelui de familie al soțului său, Lauter.

„Voia un nume care să sune feminin și vag european, distinctiv, dar elegant, ușor de pronunțat și de reținut,” a scris Leonard Lauder în memoriile sale din 2020.

Părinții săi au divorțat în 1939, s-au recăsătorit în 1942 și au fondat compania în 1946. Un an mai târziu, compania a primit prima comandă importantă, de 800 de dolari, de la magazinul Saks Fifth Avenue, conform istoriei companiei.

Educație și extinderea internațională

Lauder a absolvit Wharton School a Universității din Pennsylvania în 1954 și a servit ca locotenent în Marina SUA înainte de a se alătura Estee Lauder în 1958. A fost forța motrice din spatele extinderii internaționale a companiei, începând cu deschiderea unui stand la magazinul Harrods din Londra în 1960.

El a creditat-o pe mama sa pentru succesul brandului, care s-a diferențiat de concurenți precum Elizabeth Arden, Revlon și Helena Rubinstein prin faptul că era vândut exclusiv în magazine de lux, precum Saks din New York, Himelhoch’s din Detroit și Sakowitz din Houston.

„Cu cât vindem în mai puține magazine, cu atât avem mai mult succes,” a declarat el pentru New York Times în 1982. „Lansăm produsele foarte, foarte încet.”

Carieră și moștenire

Leonard Lauder a fost președinte al Estée Lauder între 1972 și 1995, director executiv între 1982 și 1999 și președinte al consiliului de administrație între 1995 și 2009, când a devenit președinte emerit, iar fiul său William a preluat funcția de președinte executiv. A rămas membru al consiliului până în 2023.

Colecționar pasionat de artă, el a donat Muzeului Metropolitan de Artă din New York o colecție impresionantă de artă cubistă, evaluată la peste un miliard de dolari. A fost președinte emerit al Muzeului Whitney de Artă Americană, care i-a dedicat noua clădire.

Filantropia sa a fost vastă, inclusiv cofondarea, împreună cu fratele său, a Fundației pentru Cercetarea Medicamentelor Alzheimer, o boală care a afectat-o pe mama lor.

Leonard Lauder a avut doi fii, Gary și William, cu prima sa soție, Evelyn Hausner, care a murit în 2011 și a fost cofondatoare a Fundației pentru Cercetarea Cancerului la Sân. În 2015 s-a recăsătorit cu Judy Glickman, fotografă cu lucrări expuse în muzee din întreaga lume.

Leonard Lauder lasă în urmă o soție, doi fii, numeroși nepoți și strănepoți, precum și fratele său Ronald și familia acestuia, conform declarației companiei.

Leonard Lauder rămâne o figură emblematică a industriei cosmetice, un vizionar care a transformat un brand de familie într-un gigant global, dar și un filantrop dedicat artei și științei, lăsând o moștenire care va dăinui mult timp.

Alte articole importante
Tarifele lui Trump vor costa companiile 1,2 trilioane de dolari în 2025
Tarifele lui Trump vor costa companiile 1,2 trilioane de dolari în 2025
Un nou raport S&P Global avertizează că tarifele impuse de Donald Trump vor genera costuri suplimentare uriașe pentru companii. Povara va pica pe consumatorii care vor fi afectaţi direct. Impactul estimat la care se va ajunge este de 1,2 trilioane de dolari într-un singur an. Tarifele lui Trump: un şoc economic fără precedent pentru companii […]
Micile răsfățuri care schimbă regulile. Cum redefinește Gen Z consumul de lux
Micile răsfățuri care schimbă regulile. Cum redefinește Gen Z consumul de lux
Generația Z caută micile răsfățuri care să le ofere plăcere fără a afecta bugetul. Acești consumatori preferă experiențe și produse accesibile, care să le transmită statut și bun gust, scrie BusinessInsider. Pentru ani de zile, liderii din retail și economiștii au discutat despre „lipstick effect – efectul rujului”, ideea că oamenii renunță la cumpărături mari […]
În lumea violentă a traficanților: bandele câștigă războiul împotriva drogurilor
În lumea violentă a traficanților: bandele câștigă războiul împotriva drogurilor
Producția și consumul de cocaină ating recorduri, în ciuda celor 50 de ani de război acerb împotriva drogurilor. Rețelele descentralizate de traficanți și metodele tot mai ingenioase de transport fac contrabanda globală de cocaină tot mai greu de contracarat. Nouă tone de cocaină într-un container de fructul-pasiunii Agenții vamali care au deschis niște cutiile cu […]
Aplicația mobilă ChatGPT: scădere a descărcărilor și utilizării zilnice
Tehnologie
Aplicația mobilă ChatGPT: scădere a descărcărilor și utilizării zilnice
Aplicația mobilă ChatGPT pare să fi atins un punct de plafonare, înregistrând o scădere a descărcărilor și utilizării zilnice. Aceasta indică faptul că expansiunea rapidă inițială a utilizatorilor începe să încetinească, în pofida popularității continue a inteligenței artificiale conversaționale. Încetinire a ritmului de creștere pentru aplicația mobilă ChatGPT Creșterea aplicației mobile ChatGPT ar fi putut […]
Cum arată un hotel cu roboți în Tokyo: viitorul ospitalității este aici, dar mai are nevoie de ajustări
Cum arată un hotel cu roboți în Tokyo: viitorul ospitalității este aici, dar mai are nevoie de ajustări
Industria ospitalității din Japonia experimentează noile servicii cu roboți și automatizare, însă tehnologia încă necesită rafinare pentru o adevărată integrare practică. Experimentul Yotel Tokyo Ginza Yotel Tokyo Ginza, un hotel hibrid, deservit de roboți, a fost deschis în Ginza, la începutul acestui an. Cele 244 de camere compact concepute sunt mereu pline, spun reprezentanții consorțiului […]
Câinele pierdut este egal cu bagajul pierdut pentru companiile aeriene. Ce despăgubiri se aplică
Câinele pierdut este egal cu bagajul pierdut pentru companiile aeriene. Ce despăgubiri se aplică
Curtea Europeană de Justiție, cu sediul în Luxemburg, a decis că animalele de companie nu sunt considerate pasageri  ci vor fi tratate conform regulilor aplicabile bagajului pierdut. Aceasta implică faptul că pierderea unui animal în timpul transportului nu poate genera despăgubiri mai mari decât cele prevăzute pentru bagajul pierdut. Cazul concret din Spania Cazul care […]