Prima pagină » Studiu Greenpeace: Trenul, mai scump decât avionul în Europa

Studiu Greenpeace: Trenul, mai scump decât avionul în Europa

Studiu Greenpeace: Trenul, mai scump decât avionul în Europa
sursă foto: Travel Tomorrow

Un raport Greenpeace arată că în aproape jumătate din rutele analizate, mersul cu trenul costă mai mult decât zborul cu avionul, deși trenul este mult mai prietenos cu mediul. Diferențele de preț pun sub semnul întrebării politicile de mobilitate durabilă ale Uniunii Europene și ridică dezbateri aprinse privind subvențiile pentru companiile aeriene și taxele aplicate transportului feroviar.

Trenul, mai verde, dar și mai scump

Potrivit studiului realizat de Greenpeace, călătoria cu trenul între orașele europene, chiar și pe distanțe relativ scurte, poate fi semnificativ mai costisitoare decât un zbor cu avionul. Organizația a comparat prețurile pe 142 de rute cu distanțe de până la 1.500 de kilometri și a constatat că pe 66 dintre acestea – adică 47% – trenul este mai scump decât avionul.

Situația este și mai evidentă în cazul rutelor transfrontaliere. Din 109 conexiuni internaționale, 54% sunt mai ieftin de parcurs cu avionul, în ciuda faptului că trenul generează mult mai puține emisii de carbon și ar trebui să fie soluția încurajată de guverne.

Chiar și atunci când sunt incluse rutele interne – în total 33 de conexiuni – lucrurile nu arată mult mai bine. Doar 46,5% dintre ele sunt mai ieftine cu trenul, în timp ce pe aproximativ 7% prețurile sunt similare.

De ce este avionul mai ieftin decât trenul?

Greenpeace atrage atenția că problema ține de politicile fiscale și de subvenții. În timp ce companiile aeriene beneficiază de reduceri masive de taxe, combustibilul pentru aviație fiind scutit de multe impozite, trenurile nu dispun de același regim privilegiat. Această discrepanță face ca operatorii aerieni să poată practica tarife reduse, chiar și pe distanțe scurte, acolo unde impactul asupra mediului este disproporționat de mare.

Nu este corect ca zborurile cu avionul să fie puternic subvenționate, în timp ce călătoriile cu trenul, care sunt prietenoase cu mediul, rămân mai scumpe”, a declarat Lena Donat, expertă Greenpeace în transporturi.

Ea subliniază că, în logica tranziției ecologice, trenul ar trebui să fie mereu mai ieftin decât avionul, pentru a stimula călătorii să aleagă mijloace de transport sustenabile. Studiul nu a luat însă în calcul și costurile suplimentare cu bagajele percepute de companiile aeriene, dar nici reducerile acordate de operatorii feroviari familiilor sau grupurilor.

Germania – un caz aparte

Analiza Greenpeace a inclus și 31 de rute din Germania, o țară recunoscută pentru rețeaua sa feroviară extinsă și pentru eforturile de a promova transportul verde. Rezultatele au arătat că trenul este mai ieftin decât avionul pe 15 dintre aceste rute.

Cu toate acestea, există o diferențiere clară în funcție de destinație. Călătoriile către Vestul Europei tind să fie mai ieftine cu avionul, ceea ce încurajează pasagerii să aleagă zborurile rapide. În schimb, călătoriile către Europa Centrală și de Est – spre Polonia, Cehia, Austria sau Belgia – sunt mai avantajoase cu trenul.

Acest dezechilibru arată că nu toate regiunile Europei sunt tratate egal în ceea ce privește infrastructura feroviară și politicile de mobilitate. Germania, care a introdus recent și un abonament național ieftin pentru trenurile regionale, demonstrează că prin măsuri politice concrete se pot stimula alternativele la transportul aerian.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]