Prima pagină » Trei miliarde de euro pentru aeroporturile României: investiții uriașe, terminale noi și provocări majore de sustenabilitate

Trei miliarde de euro pentru aeroporturile României: investiții uriașe, terminale noi și provocări majore de sustenabilitate

ANALIZĂ
Trei miliarde de euro pentru aeroporturile României: investiții uriașe, terminale noi și provocări majore de sustenabilitate
sursă foto: Forbes

România se află în plin proces de modernizare a infrastructurii aeroportuare, cu proiecte de peste trei miliarde de euro finalizate, în derulare sau planificate până în 2030. Modernizările aduc conectivitate sporită și oportunități economice, dar ridică și probleme legate de sustenabilitate și profitabilitate.

Explozia investițiilor: aproape toate aeroporturile din România au fost modernizate

România trece prin una dintre cele mai intense perioade de dezvoltare aeroportuară din ultimele decenii. Potrivit unei analize ONV LAW, aproape toate cele 17 aeroporturi comerciale din țară au beneficiat în ultimii ani de fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Fondurile au finanțat extinderi de terminale, reabilitări de piste, construcția de parcări și achiziția de echipamente moderne de securitate. În Capitală, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a folosit fonduri proprii și împrumuturi pentru investiții la aeroporturile Otopeni și Băneasa.

Totuși, unele proiecte nu au fost finalizate până la termenul-limită din decembrie 2023, iar guvernul a fost nevoit să aloce bani din fondul de rezervă pentru Craiova, Satu Mare, Târgu Mureș și Baia Mare, pentru a evita pierderea finanțărilor europene.

Aeroportul Otopeni: investiții pentru 30 de milioane de pasageri anual

Cel mai mare hub aerian al țării, Aeroportul „Henri Coandă”, a intrat într-un amplu proces de modernizare. CNAB a lansat o licitație pentru proiectarea unui nou terminal. Acesta este necesar pentru a acomoda traficul estimat la 30 de milioane de pasageri anual până în 2040.

Deși contractul de proiectare, în valoare de 40 de milioane de euro, a întâmpinat dificultăți în atribuirea ofertei, lucrările de modernizare deja realizate includ platforme de parcare și zone de mișcare.

În paralel, CNAB investește în consolidarea parcării etajate a terminalului de sosiri, pentru a răspunde cerințelor de trafic în creștere.

Lipsa fondurilor europene și provocarea noilor reglementări climatice cu care se confruntă România

Noul Program Transport 2021-2027 nu mai include finanțări pentru infrastructura aeroportuară, ceea ce complică viitorul dezvoltării.

Singurele finanțări disponibile sunt pentru proiecte de energie regenerabilă. Aeroporturile din Bacău, Iași, Baia Mare, Craiova și Oradea au depus cereri pentru instalarea de capacități fotovoltaice, urmând să cofinanțeze proiectele din bugetele consiliilor județene.

Problema majoră rămâne însă sustenabilitatea financiară. Din cele 17 aeroporturi comerciale, 13 au sub un milion de pasageri anual, ceea ce le face greu de întreținut fără ajutor de stat.

Noile reglementări climatice europene, parte din pachetul Fit for 55, vor crește costurile de operare și riscă să afecteze mai ales aeroporturile mici, unde tarifele și numărul redus de zboruri nu pot acoperi investițiile.

Exemple de modernizări spectaculoase în țară

  • Timișoara: Noul terminal Schengen, finalizat în martie 2024, are 12.000 mp și o capacitate de procesare de 1.500 pasageri simultan. Investiția a crescut capacitatea aeroportului cu 150%.

  • Tulcea: Aeroportul Delta Dunării a fost modernizat cu fonduri europene de 180 de milioane de lei. Totuși, traficul rămâne extrem de scăzut – doar 92 de pasageri în prima jumătate a lui 2025, din cauza războiului din Ucraina.

  • Baia Mare: Noul terminal de 12.200 mp, aflat la 98% progres, va permite procesarea a 450 de pasageri pe oră, cu recepție estimată în toamna 2025.

  • Craiova: Se construiește cel mai mare terminal din regiune, cu o suprafață de 31.715 mp. Proiectul, de 97 de milioane de lei, integrează soluții de eficiență energetică și tehnologii moderne.

  • Târgu Mureș: Aeroportul finalizează cel mai mare proiect de modernizare din istoria sa, în valoare de 24,5 milioane de euro, care include extinderea platformei aeronavelor și a terminalului de pasageri.

Investiții în aeroporturi regionale: motor pentru economia locală

Modernizarea aeroporturilor regionale este esențială pentru atragerea de investiții și dezvoltarea economiilor locale. Infrastructura modernă crește conectivitatea și stimulează industrii precum turismul și transportul de marfă.

Totuși, raportul Curții Europene de Conturi atrage atenția că unele investiții europene nu au generat rezultatele scontate. Au existat cazuri de aeroporturi construite prea aproape unele de altele sau terminale supradimensionate față de traficul real.

În unele situații, aeroporturile nu au reușit să devină profitabile, fiind subutilizate sau chiar nefolosite.

Concesiuni și parteneriate public-private: soluția pentru viitor?

Un exemplu actual este proiectul de la Alexeni (Ialomița), unde un consorțiu româno-ucrainean lucrează la proiectarea unui aeroport cargo și low-cost de 400 de milioane de euro. Noul aeroport ar putea prelua din traficul Otopeniului, având o capacitate estimată de 6,5 milioane pasageri anual.

Totuși, precedentul concesiunii eșuate de la Bacău (2010) ridică semne de întrebare. Atunci, investiția de 45,5 milioane de euro promisă nu a fost realizată, iar aeroportul a revenit la autoritățile locale.

Experții atrag atenția că parteneriatele public-private trebuie structurate realist, cu planuri de venituri fezabile și o împărțire echilibrată a riscurilor.

Alte articole importante
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Macroeconomie
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]