Prima pagină » Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%
Fotografii: Shutterstock

Un nou sistem dezvoltat pe bază de AI de cercetători din Hong Kong promite ca noile vehicule autonome să ia decizii similar modului în care ar face-o șoferii umani, pentru a proteja mai bine pietonii și bicicliștii.

După o serie de incidente recente cu taxiuri autonome, capacitatea acestora de a lua decizii etice în trafic a fost pusă sub semnul întrebării.

Sistem AI care va face vehiculele autonome mai „umane”

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

După ce luna trecută compania Waymo a rechemat peste 1.200 de taxiuri autonome în urma mai multor accidente în care s-au lovit de stâlpi sau de garduri metalice, au reapărut întrebări esențiale legate de capacitatea acestor vehicule de a reacționa eficient în situații reale de trafic.

În acest context, o inovație recentă a unui grup de cercetători de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (HKUST) ar putea  reprezenta soluția pentru un condus mai sigur și mai uman pentru vehiculele autonome (VA). Oamenii de știință au dezvoltat un sistem cognitiv de codificare a riscului bazat pe inteligență artificială, care imită modul în care șoferii umani evaluează pericolele și iau decizii pentru a reduce riscurile participanților la trafic considerați vulnerabili, pietoni și bicicliști, potrivit Interesting Engineering.

Echipa condusă de profesorul Yang Hai, șeful Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu de la HKUST, a încercat să rezolve una dintre cele mai mari limitări ale vehiculelor autonome actuale: lipsa sensibilității sociale în trafic.

Sistemele de conducere autonomă de azi analizează, de regulă, pericolele în mod izolat, comparând doi participanți la trafic simultan. Însă, în condiții reale, un șofer uman ia decizii în funcție de context și de vulnerabilitatea celorlalți. De exemplu, acesta va acorda prioritate unui copil pe trecerea de pietoni, chiar dacă, tehnic, ar avea dreptul să treacă. Această formă de „raționament moral”, în care contează nu doar regulile, ci și implicațiile sociale, este acum simulată de sistemul propus de HKUST.

Cum funcționează noul sistem

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Foto: HKUST.edu.hk

Sistemul dezvoltat de echipa condusă de prof. Yang Hai din cadrul Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu analizează în timp real toți participanții din jurul vehiculului. Astfel este evaluat comportamentul potențial al fiecăruia dintre aceștia, fie pietoni, bicicliști, motocicliști sau alte mașini, precum viteza, predictibilitatea și gradul de vulnerabilitate.

De exemplu, un copil aflat aproape de marginea drumului va fi clasificat spontan drept un risc major. Pe baza acestor informații, sistemul ierarhizează pericolele, nu le tratează în mod egal. Cu alte cuvinte, un pieton poate primi prioritate chiar și atunci când regulile de circulație ar permite mașinii să continue.

Mai mult decât atât, sistemul adaugă o componentă de previziune, având capacitatea de a anticipa felul în care vor fi afectați ceilalți participanți la trafic de acțiunile vehiculului autonom. Dacă, de exemplu, o manevră de schimbare a benzii de rulare ori o întoarcere bruscă ar putea provoca o frânare bruscă sau ambuteiaje, sistemul va opta pentru o alternativă mai sigură și mai fluidă.

Flexibilitate globală, adaptare locală

Tehnologia a fost testată în 2.000 de scenarii simulate, iar rezultatele sunt notabile. Astfel, riscul total din trafic a scăzut cu 26,3%, expunerea la risc pentru pietoni și bicicliști a fost redusă cu 51,7%, iar vehiculele autonome au înregistrat un risc propriu cu 8,3% mai mic. Toate acestea au fost posibile fără a compromite performanța, ba din contră, timpul pentru parcurgerea traseelor au fost realizate cu 13,9% mai rapid.

„Prin imitarea capacității umane de a procesa riscul în mod holistic și de a lua decizii morale, facem vehiculele autonome mai responsabile în situații etic ambigue – cum ar fi intersecțiile aglomerate sau zonele din jurul școlilor”, a declarat prof. Yang Hai.

