Un raport Greenpeace arată că în aproape jumătate din rutele analizate, mersul cu trenul costă mai mult decât zborul cu avionul, deși trenul este mult mai prietenos cu mediul. Diferențele de preț pun sub semnul întrebării politicile de mobilitate durabilă ale Uniunii Europene și ridică dezbateri aprinse privind subvențiile pentru companiile aeriene și taxele aplicate transportului feroviar.
Potrivit studiului realizat de Greenpeace, călătoria cu trenul între orașele europene, chiar și pe distanțe relativ scurte, poate fi semnificativ mai costisitoare decât un zbor cu avionul. Organizația a comparat prețurile pe 142 de rute cu distanțe de până la 1.500 de kilometri și a constatat că pe 66 dintre acestea – adică 47% – trenul este mai scump decât avionul.
Situația este și mai evidentă în cazul rutelor transfrontaliere. Din 109 conexiuni internaționale, 54% sunt mai ieftin de parcurs cu avionul, în ciuda faptului că trenul generează mult mai puține emisii de carbon și ar trebui să fie soluția încurajată de guverne.
Chiar și atunci când sunt incluse rutele interne – în total 33 de conexiuni – lucrurile nu arată mult mai bine. Doar 46,5% dintre ele sunt mai ieftine cu trenul, în timp ce pe aproximativ 7% prețurile sunt similare.
Greenpeace atrage atenția că problema ține de politicile fiscale și de subvenții. În timp ce companiile aeriene beneficiază de reduceri masive de taxe, combustibilul pentru aviație fiind scutit de multe impozite, trenurile nu dispun de același regim privilegiat. Această discrepanță face ca operatorii aerieni să poată practica tarife reduse, chiar și pe distanțe scurte, acolo unde impactul asupra mediului este disproporționat de mare.
„Nu este corect ca zborurile cu avionul să fie puternic subvenționate, în timp ce călătoriile cu trenul, care sunt prietenoase cu mediul, rămân mai scumpe”, a declarat Lena Donat, expertă Greenpeace în transporturi.
Ea subliniază că, în logica tranziției ecologice, trenul ar trebui să fie mereu mai ieftin decât avionul, pentru a stimula călătorii să aleagă mijloace de transport sustenabile. Studiul nu a luat însă în calcul și costurile suplimentare cu bagajele percepute de companiile aeriene, dar nici reducerile acordate de operatorii feroviari familiilor sau grupurilor.
Analiza Greenpeace a inclus și 31 de rute din Germania, o țară recunoscută pentru rețeaua sa feroviară extinsă și pentru eforturile de a promova transportul verde. Rezultatele au arătat că trenul este mai ieftin decât avionul pe 15 dintre aceste rute.
Cu toate acestea, există o diferențiere clară în funcție de destinație. Călătoriile către Vestul Europei tind să fie mai ieftine cu avionul, ceea ce încurajează pasagerii să aleagă zborurile rapide. În schimb, călătoriile către Europa Centrală și de Est – spre Polonia, Cehia, Austria sau Belgia – sunt mai avantajoase cu trenul.
Acest dezechilibru arată că nu toate regiunile Europei sunt tratate egal în ceea ce privește infrastructura feroviară și politicile de mobilitate. Germania, care a introdus recent și un abonament național ieftin pentru trenurile regionale, demonstrează că prin măsuri politice concrete se pot stimula alternativele la transportul aerian.