Piața auto din România a înregistrat în septembrie o creștere semnificativă, de peste 39%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Această evoluție confirmă dinamismul pieței auto din România și interesul tot mai mare al cumpărătorilor pentru modelele noi, în special cele cu propulsie hibridă și electrică.
Foto: Dacia
Înmatriculările de autoturisme noi din România au înregistrat în septembrie o creștere de 39% comparativ cu aceeași lună din 2024. Totodată, pe segmentul automobilelor electrificate s-a consemnat un salt de 39,3%, atingând o cotă de piață de 48,7%, potrivit datelor publicate, joi, de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Autoturismele, care reprezintă circa 85% din totalul pieței, au ajuns la un volum de 12.409 unități în intervalul analizat. Segmentul SUV se menține lider de piață cu o cotă de 48,9%. Pe locurile următoare regăsim Clasa C – 29,7% și Clasa B – 16,7%.
În funcție de motorizare, în luna a noua, vehiculele pe benzină au crescut cu 40,8% față de aceeași perioadă a anului trecut. Aceste mașini reprezintă 45% din piață, în timp ce mașinile diesel au urcat cu 45%, ajungând la o cotă de 6,4%.
Foto: APIA
Autoturismele echipate cu sisteme mild-hybrid au înregistrat o creștere de 12%, atingând o pondere de 18,3% din totalul pieței auto.
„Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 87% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 13% sunt motorizări pe motorină”, se precizează în comunicatul APIA.
În același timp, segmentul autoturismelor electrificate a atins o cotă de piață de 48,7%. Astfel, a devenit cel mai important segment al pieței românești, depășind motorizările clasice pe benzină și motorină. Tot în această categorie, autoturismele full electrice (BEV) au avut o pondere de 6%, iar cele plug-in hybrid (PHEV) de 6,5%.
Segmentul automobilelor electrificate le include pe cele electrice, plug-in hybrid, mild-hybrid și full-hybrid.
Foto: Dacia
În primele nouă luni din 2025, cel mai vândut autoturism electric a fost Dacia Spring, cu 1.177 unități. Totalul reprezintă o scădere cu 47% față de perioada similară din 2024. Podiumul a fost completat de Hyundai Kona – 516 unități și Tesla Model 3 – 355 unități.
Pe segmentul PHEV, topul este condus de Ford Kuga și Hyundai Tucson, cu câte 501 unități fiecare. Acestea sunt urmate de Volkswagen Tiguan, cu 440 unități. În ceea ce privește autoturismele hibride (fără reîncărcare externă), cele mai populare modele în septembrie au fost Toyota Corolla – 3.166 unități (+18%), Dacia Duster – 2.525 unități și Toyota Yaris Cross – 2.076 unități.
Clasamentul modelelor mild-hybrid este dominat de Dacia Duster, cu 5.008 unități. SUV-ul românesc este urmat de Hyundai Tucson – 1.528 unități și de Ford Puma (model produs la uzina Otosan Craiova) – 1.194 unități.
Potrivit preşedintelui APIA, Dan Vardie, „rezultatele din septembrie indică o aparentă revenire a pieţei auto. Avem o creştere raportată de aproape 40% faţă de aceeaşi perioadă din 2024 şi o cotă de piaţă de 48,7% pentru motorizările electrificate”. Cu toate acestea, expertul APIA spune că aceste cifre trebuie interpretate cu prudenţă.
Dan Vardie a explicat că majorarea TVA-ului aplicată de la 1 iulie 2025 ar fi putut genera o accelerare artificială a înmatriculărilor. În același timp, comparația cu septembrie 2024 – cea mai slabă lună din ultimii doi ani – amplifică procentual creșterea.
„Chiar și în aceste condiții, motorizările electrificate își mențin o pondere ridicată, cu segmentele full hybrid (+63%) și plug-in hybrid (+86%) pe un trend ascendent, alimentat atât de ofertele tot mai variate ale producătorilor, cât și de interesul constant al consumatorilor pentru soluțiile de tranziție energetică. (…) Privind spre finalul anului, reluarea Programului Rabla 2025 ar putea susține cererea, deși ediția curentă dispune de un buget redus și stimulente ajustate. Interesul inițial ridicat arată că publicul rămâne receptiv la programele de reînnoire, dar impactul real asupra pieței va depinde de ritmul de procesare și de sustenabilitatea cererii, nu doar de entuziasmul de început. În concluzie, datele din septembrie trebuie privite mai degrabă ca un efect de redresare statistică decât ca o revenire solidă, iar evoluția următoarelor luni va fi esențială pentru a confirma dacă piața intră într-o fază de creștere durabilă sau doar traversează un moment conjunctural favorizat de contextul fiscal și calendaristic”, a mai spus Dan Vardie.