O nouă dispută juridică zguduie reputația companiei Tesla în Europa: un grup de șoferi francezi a intentat un proces împotriva companiei americane, acuzând că mașinile produse de Elon Musk au devenit, în percepția publică, simboluri puternice ale extremei drepte. Clienții cer anularea contractelor de leasing și acoperirea cheltuielilor legale, pe motiv că asocierile politice ale CEO-ului le afectează grav imaginea și bucuria de a conduce un vehicul considerat cândva inovator și ecologic, transmite The Telegraph.
În plângerea depusă, la Paris, cei zece reclamanți susțin că „din cauza evoluției publice a lui Elon Musk, vehiculele Tesla au devenit adevărate simboluri politice, adică niște totemuri proeminente ale extremei drepte, spre disperarea celor care le-au cumpărat doar pentru performanțele tehnologice și pentru a respecta standardele globale de ecologie”.
Procesul vine într-un context tensionat, în care Musk se confruntă cu un val de reacții negative la nivel global. Odinioară copil teribil al zonei de înaltă tehnologie, Musk s-a redefinit în conștiința publică în ultimele luni, dominate de sprijinul declarat pentru Donald Trump și de intervențiile controversate în politica europeană, inclusiv în favoarea partidului german de extremă dreapta AfD, clasificat drept „extremist” de către serviciile de securitate germane.
Foto: Shutterstock
Vânzările Tesla în Uniunea Europeană au scăzut cu aproape 50% de la începutul anului, o contracție pe care analiștii o pun atât pe seama lipsei de modele noi, cât și pe politicile și declarațiile controversate ale lui Musk. Percepția publică asupra mărcii a fost serios afectată de alinierea simbolică a companiei Tesla la agenda populistă a fostului președinte american și de unele gesturi interpretate ca asociate cu extrema dreaptă.
În Franța, tensiunile de acest tip au culminat recent cu un presupus atac incendiar la un showroom Tesla din Plaisance-du-Touch, lângă Toulouse, unde au fost incendiate opt vehicule, iar alte patru au fost grav avariate. Procurorii au deschis o anchetă pentru a stabili exact cauzele incidentului.
Campanii de boicot au apărut inclusiv în rândul celebrităților: actorul Alex Winter, cunoscut din seria „Bill & Ted”, a lansat inițiativa „Sell your Tesla” (Vinde-ți Tesla!), îndemnându-i pe posesorii de astfel de mașini să le vândă și să renunțe la acțiunile companiei. Unii proprietari francezi au recurs la soluții de compromis, lipind stickere cu mesajul: „Am cumpărat-o înainte ca Elon să o ia razna”.
Patrick Klugman, avocatul reclamanților, a declarat pentru AFP că „Musk a afectat grav dreptul posesorilor la folosința pașnică a bunului achiziționat. Situația e imposibilă pentru clienții francezi, care nu și-au asumat nicio agendă ideologică la momentul achiziției”.
Deocamdată, Tesla nu a emis un punct de vedere oficial. Însă în SUA, Elon Musk și-a cerut recent scuze președintelui Trump după o serie de postări inflamatorii, în care cerea destituirea acestuia și afirma că ar fi fost menționat în dosarele Epstein.
Situația devine tot mai incomodă pentru marca Tesla, într-o Europă din ce în ce mai sensibilă la polarizarea politică și la implicarea agresivă a liderilor tech în agenda publică. În absența unei delimitări clare între afacerile companiei și opiniile personale ale CEO-ului său, reputația brandului riscă să devină unaccesoriu colaterală al geopoliticii culturale.