Prima pagină » Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030

Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030

Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Foto: BYD

Piața de vehicule electrice din China, cea mai mare din lume, se confruntă cu o competiție acerbă și o supracapacitate tot mai evidente.

Un studiu recent arată că doar 15 dintre cele 129 de mărci chineze care produc mașini cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV) ar putea rămâne viabile din punct de vedere financiar până în 2030.

Piața de vehicule electrice din China se va reduce drastic până la finalul deceniului

Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030

Foto: BYD

Concurența acerbă din sectorul NEV (n.n. – Vehicule cu Energie Nouă) va duce la consolidări și, inevitabil, la ieșirea de pe piață a numeroase companii care nu reușesc să fie profitabile.

Potrivit raportului publicat de compania de consultanță AlixPartners, preluat de Tech in Asia, cele 15 mărci cu potențial de supraviețuire ar urma să dețină împreună aproximativ 75% din piața NEV din China la sfârșitul actualului deceniu. Studiul nu a menționat explicit numele acestor producători, dar a precizat că fiecare dintre aceștia va avea vânzări medii de peste un milion de unități anual.

Totuși, Stephen Dyer, liderul diviziei auto din Asia a AlixPartners, consideră că procesul de consolidare va fi mai lent decât în alte regiuni ale lumii. Acest lucru este urmarea intervenției posibile a autorităților locale, care ar putea susține mărci neviabile din motive economice și sociale, precum menținerea locurilor de muncă și stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.

„China este una dintre cele mai competitive piețe NEV din lume, unde se desfășoară războaie ale prețurilor, ritmul inovației este accelerat, iar noii producători ridică constant nivelul așteptărilor”, a afirmat Dyer.

Acest climat a stimulat avansuri tehnologice și reduceri semnificative de costuri, dar a și creat dificultăți majore pentru companiile care nu reușesc să atingă o rentabilitate sustenabilă.

Mărcile chineze vor controla 67% din piața locală în 2025

În prezent, piața auto chineză, cea mai mare din lume, este afectată de o supracapacitate majoră și de o competiție intensă pe preț, factori care pun presiune uriașă asupra marjelor de profit. În afara companiilor BYD și Li Auto, nici un alt constructor chinez de vehicule electrice listat la bursă nu a fost profitabil pe întregul an.

Autoritățile chineze au cerut în mod explicit oprirea războiului prețurilor, însă Dyer estimează că aceste practici vor continua în forme indirecte, prin subvenții ascunse sau finanțări avantajoase oferite clienților, în locul reducerilor evidente de prețuri.

Studiul subliniază, de asemenea, și că rata de utilizare a capacității de producție în fabricile auto din China a scăzut la doar 50% în 2024, cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani, ceea ce afectează serios rentabilitatea operațiunilor, subliniază agenția Reuters.

Cu toate acestea, industria auto chineză a dezvoltat un model operațional mai eficient. Comparativ cu rivalii lor internaționali, producătorii din China pot lansa modele noi pe piață de două ori mai rapid, cu investiții reduse cu până la 50% și costuri mai mici cu 30%. Drept urmare, se estimează că aceștia vor ajunge să controleze 67% din piața internă în 2025, în timp ce mărcile străine vor continua să piardă cotă de piață.

În același timp, exporturile și extinderea internațională capătă tot mai multă importanță. Se estimează că producătorii chinezi își vor dubla cota de piață în Europa, atingând 10% până în 2030, mai ales după deschiderea unor noi uzine pe Bătrânul Continent. În același interval, aceștia ar putea produce anual cu până la 800.000 de vehicule mai mult în Europa, în timp ce companiile europene ar putea închide fabrici care au o capacitate de producție de 400.000 de unități.

Alte articole importante
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Companii
România rescrie termenii colaborării cu OMV Petrom: redevențe majorate cu 40%, concesii extinse, litigii închise
Guvernul României a obținut o creștere de 40% a redevențelor datorate de OMV Petrom, moment care marchează prima renegociere substanțială a termenilor acordurilor încheiate la privatizarea Petrom, în urmă cu două decenii. Executivul susține că noul cadru va întări independența energetică a României și va aduce venituri suplimentare la buget. Creșterea procentuală este semnificativă, însă […]
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea de majorare a taxelor locale din 2026 rămâne neschimbată
Legea care prevede majorarea taxelor locale începând cu 1 ianuarie 2026 rămâne în vigoare, generând dezbateri intense la nivel național. În ciuda presiunilor din partea mediului de afaceri și a unor autorități locale, actul normativ își urmează calendarul stabilit. Legea prin care taxele locale vor crește de la 1 ianuarie 2026 rămâne neschimbată Curtea Constituțională […]
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Companii
Mercedes-Benz lansează primul serviciu de robotaxi-uri de lux
Mercedes-Benz și compania chineză Momenta au anunțat lansarea unui serviciu de robotaxi-uri de lux, care va folosi limuzine S-Class. Inițiativa marchează un pas important în evoluția mobilității autonome premium, combinând tehnologia avansată cu confortul specific brandului german. Mercedes-Benz și chinezii de la Momenta duc robotaxi-urile la un nou nivel de lux Mercedes-Benz, împreună cu compania […]
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Companii
Rivian dezvoltă propriul asistent AI pentru viitoarele mașini electrice
Producătorul auto american Rivian face un pas important în direcția mobilității inteligente, dezvoltând propriul asistent AI. Prin acest proiect, compania urmărește să ofere șoferilor o experiență mai intuitivă, mai sigură și perfect adaptată vehiculelor sale electrice. Rivian anunță dezvoltarea unui asistent AI inovator pentru viitoarele sale vehicule electrice Rivian, companie specializată în vehiculele electrice, a […]
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Tehnologie
Țara unde trei din zece adolescenți folosesc zilnic chatboți AI
Trei din zece adolescenți folosesc în fiecare zi chatboți AI, potrivit unui studiu realizat de Pew Research Center. Acest fenomen are loc în Statele Unite, unde utilizarea inteligenței artificiale în rândul tinerilor a devenit parte din rutina zilnică. Un studiu arată că trei adolescenți din zece folosesc zilnic chatboți AI în Statele Unite Siguranța adolescenților […]
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Tehnologie
Giganții tech americani, luați în vizor de Bruxelles. Investigație amplă împotriva Google
Comisia Europeană a deschis marți o investigație amplă împotriva Google, suspectând compania că ar utiliza conținutul publisherilor și materialele de pe YouTube pentru antrenarea modelelor sale de inteligență artificială fără acord și fără compensare adecvată. Bruxelles susține că vizează protejarea concurenței și a creatorilor de conținut într-o piață dominată de Big Tech. Bruxelles-ul consideră necesar […]