Suedia implementează o reformă educațională istorică care va interzice telefoanele mobile în instituțiile de învățământ din 2026.
Începând cu toamna anului 2026, toate școlile și cluburile after-school din Suedia vor fi obligate să colecteze telefoanele elevilor la începutul programului. Abia la finalul zilei își vor primi elevii telefoanele înapoi.
Decizia vizează copiii cu vârste între 7 și 16 ani și face parte dintr-un pachet legislativ amplu prezentat de guvern. Noile măsuri includ modificări ale programelor școlare, schimbări în sistemul de notare și îmbunătățiri în formarea profesorilor.
Simona Mohamsson, noul ministru al educației și școlilor, a declarat că această inițiativă reprezintă cea mai importantă reformă educațională din ultimii 30 de ani. Această inițiativă face parte dintr-o investiție bugetară istorică în educația suedeză.
Pentru aplicarea interdicției, guvernul a alocat fonduri consistente. În 2026 programul va beneficia de 95 milioane de coroane suedeze (7,52 milioane lire sterline). În 2027 vor fi alocate alocate 100 milioane de coroane.
Majoritatea școlilor suedeze aplicau deja reguli prin care telefoanele erau confiscate la începutul zilei. Totuși, autoritățile au constatat că elevii găseau modalități de a evita aceste interdicții. Mulți dintre ei predau telefoane false, susțineau că au uitat dispozitivul acasă sau că acesta este defect.
Noua lege va elimina aceste portițe și va asigura aplicarea uniformă a regulilor în toate instituțiile de învățământ, scrie The Guardian.
„Această măsură se aplică tuturor claselor din Suedia. Nu este opțională și vizează fiecare tânăr din țară”, a subliniat Mohamsson.
Suedia nu este prima țară care ia o astfel de decizie. În ultimii ani, mai multe guverne europene au introdus interdicții similare, pe fondul preocupărilor legate de sănătatea copiilor și de impactul tehnologiei asupra procesului educațional.
Danemarca a anunțat în acest an o interdicție a telefoanelor mobile în școli și after-school-uri, recomandare venită din partea unei comisii guvernamentale care a susținut că copiii sub 13 ani nu ar trebui să dețină un smartphone sau o tabletă.
Norvegia a introdus în 2024 o regulă strictă: vârsta minimă pentru utilizarea rețelelor sociale este acum de 15 ani, autoritățile acuzând companiile tehnologice că exploatează atenția și psihicul copiilor.
Olanda a emis în ianuarie 2024 directive naționale prin care a recomandat interzicerea smartphone-urilor în clase. Rezultatele au fost vizibile: 75% dintre liceele chestionate au raportat o concentrare mai bună a elevilor, iar 28% au observat o îmbunătățire a rezultatelor școlare.
Franța a înăsprit în septembrie regulile privind folosirea telefoanelor în școlile gimnaziale, extinzând interdicțiile deja existente.
Interdicția telefoanelor are două obiective clare: creșterea siguranței elevilor și îmbunătățirea condițiilor de studiu. Studiile realizate în mai multe țări au demonstrat că utilizarea telefoanelor în timpul orelor afectează concentrarea. De asemenea, de cele mai multe ori, reduce participarea activă la cursuri și crește riscul de bullying online.
În același timp, reducerea timpului petrecut pe dispozitive electronice le permite elevilor să socializeze mai mult direct, să fie mai atenți la ore și să dezvolte abilități cognitive mai bune.
Simona Mohamsson a subliniat că decizia are și un rol de egalizare socială:
„Toți elevii vor fi tratați la fel, indiferent de tipul de telefon pe care îl dețin sau de modul în care obișnuiau să ocolească regulile.”