Prima pagină » Studiu Greenpeace: Trenul, mai scump decât avionul în Europa

Studiu Greenpeace: Trenul, mai scump decât avionul în Europa

Studiu Greenpeace: Trenul, mai scump decât avionul în Europa
sursă foto: Travel Tomorrow

Un raport Greenpeace arată că în aproape jumătate din rutele analizate, mersul cu trenul costă mai mult decât zborul cu avionul, deși trenul este mult mai prietenos cu mediul. Diferențele de preț pun sub semnul întrebării politicile de mobilitate durabilă ale Uniunii Europene și ridică dezbateri aprinse privind subvențiile pentru companiile aeriene și taxele aplicate transportului feroviar.

Trenul, mai verde, dar și mai scump

Potrivit studiului realizat de Greenpeace, călătoria cu trenul între orașele europene, chiar și pe distanțe relativ scurte, poate fi semnificativ mai costisitoare decât un zbor cu avionul. Organizația a comparat prețurile pe 142 de rute cu distanțe de până la 1.500 de kilometri și a constatat că pe 66 dintre acestea – adică 47% – trenul este mai scump decât avionul.

Situația este și mai evidentă în cazul rutelor transfrontaliere. Din 109 conexiuni internaționale, 54% sunt mai ieftin de parcurs cu avionul, în ciuda faptului că trenul generează mult mai puține emisii de carbon și ar trebui să fie soluția încurajată de guverne.

Chiar și atunci când sunt incluse rutele interne – în total 33 de conexiuni – lucrurile nu arată mult mai bine. Doar 46,5% dintre ele sunt mai ieftine cu trenul, în timp ce pe aproximativ 7% prețurile sunt similare.

De ce este avionul mai ieftin decât trenul?

Greenpeace atrage atenția că problema ține de politicile fiscale și de subvenții. În timp ce companiile aeriene beneficiază de reduceri masive de taxe, combustibilul pentru aviație fiind scutit de multe impozite, trenurile nu dispun de același regim privilegiat. Această discrepanță face ca operatorii aerieni să poată practica tarife reduse, chiar și pe distanțe scurte, acolo unde impactul asupra mediului este disproporționat de mare.

Nu este corect ca zborurile cu avionul să fie puternic subvenționate, în timp ce călătoriile cu trenul, care sunt prietenoase cu mediul, rămân mai scumpe”, a declarat Lena Donat, expertă Greenpeace în transporturi.

Ea subliniază că, în logica tranziției ecologice, trenul ar trebui să fie mereu mai ieftin decât avionul, pentru a stimula călătorii să aleagă mijloace de transport sustenabile. Studiul nu a luat însă în calcul și costurile suplimentare cu bagajele percepute de companiile aeriene, dar nici reducerile acordate de operatorii feroviari familiilor sau grupurilor.

Germania – un caz aparte

Analiza Greenpeace a inclus și 31 de rute din Germania, o țară recunoscută pentru rețeaua sa feroviară extinsă și pentru eforturile de a promova transportul verde. Rezultatele au arătat că trenul este mai ieftin decât avionul pe 15 dintre aceste rute.

Cu toate acestea, există o diferențiere clară în funcție de destinație. Călătoriile către Vestul Europei tind să fie mai ieftine cu avionul, ceea ce încurajează pasagerii să aleagă zborurile rapide. În schimb, călătoriile către Europa Centrală și de Est – spre Polonia, Cehia, Austria sau Belgia – sunt mai avantajoase cu trenul.

Acest dezechilibru arată că nu toate regiunile Europei sunt tratate egal în ceea ce privește infrastructura feroviară și politicile de mobilitate. Germania, care a introdus recent și un abonament național ieftin pentru trenurile regionale, demonstrează că prin măsuri politice concrete se pot stimula alternativele la transportul aerian.

Alte articole importante
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Companii
MAX, alternativa rusească la WhatsApp, număr record de utilizatori
Aplicația de mesagerie MAX, considerată alternativa rusească la WhatsApp, a înregistrat un număr record de utilizatori în ultima perioadă. Creșterea spectaculoasă reflectă tendința tot mai accentuată a utilizatorilor ruși de a migra către platforme locale, pe fondul restricțiilor și tensiunilor geopolitice. MAX, WhatsApp-ul rusesc, atinge cote de utilizare fără precedent Numărul utilizatorilor aplicației de mesagerie MAX […]
ANALIZĂ
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Primejdia centrismului economic într-o lume polarizată
Economiștii centriști pot ignora războiul, dar războiul nu îi ignoră pe ei, spune economistul american Kenneth Rogoff, profesor de economie la Universitatea Harvard, într-un editorial publicat de The Guardian. Viziunile moderate, spune el, devin chiar riscante într-un climat politic divizat, unde orice analiză e etichetată ideologic. Deși previziunile sale economice au fost înțelese ca o […]
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Tehnologie
Threads lansează postările „fantomă” care dispar după 24 de ore
Threads, platforma rivală a lui X (fostul Twitter), adaugă o funcție nouă pentru utilizatori. Postările vor putea fi făcute temporar și vor dispărea după o perioadă limitată. Scopul este de a încuraja exprimarea liberă, fără teama că mesajele vor rămâne permanent vizibile. Postările care dispar, noua strategie Threads Meta, compania care deține Facebook, Instagram și […]
ANALIZĂ
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Companii
Bateriile EV-urilor sunt mai durabile decât motoarele pe benzină
Bateriile vehiculelor electrice (EV) au ajuns la un nivel de durabilitate care depășește adesea longevitatea motoarelor pe benzină. Progresul tehnologic și sistemele avansate de gestionare a energiei au transformat ceea ce odată era o preocupare majoră într-unul dintre cele mai solide argumente pentru adoptarea mobilității electrice. Studiile confirmă: Bateriile EV-urilor moderne rămân eficiente pe termen […]
Omenirea a ratat ținta climatică de 1,5°C. Urmează dezastrul
Omenirea a ratat ținta climatică de 1,5°C. Urmează dezastrul
În unicul interviu pe care l-a acceptat înaintea reuniunii pe teme climatice din Brazilia, secretarul general al ONU, António Guterres, spune că depășirea pragului de 1,5°C este acum inevitabilă și cere acțiuni rapide pentru a limita dezastrul. Printre consecințele devastatoare pe care le-a evocat reprezentantul Națiunilor Unite se numără colapsul recifelor, topirea Groenlandei și a […]
SUA și China au ajuns la un acord final privind vânzarea TikTok. Magnați media americani, implicați în tranzacție
SUA și China au ajuns la un acord final privind vânzarea TikTok. Magnați media americani, implicați în tranzacție
Statele Unite și China au ajuns la un acord final privind vânzarea TikTok, după luni întregi de negocieri tensionate. Secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, a anunțat că detaliile înțelegerii privind transferul versiunii americane a aplicației către noi proprietari au fost finalizate. El a vorbit duminică, în cadrul emisiunii „Face the Nation” moderată de Margaret Brennan. Bessent […]