Într-o perioadă în care transportul autonom capătă tot mai mult avânt, startup-ul chinez Pony.ai s-a confruntat cu un prim incident nedorit, care atrage atenția asupra riscurilor tehnologice ale acestei tranziții.
Unul dintre robotaxi-urile sale autonome a fost mistuit de flăcări pe o arteră circulată din Beijing, însă, din fericire, evenimentul nu s-a soldat cu victime și nici cu coliziuni.
Fotografii: Pony.ai
După cum au anunțat reprezentanții companiei, citați de CNBC, vehiculul circula fără pasageri în momentul în care s-a produs incidentul. Echipele de intervenție au sosit la fața locului în decurs de două minute de la alerta transmisă de sistemul mașinii, care a detectat o „funcționare anormală”, declanșând imediat o oprire de urgență
Totuși, în timpul procedurilor de securizare, automobilul autonom a luat foc, a precizat Pony.ai într-un comunicat. Flăcările au fost ulterior stinse în condiții de siguranță în colaborare cu autoritățile locale. Imediat a fost declanșată o investigație amănunțită pentru a afla circumstanțele care au dus la producerea acestui incendiu.
Pe internet au apărut câteva imagini cu un vehicul alb distrus de flăcări, însă veridicitatea acestora nu a fost confirmată oficial. Incidentul vine la câteva zile după ce Pony.ai anunțase un parteneriat strategic cu Uber prin care urmează să lanseze servicii de robotaxi în Orientul Mijlociu. Aceasta reprezintă o premieră pentru companie, care își extinde astfel prezența dincolo de Asia și America de Nord.
Acest incident ridică semne de întrebare privind fiabilitatea sistemelor autonome în medii urbane complexe, exact în momentul în care Pony.ai își pregătește lansarea în piețe externe emergente.
Deși nu s-a soldat cu victime sau cu pagube materiale semnificative, incidentul a avut un impact reputațional imediat, în sensul că acțiunile Pony.ai au scăzut cu peste 10% pe bursă. Cu toate acestea, performanța companiei pe ansamblul anului rămâne pozitivă, cu o creștere de peste 25%.
În momentul de față, Pony.ai dispune de o flotă de peste 250 de robotaxi-uri în marile orașe din China, între care – Beijing, Shanghai și Guangzhou.
La finalul lunii aprilie, compania a dezvăluit noi alianțe cu Toyota, BAIC și Aion (n.n. – sub-brandul de mașini electrice al GAC), care au ca scop dezvoltarea unor generații noi de robotaxi-uri capabile să reducă costurile operaționale cu până la 70%.
Pe fondul unei piețe chineze din ce în ce mai aglomerate, startup-urile locale concurează tot mai eficient cu giganți precum Tesla, iar incidente de acest tip devin subiecte sensibile atât din punctul de vedere al securității tehnologice, cât și al încrederii publicului.