Prima pagină » ANALIZĂ – Tehnologia chineză a EV-urilor remodelează designul auto global

ANALIZĂ – Tehnologia chineză a EV-urilor remodelează designul auto global

ANALIZĂ - Tehnologia chineză a EV-urilor remodelează designul auto global
Foto: AUDI China

Află cum tehnologia chineză a EV-urilor remodelează sectorul auto, deschizând noi căi de dezvoltare și inovare pentru producători.

Constructorii din China oferă platforme modulare și șasiuri gata de utilizat, care grăbesc dezvoltarea și reduc costurile. Această inovație permite producătorilor tradiționali să recupereze terenul în fața rivalilor din această țară și deschide noi oportunități pentru companiile mai mici.

Tehnologia chineză a EV-urilor, factor-cheie în reinventarea designului auto

Tehnologia chineză a EV-urilor remodelează designul auto global

Foto: NIO

Constructorii auto din întreaga lume au început să privească cu interes tehnologia chineză pentru vehicule electrice (EV). Aceasta este considerată de mulți o excelentă oportunitate de a depăși obstacolele de dezvoltare și de a lansa rapid modele noi. Totodată, companiile chineze au nevoie disperată de venituri suplimentare, pe fondul unei competiții acerbe pe piața internă și al intensificării tensiunilor comerciale internaționale, notează Autonews.

„Este o soluție extrem de inteligentă, benefică pentru ambele părți”, a declarat Will Wang, director general al firmei de consultanță Autodatas din Shanghai, care oferă rapoarte detaliate despre cele mai vândute modele EV.

Această strategie amintește de campania „Intel Inside” din anii 1990, prin care producătorul american de cipuri Intel a furnizat componente de ultimă generație pentru a transforma computerele în produse premium.

În cazul EV-urilor, producătorii chinezi vând tehnologia „la cutie”. Ne referim la șasiuri gata de utilizat, echipate cu software și baterii, care pot fi implementate chiar și de producători mici cu bugete limitate. Spre exemplu, Leapmotor, a încheiat un parteneriat cu gigantul Stellantis pentru a vinde mașini electrice în afara Chinei. De asemenea, negociază cu alte mărci licențierea tehnologiei.

Producătorii europeni încearcă să țină pasul cu rivalii chinezi

Folosirea unui șasiu și a unui software prefabricat ar putea economisi miliarde de dolari și ani întregi de cercetare-dezvoltare. Totodată, le permite constructorilor tradiționali să recupereze terenul pierdut în fața rivalilor chinezi. Renault a fost unul dintre primii producători care au adoptat acest model. Mărturie stă modelul low-cost Dacia Spring, care a fost construit pe platforma chineză Dongfeng. Automobilul din portofoliul mărcii românești se află pe piața din Europa din 2021.

Renault a mers chiar mai departe cu noul Twingo electric. Acesta se află în plin proces de dezvoltare la centrul de cercetare din Shanghai, unde firma chineză Launch Design oferă suport tehnic pentru dezvoltarea platformei EV. Și alte modele „China Inside” sunt în curs de pregătire. Ford caută un partener chinez pentru a furniza tehnologii pentru platforme EV. De altfel, CEO-ul companiei americane, Jim Farley, a testat frecvent modele chinezești, lăudând recent sedanul electric SU7 de la Xiaomi.

La rândul său, Volkswagen și-a extins planurile de a dezvolta modele dedicate Chinei pentru toate tipurile de combustibil. Acestea sunt bazate pe platforme dezvoltate împreună cu Xpeng și folosesc designul electronic și software-ul gigantului chinezesc. Experții spun că producătorii tradiționali întâmpină dificultăți în a dezvolta sisteme EV agile, care pot fi actualizate rapid din cauza structurilor organizaționale complexe.

„Acesta este motivul pentru care Volkswagen vrea să vadă dacă tehnologiile EV de la Xpeng pot completa sau înlocui propriile soluții”, spune Yale Zhang, director la firma de consultanță AutoForesight din Shanghai.

Cât de benefică este tehnologia EV chinezească?

Dacă strategia funcționează în China, constructorul german ar putea să o aplice la nivel global, adaugă Zhang. Audi se așteaptă să înceapă livrarea mașinii electrice de 33.000 de dolari către clienții din China în această lună. Rivalii săi globali încearcă acum să utilizeze și ei proprietatea intelectuală chineză pentru a lansa rapid noi modele. Astfel, Toyota și Volkswagen au planuri comune de dezvoltare pentru modele dedicate Chinei, cu tehnologie de la partenerii chinezi GAC și, respectiv, Xpeng, potrivit Reuters. Reprezentanții Volkswagen China au precizat că oarteneriatul cu Xpeng se concentrează, pentru moment, pe piața chineză.

Avantajul tehnologiei modulare a producătorilor chinezi, inspirată de Tesla, constă în primul rând, în reducerea costurilor. În plus se urmărește accelerarea dezvoltării și scăderea barierelor de intrare. Această competență este acum suficient de mare încât producătorii chinezi să poată extinde licențierea și serviciile de royalty pe piețele externe.

CATL, de exemplu, a licențiat tehnologia sa către Ford pentru o uzină de baterii. Exportul tehnologiei chinezești poate ajuta țările mai puțin industrializate să-și construiască propriile branduri EV naționale. Abu Dhabi-based CYVN Holdings, investitor strategic în NIO, a dezvoltat un model electric premium folosind șasiul și software-ul NIO. CYVN a cumpărat McLaren și intenționează să vândă EV-ul sub brandul britanic. Și asta, deși viitoarele modele vor încorpora mai mult „ADN McLaren” și mai puțină tehnologie chineză.

Totuși, rămâne întrebarea dacă beneficiile reciproce ale tehnologiei EV chinezești se vor menține pe termen lung. Experții din industrie avertizează că dependența excesivă de tehnologie terță limitează capacitatea constructorilor de a-și diferenția brandul. În plus, integrarea propriei tehnologii poate reduce riscurile și poate păstra avantajul competitiv.

Alte articole importante
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Uniunea Europeană face pași concreți spre lansarea euro digital, moneda electronică emisă de Banca Centrală Europeană. Consiliul UE a stabilit recent modul de funcționare, iar primele teste ar putea începe din 2027. Lansarea efectivă depinde însă de o decizie politică sensibilă, legată de confidențialitate și control. Ce este euro digital Euro digital este o versiune […]
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Companii
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Un top realizat de o platformă de recrutare din România arată ce joburi au căutat românii în 2025. Piața muncii a avut un lider clar: jobul de șofer. Potrivit datelor centralizate de eJobs, această meserie a generat peste 1,35 milioane de căutări în acest an, mai mult decât orice altă poziție. Cu toate acestea, interesul […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Tehnologie
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Noile setări permit utilizatorilor să ajusteze tonul, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, transferând responsabilitatea alegerii stilului de interacțiune către utilizatori OpenAI a anunțat lansarea unei funcții care permite utilizatorilor să ajusteze direct nivelul de entuziasm al ChatGPT, inclusiv gradul de căldură, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, într-o mișcare care transferă controlul asupra personalității asistentului AI către utilizatori […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu: IMM-urile și antreprenoriatul feminin au nevoie de acces la expertiză și informație, nu doar la capital
România rămâne o economie cu potențial semnificativ de creștere, însă una în care antreprenorii locali, în special IMM-urile și inițiativele antreprenoriale ale femeilor, continuă să se confrunte cu un deficit major de acces la expertiză și informație, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, în cadrul evenimentului organizat de Asociația Women for a Better Society […]