Tesla a anunțat că scumpește leasingul pentru modelele sale electrice pe fondul eliminării creditului fiscal în Statele Unite.
Expirarea creditului fiscal federal pentru vehicule electrice face ca posesorii să suporte costuri mai ridicate, într-un moment în care competiția din piață devine tot mai acerbă.
Foto: Tesla
Tesla a anunțat o creștere a prețurilor de leasing pentru toate modelele sale vândute pe piața din Statele Unite. Decizia vine la nici 24 de ore după ce a expirat creditul fiscal federal de 7.500 de dolari pentru achiziționarea de mașini electrice. Decizia vine într-un moment delicat atât pentru companie, cât și pentru întreaga industrie, în care cererea de vehicule electrice a încetinit după o creștere accelerată, potrivit Reuters.
Creditul fiscal federal a reprezentat unul dintre cele mai importante instrumente de sprijin pentru tranziția către mobilitatea electrică din ultimii 15 ani. Adoptat prin legislația promovată de Congresul american, acesta oferea o reducere de 7.500 de dolari pentru achiziția sau leasingul unui vehicul electric nou.
De asemenea, mai era acordat și un credit de 4.000 de dolari pentru modelele EV second-hand. Odată cu expirarea acestor stimulente, la 30 septembrie, producătorii auto nu mai pot integra subvenția în ofertele lor comerciale. Asta a dus la ajustarea prețurilor finale pentru clienți.
Tesla, alături de Ford, General Motors și alte companii specializate în EV-uri, au profitat din plin de aceste facilități fiscale. În cazul gigantului condus de Elon Musk, reducerile au fost utilizate pentru a face leasingul mai atractiv. În aceste condiții, ratele lunare au devenit mai accesibile pentru consumatori.
De exemplu, cel mai bine vândut model al mărcii, Model Y, putea fi cumpărat anterior cu o rată de 529 de dolari pe lună. După eliminarea creditului fiscal, rata la crossover-ul electric a crescut la 599 de dolari pentru versiunile de top. În ciuda acestor ajustări, prețurile de achiziție directă pentru vehiculele noi rămân neschimbate. Tesla a precizat că modificarea vizează strict contractele de leasing.
Această creștere ar putea avea consecințe directe asupra ritmului de vânzări. Experții din industrie avertizează că eliminarea sprijinului guvernamental riscă să frâneze expansiunea pieței de mașini electrice. După un început de deceniu marcat de o creștere spectaculoasă a cererii, au început deja să apară primele semne de încetinire. Specialiștii estimează că, fără stimulente, mulți consumatori ar putea amâna sau chiar renunța la trecerea către EV-uri. Asta ar pune presiune pe producători și pe obiectivele de mediu ale administrației americane.
Tesla continuă să înregistreze performanțe notabile pe alte piețe internaționale. În Europa, compania din Austin (Texas) se bucură de o evoluție pozitivă. Acest trend este consemnat mai ales în regiuni unde infrastructura pentru vehicule electrice este mai bine dezvoltată. În același timp, cifrele de vânzări sunt bune și acolo unde politicile guvernamentale rămân favorabile.
Un exemplu relevant este Danemarca. Tesla a raportat acolo o creștere de 20,5% a vânzărilor în septembrie, până la 2.232 de unități, arată datele publicate de Bilstatistik.dk și preluate de Reuters. În topul preferințelor se află tot Model Y, cu 1.955 de unități livrate. De altfel, SUV-ul cu emisii zero este lider pe piața de vehicule noi.
Situația reflectă contrastul dintre dinamica pieței americane și cea europeană. În SUA, Tesla trebuie să compenseze pierderea unui avantaj competitiv important. În schimb, Europa continuă să beneficieze de sprijin guvernamental și de un apetit ridicat al consumatorilor pentru EV-uri.
În acest context, compania lui Elon Musk va fi nevoită să-și adapteze strategiile comerciale pentru a menține atractivitatea ofertei. Și asta, mai ales pe piața americană, acolo unde concurența se intensifică, iar prețul rămâne un factor decisiv pentru mulți cumpărători.