Producătorul chinez de automobile BYD a reușit să vândă luna precedentă mai multe vehicule electrice în Europa decât Tesla, potrivit unei analize publicată de compania de consultanță JATO Dynamics.
Deși diferența a fost una extrem de mică, aproape insesizabilă, totuși, asistăm la un moment istoric deoarece este o premieră absolută pe piața europeană a vehiculelor pe baterii.
Fotografii: BYD
Cel mai mare producător auto din China a comercializat în aprilie 7.231 de vehicule noi electrice, ceea ce reprezintă o creștere fabuloasă, de 169% comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Totalul a propulsat BYD în top 10 mărci la vânzări de vehicule electrice. De partea cealaltă, Tesla a livrat în cea de-a patra lună din an 7.165 de mașini, cu 49% mai puțin decât în aprilie anul trecut, potrivit raportului JATO Dynamics.
Ascensiunea rapidă a mărcii chineze confirmă că producătorii asiatici devin tot mai competitivi, nu doar la nivel tehnologic, ci și în strategia de piață.
Succesul BYD în Europa vine și pe fondul așteptărilor privind lansarea noilor modele accesibile ale companiei condusă de Elon Musk, inclusiv variante mai ieftine ale SUV-ului Model Y. Mulți cumpărători preferă să amâne achiziția în speranța unor opțiuni mai bune în lunile următoare, ceea ce reduce pentru moment cererea pentru actualele modele Tesla.
„Deși diferența dintre totalurile vânzărilor lunare ale celor două mărci este foarte mică, implicațiile sunt enorme. Asistăm la un moment de cotitură în industria auto europeană, mai ales dacă ne gândim că Tesla a fost mulți ani liderul incontestabil în segmentul mașinilor electrice în Europa, în timp ce BYD și-a început oficial operațiunile în afara Norvegiei și a Țărilor de Jos abia la sfârșit de 2022”, Felipe Munoz, analist JATO Dynamics.
Per total, înmatriculările de vehicule electrice în Europa au crescut cu 28% în aprilie, în ritm anual, iar mărcile din China, inclusiv BYD, au fost motorul acestei evoluții.
Cu toate că Uniunea Europeană a introdus tarife vamale suplimentare pentru mașinile electrice fabricate în China, înmatriculările acestora au urcat spectaculos, până la aproape 15.300 de unități, cu 59% mai mult față de aprilie 2024. În paralel, constructorii din Europa, SUA, Japonia și Coreea de Sud au avut o creștere de doar 26%.
După ani de dominație, Tesla traversează cea mai dificilă perioadă pe piața din Europa. Astfel, potrivit datelor din primul trimestru din 2025, livrările globale ale producătorului din Austin (Texas) au scăzut cu 13%, iar estimările pentru restul anului indică o posibilă continuare a acestui declin.
Printre cauzele principale ale regresului Tesla se numără o gamă de modele considerată învechită, precum și întreruperi temporare ale producției, în contextul pregătirii unei versiuni modernizate a lui Model Y, care este cel mai bine vândut vehicul al mărcii. În plus, controversatele declarații politice ale lui Elon Musk au alimentat nemulțumiri și proteste atât în Europa, cât și în SUA, ceea ce au afectat imaginea brandului, relatează Reuters. Adesea, potențialii clienți s-au orientat către alternative mai puțin controversate, cum este BYD.
Renault Clio a fost cea mai vândută mașină din Europa în luna aprilie, deși totalul de 18.997 de unități reprezintă o scădere de 3%. Subcompacta franceză nu a mai condus topul modelelor din iunie 2020, pierzând teren în ultimii ani în fața modelului low-cost românesc Dacia Sandero.
După ce a fost în 2024 cel mai bine vândut model pe piețele europene, hatchback-ul subcompact produs la Mioveni a înregistrat o scădere de 28%, până la pragul de 18.590 de automobile, cu 407 unități mai puțin decât Clio. Podiumul a fost completat de Peugeot 208, cu 16.529 de unități livrate în aprilie.
În top 10 mai figurează un model românesc, Dacia Duster, care a încheiat luna aprilie pe poziția a șaptea, cu 15.900 de unități vândute (+17%). Cea mai mare creștere a înregistrat-o Volkswagen Tiguan, cu 32%, care l-a propulsat pe locul 4, cu 16.300 de unități vândute.
În clasamentul mărcilor, Dacia s-a situat pe locul 23, cu o majorare a vânzărilor de 135%, până la 2.252 de mașini comercializate în aprilie.