Comisia Europeană, principalul organ executiv al UE, va investi 852 de milioane de euro în șase proiecte de producția bateriilor dedicate vehiculelor electrice.
Finanțarea, acordată prin Fondul pentru inovare al UE, urmărește să sprijine tranziția către o industrie curată și să reducă dependența de importurile din afara blocului comunitar.
Foto: Freepik
Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, este vorba despre șase proiecte dedicate producției de celule de baterii pentru automobilele cu zero emisii. Finanțarea provine din Fondul pentru inovare al UE, care utilizează veniturile generate de schema europeană de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS).
Proiectele selectate vizează dezvoltarea unor procese, tehnologii și metode de fabricație inovatoare și durabile în domeniul bateriilor pentru EV-uri. Acestea reprezintă investiții strategice, menite să sprijine tranziția Europei către o industrie mai curată, competitivă și rezilientă, reducând dependența de importuri și consolidând poziția Uniunii în domeniul tehnologiilor verzi.
Finanțarea de 852 de milioane de euro va fi distribuită către două proiecte din Germania, două din Franța și câte unul din Suedia și Polonia. Toate proiectele vor deveni operaționale înainte de anul 2030, potrivit Comisiei Europene.
„Investiția de 852 de milioane de euro în producția europeană de celule de baterii pentru vehicule electrice ne îndeplinește obiectivele de a crește competitivitatea și de a sprijini tehnologiile inovatoare de decarbonizare. (…) Ne dorim ca producția de baterii din UE să prospere prin tehnologii inovatoare și curate, care ne vor apropia de obiectivul unei tranziții industriale sustenabile”, a declarat comisarul european pentru climă, Wopke Hoekstra.
Contractele de finanțare dintre beneficiarii proiectelor și Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) vor fi semnate în cel de-al treilea trimestru al anului 2025.
Finanțarea UE va acoperi atât costurile de investiții, cât și cheltuielile operaționale ale celor șase proiecte. Plățile vor fi realizate după atingerea unor obiective intermediare stabilite, iar o parte din sumă poate fi acordată înainte de începerea activității propriu-zise pentru a sprijini faza de investiție, se mai precizează în comunicatul UE, preluat de Agerpres.
Se estimează că, în primii zece ani de funcționare, proiectele vor contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu aproximativ 91 de milioane de tone de CO₂ echivalent. La final, capacitatea totală de producție va ajunge la circa 56 GWh de celule de baterii pentru vehicule electrice anual.
Această rundă de finanțare dedicată sectorului bateriilor face parte dintr-un plan mai amplu al UE de consolidare a lanțului valoric în domeniu, care prevede un sprijin total de până la trei miliarde de euro. Inițiativa își propune să depășească obstacolele economice și tehnice majore cu care se confruntă industria, având în vedere concurența la nivel global și vulnerabilitățile existente în lanțurile de aprovizionare.