Prima pagină » Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030

Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030

Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Fotografii: BYD

Piața de vehicule electrice din China, cea mai mare din lume, se confruntă cu o competiție acerbă și o supracapacitate tot mai evidente.

Un studiu recent arată că doar 15 dintre cele 129 de mărci chineze care produc mașini cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV) ar putea rămâne viabile din punct de vedere financiar până în 2030.

Piața de vehicule electrice din China se va reduce drastic până la finalul deceniului

Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030

Foto: BYD

Concurența acerbă din sectorul NEV (n.n. – Vehicule cu Energie Nouă) va duce la consolidări și, inevitabil, la ieșirea de pe piață a numeroase companii care nu reușesc să fie profitabile.

Potrivit raportului publicat de compania de consultanță AlixPartners, preluat de Tech in Asia, cele 15 mărci cu potențial de supraviețuire ar urma să dețină împreună aproximativ 75% din piața NEV din China la sfârșitul actualului deceniu. Studiul nu a menționat explicit numele acestor producători, dar a precizat că fiecare dintre aceștia va avea vânzări medii de peste un milion de unități anual.

Totuși, Stephen Dyer, liderul diviziei auto din Asia a AlixPartners, consideră că procesul de consolidare va fi mai lent decât în alte regiuni ale lumii. Acest lucru este urmarea intervenției posibile a autorităților locale, care ar putea susține mărci neviabile din motive economice și sociale, precum menținerea locurilor de muncă și stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.

„China este una dintre cele mai competitive piețe NEV din lume, unde se desfășoară războaie ale prețurilor, ritmul inovației este accelerat, iar noii producători ridică constant nivelul așteptărilor”, a afirmat Dyer.

Acest climat a stimulat avansuri tehnologice și reduceri semnificative de costuri, dar a și creat dificultăți majore pentru companiile care nu reușesc să atingă o rentabilitate sustenabilă.

Mărcile chineze vor controla 67% din piața locală în 2025

În prezent, piața auto chineză, cea mai mare din lume, este afectată de o supracapacitate majoră și de o competiție intensă pe preț, factori care pun presiune uriașă asupra marjelor de profit. În afara companiilor BYD și Li Auto, nici un alt constructor chinez de vehicule electrice listat la bursă nu a fost profitabil pe întregul an.

Autoritățile chineze au cerut în mod explicit oprirea războiului prețurilor, însă Dyer estimează că aceste practici vor continua în forme indirecte, prin subvenții ascunse sau finanțări avantajoase oferite clienților, în locul reducerilor evidente de prețuri.

Studiul subliniază, de asemenea, și că rata de utilizare a capacității de producție în fabricile auto din China a scăzut la doar 50% în 2024, cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani, ceea ce afectează serios rentabilitatea operațiunilor, subliniază agenția Reuters.

Cu toate acestea, industria auto chineză a dezvoltat un model operațional mai eficient. Comparativ cu rivalii lor internaționali, producătorii din China pot lansa modele noi pe piață de două ori mai rapid, cu investiții reduse cu până la 50% și costuri mai mici cu 30%. Drept urmare, se estimează că aceștia vor ajunge să controleze 67% din piața internă în 2025, în timp ce mărcile străine vor continua să piardă cotă de piață.

În același timp, exporturile și extinderea internațională capătă tot mai multă importanță. Se estimează că producătorii chinezi își vor dubla cota de piață în Europa, atingând 10% până în 2030, mai ales după deschiderea unor noi uzine pe Bătrânul Continent. În același interval, aceștia ar putea produce anual cu până la 800.000 de vehicule mai mult în Europa, în timp ce companiile europene ar putea închide fabrici care au o capacitate de producție de 400.000 de unități.

Alte articole importante
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
Un nou sondaj publicat de BNR scoate la iveală o realitate dureroasă pentru mediul de afaceri românesc: peste 65% dintre companiile nefinanciare consideră că situația economică s-a înrăutățit în ultimele luni. Costurile de operare, fiscalitatea excesivă și impredictibilitatea legislativă par să fi devenit bariere majore în fața investițiilor și dezvoltării. BNR: companiile semnalează o degradare […]
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
Tehnologie
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
ANCOM avertizează că utilizarea serviciilor de roaming prin satelit în timpul călătoriilor cu avionul sau pe mare poate genera costuri extrem de ridicate. Rețelele non-terestre, accesibile la bordul aeronavelor sau navelor, nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și nu beneficiază de protecțiile sistemului „Roam like at home”. Astfel, conectarea automată la aceste rețele […]
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
Comisia Europeană, organul executiv al UE, a selectat 94 de proiecte de transport, inclusiv din România, în care se vor investi 2,8 miliarde de euro, sub formă de granturi din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE). Scopul acestor investiții îl reprezintă modernizarea infrastructurii europene de transport feroviar, naval și rutier pentru a îmbunătăți mobilitatea durabilă […]
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va colabora cu gigantul american Northrop Grumman pentru producția sistemului radar terestru G/ATOR, care poate redefini capacitatea defensivă a țării noastre în regiunea Mării Negre. Astfel, țara noastră face un pas strategic major în domeniul apărării, printr-un parteneriat industrial de anvergură cu un lider global al tehnologiei militare. România și Northrop vor produce sistemul […]
Veștile bune readuc optimismul în piețe: schimbarea de percepție a investitorilor propulsează bursele la un nou maxim istoric
Veștile bune readuc optimismul în piețe: schimbarea de percepție a investitorilor propulsează bursele la un nou maxim istoric
După luni de incertitudini și temeri legate de politica monetară a Rezervei Federale, veștile bune readuc optimismul în piețe. Schimbarea de percepţie alimentată de un raport al locurilor de muncă mai solid decât era anticipat, a împins S&P 500 către un nou maxim istoric, în timp ce Dow Jones a urcat cu peste 300 de puncte. […]
Topul celor mai bune universități din lume pentru 2026. Cine sunt elitele academice mondiale care modelează viitorul
Topul celor mai bune universități din lume pentru 2026. Cine sunt elitele academice mondiale care modelează viitorul
 QS World University Rankings a publicat Topul Celor Mai Bune Universități din lume în 2026, un clasament care reflectă elitele învățământului superior la nivel global. Acesta include peste 1.500 de universități din mai mult de 100 de țări, oferind o imagine completă asupra performanțelor academice, cercetării, angajabilității absolvenților și internaționalizării instituțiilor. Acest top este un reper […]