Prima pagină » Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%
China mizează pe Europa pentru conducerea autonomă

Un nou sistem dezvoltat pe bază de AI de cercetători din Hong Kong promite ca noile vehicule autonome să ia decizii similar modului în care ar face-o șoferii umani, pentru a proteja mai bine pietonii și bicicliștii.

După o serie de incidente recente cu taxiuri autonome, capacitatea acestora de a lua decizii etice în trafic a fost pusă sub semnul întrebării.

Sistem AI care va face vehiculele autonome mai „umane”

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

După ce luna trecută compania Waymo a rechemat peste 1.200 de taxiuri autonome în urma mai multor accidente în care s-au lovit de stâlpi sau de garduri metalice, au reapărut întrebări esențiale legate de capacitatea acestor vehicule de a reacționa eficient în situații reale de trafic.

În acest context, o inovație recentă a unui grup de cercetători de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (HKUST) ar putea  reprezenta soluția pentru un condus mai sigur și mai uman pentru vehiculele autonome (VA). Oamenii de știință au dezvoltat un sistem cognitiv de codificare a riscului bazat pe inteligență artificială, care imită modul în care șoferii umani evaluează pericolele și iau decizii pentru a reduce riscurile participanților la trafic considerați vulnerabili, pietoni și bicicliști, potrivit Interesting Engineering.

Echipa condusă de profesorul Yang Hai, șeful Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu de la HKUST, a încercat să rezolve una dintre cele mai mari limitări ale vehiculelor autonome actuale: lipsa sensibilității sociale în trafic.

Sistemele de conducere autonomă de azi analizează, de regulă, pericolele în mod izolat, comparând doi participanți la trafic simultan. Însă, în condiții reale, un șofer uman ia decizii în funcție de context și de vulnerabilitatea celorlalți. De exemplu, acesta va acorda prioritate unui copil pe trecerea de pietoni, chiar dacă, tehnic, ar avea dreptul să treacă. Această formă de „raționament moral”, în care contează nu doar regulile, ci și implicațiile sociale, este acum simulată de sistemul propus de HKUST.

Cum funcționează noul sistem

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Foto: HKUST.edu.hk

Sistemul dezvoltat de echipa condusă de prof. Yang Hai din cadrul Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu analizează în timp real toți participanții din jurul vehiculului. Astfel este evaluat comportamentul potențial al fiecăruia dintre aceștia, fie pietoni, bicicliști, motocicliști sau alte mașini, precum viteza, predictibilitatea și gradul de vulnerabilitate.

De exemplu, un copil aflat aproape de marginea drumului va fi clasificat spontan drept un risc major. Pe baza acestor informații, sistemul ierarhizează pericolele, nu le tratează în mod egal. Cu alte cuvinte, un pieton poate primi prioritate chiar și atunci când regulile de circulație ar permite mașinii să continue.

Mai mult decât atât, sistemul adaugă o componentă de previziune, având capacitatea de a anticipa felul în care vor fi afectați ceilalți participanți la trafic de acțiunile vehiculului autonom. Dacă, de exemplu, o manevră de schimbare a benzii de rulare ori o întoarcere bruscă ar putea provoca o frânare bruscă sau ambuteiaje, sistemul va opta pentru o alternativă mai sigură și mai fluidă.

Flexibilitate globală, adaptare locală

Tehnologia a fost testată în 2.000 de scenarii simulate, iar rezultatele sunt notabile. Astfel, riscul total din trafic a scăzut cu 26,3%, expunerea la risc pentru pietoni și bicicliști a fost redusă cu 51,7%, iar vehiculele autonome au înregistrat un risc propriu cu 8,3% mai mic. Toate acestea au fost posibile fără a compromite performanța, ba din contră, timpul pentru parcurgerea traseelor au fost realizate cu 13,9% mai rapid.

„Prin imitarea capacității umane de a procesa riscul în mod holistic și de a lua decizii morale, facem vehiculele autonome mai responsabile în situații etic ambigue – cum ar fi intersecțiile aglomerate sau zonele din jurul școlilor”, a declarat prof. Yang Hai.

În același timp, sistemul dezvoltat de HKUST este unui extrem de adaptabil. Astfel, acesta poate fi calibrat pentru a se conforma normelor locale de trafic și la specificul cultural al fiecărei regiuni. Acest lucru îl face potrivit pentru integrarea în sisteme legislative diferite și în stiluri de conducere variate, de la cele mai stricte până la cele mai permisive.

Tehnologia inovativă propusă de cercetătorii din Hong Kong vine într-un moment în care încrederea publicului în vehiculele autonome este din nou pusă la încercare. Sistemul ar putea reprezenta soluția pentru sporirea nivelului de siguranță în trafic pentru mașinile inteligente, dar mai ales pentru persoanele vulnerabile.

Alte articole importante
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Valentin Ionescu, președintele ISF: Peste 30.000 de români au participat la programele Institutului Financiar Român. Educația financiară schimbă comportamentele de economisire și investiții
Institutul de Studii Financiare (ISF) a depășit pragul de 30.000 de participanți în programele sale educaționale derulate în 2025, consolidându-și rolul în creșterea nivelului de educație financiară din România. Potrivit lui Valentin Ionescu, președintele ISF, educația financiară are un impact direct asupra accesului la finanțare, asupra comportamentului de economisire și asupra deschiderii către antreprenoriat și […]
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România închide o rană diplomatică veche de peste trei decenii. Cât trebuie să plătim SUA pentru „Afacerea bumbacului” din anii ’90
România face, în sfârșit, un pas decisiv pentru a închide una dintre cele mai vechi și sensibile datorii externe rămase din perioada de tranziție postcomunistă. Guvernul a aprobat cadrul legal necesar pentru achitarea unei datorii istorice către Statele Unite ale Americii, aferentă importurilor de bumbac-fibră realizate la începutul anilor ’90, într-un episod controversat cunoscut drept […]
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Boom-ul AI din 2025 a generat emisii de CO2 ca orașul New York
Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale în 2025 a generat emisii de CO2 comparabile cu cele ale întregului oraș New York. Impactul tehnologiilor AI asupra mediului ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea și necesitatea unor reglementări mai stricte pentru industria digitală. Dezvoltarea inteligenței artificiale emite la fel de multe emisii CO2 ca întregul oraș New York […]
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Companii
Cum rămâne competitiv cel mai mare producător auto european
Cel mai mare producător auto european își adaptează strategia pentru a rămâne competitiv pe o piață globală dinamică și tehnologizată. Politica prevede investiții în electrificare, digitalizare și eficientizarea lanțurilor de producție. Scopul este acela de a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor și reglementărilor internaționale. Cel mai mare producător auto european va continua reducerile […]
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
Companii
TikTok a semnat un acord prin care evită blocarea în SUA
TikTok a semnat un acord foarte important care îi permite să evite blocarea platformei de socializare în Statele Unite. Înțelegerea stabilește reguli și măsuri de conformitate menite să răspundă preocupărilor autorităților privind securitatea datelor și conținutul distribuit pe platformă. TikTok evită blocarea prin încheierea unui acord prin care va fi deținută în coproprietate cu firme […]
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Țara din UE cu cele mai supraevaluate locuințe
Un nou raport al Comisiei Europene arată că, într-o țară din UE, sunt cele mai supraevaluate locuințe din tot blocul comunitar. Această statistică evidențiază o serie de dezechilibre în ceea ce privește prețurile, în raport cu veniturile și cu costurile reale de trai. Astfel,  se creează o serie de riscuri pentru cumpărători și investitori. Care […]