În același timp, sistemul dezvoltat de HKUST este unui extrem de adaptabil. Astfel, acesta poate fi calibrat pentru a se conforma normelor locale de trafic și la specificul cultural al fiecărei regiuni. Acest lucru îl face potrivit pentru integrarea în sisteme legislative diferite și în stiluri de conducere variate, de la cele mai stricte până la cele mai permisive.

Tehnologia inovativă propusă de cercetătorii din Hong Kong vine într-un moment în care încrederea publicului în vehiculele autonome este din nou pusă la încercare. Sistemul ar putea reprezenta soluția pentru sporirea nivelului de siguranță în trafic pentru mașinile inteligente, dar mai ales pentru persoanele vulnerabile.

Alte articole importante
Au fost desemnate cele mai bune aeroporturi din Europa în 2025
Analize
Au fost desemnate cele mai bune aeroporturi din Europa în 2025
Au fost desemnate cele mai bune aeroporturi din Europa în 2025. Câștigătorii prestigioaselor premii Best Airport Award, care recompensează excelența în aviația europeană au fost anunțați în cadrul Congresului ACI EUROPE desfășurat la Atena. Gala de decernare a avut loc în timpul celei de-a 35-a ediții a Congresului și Adunării Generale ACI EUROPE, organizată la […]
Suedia va sprijini Ucraina cu 7,47 miliarde € în 2026-2027
Suedia va sprijini Ucraina cu 7,47 miliarde € în 2026-2027
Suedia va sprijini Ucraina cu un pachet substanțial pentru următorii doi ani, care este în valoare de 7,47 miliarde de euro. Anunțul vine în urma unui atac de amploare al armatei ruse asupra Ucrainei, în timpul căruia mai multe drone au pătruns în spațiul aerian al Poloniei. Astfel, sprijinul Suediei devine esențial pentru Ucraina. Suedia […]
Apa de la robinet se traduce în șoc pe factură. De ce cresc prețurile fără oprire
Apa de la robinet se traduce în șoc pe factură. De ce cresc prețurile fără oprire
Apa de la robinet a devenit o cheltuială greu de suportat pentru multe familii. În unele localități, tarifele sunt mai mari cu peste 20% față de anul trecut. Creșterile nu vizează doar apa, ci și serviciile de canalizare. Distribuitorii explică majorările prin efectele inflației, care i-a forțat să modifice tarifele. Bucureștenii plătesc mai mult pentru […]
Mexic majorează tarifele pentru mașinile chineze la 50%
Companii
Mexic majorează tarifele pentru mașinile chineze la 50%
Mexic majorează tarifele vamale pentru mașinile importate din China la 50% în cadrul unei reforme ample a taxelor de import. Măsura are ca scop protejarea locurilor de muncă locale și consolidarea industriei auto mexicane, într-un context de presiuni economice internaționale și competiție cu producătorii asiatici. Mexic majorează tarifele la importurile de mașini chinezești Mexic a […]
Arabia Saudită devine o piață crucială pentru energie verde și tehnologie solară
Arabia Saudită devine o piață crucială pentru energie verde și tehnologie solară
Arabia Saudită, care investește masiv în energie solară pentru AI și turism, își schimbă rapid rapid economia și reduce consumul intern de petrol. Arabia Saudită construiește unele dintre cele mai mari ferme solare și ansambluri de baterii uriașe Arabia Saudită pariază pe energie solară pentru a alimenta centre AI și a pentru a-și crește exporturile […]
Industria oțelului se apropie de colaps: se cer măsuri urgente
Industria oțelului se apropie de colaps: se cer măsuri urgente
Industria oțelului se află într-un punct critic, confruntându-se cu scăderi dramatice ale cererii și costuri tot mai ridicate, care amenință stabilitatea sectorului. Liderii de profil cer măsuri urgente din partea autorităților pentru a preveni un colaps care ar putea avea efecte majore asupra economiei. Industria oțelului sub presiune extremă: autoritățile trebuie să intervină Oțelul este […]