Prima pagină » Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%
Fotografii: Shutterstock

Un nou sistem dezvoltat pe bază de AI de cercetători din Hong Kong promite ca noile vehicule autonome să ia decizii similar modului în care ar face-o șoferii umani, pentru a proteja mai bine pietonii și bicicliștii.

După o serie de incidente recente cu taxiuri autonome, capacitatea acestora de a lua decizii etice în trafic a fost pusă sub semnul întrebării.

Sistem AI care va face vehiculele autonome mai „umane”

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

După ce luna trecută compania Waymo a rechemat peste 1.200 de taxiuri autonome în urma mai multor accidente în care s-au lovit de stâlpi sau de garduri metalice, au reapărut întrebări esențiale legate de capacitatea acestor vehicule de a reacționa eficient în situații reale de trafic.

În acest context, o inovație recentă a unui grup de cercetători de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (HKUST) ar putea  reprezenta soluția pentru un condus mai sigur și mai uman pentru vehiculele autonome (VA). Oamenii de știință au dezvoltat un sistem cognitiv de codificare a riscului bazat pe inteligență artificială, care imită modul în care șoferii umani evaluează pericolele și iau decizii pentru a reduce riscurile participanților la trafic considerați vulnerabili, pietoni și bicicliști, potrivit Interesting Engineering.

Echipa condusă de profesorul Yang Hai, șeful Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu de la HKUST, a încercat să rezolve una dintre cele mai mari limitări ale vehiculelor autonome actuale: lipsa sensibilității sociale în trafic.

Sistemele de conducere autonomă de azi analizează, de regulă, pericolele în mod izolat, comparând doi participanți la trafic simultan. Însă, în condiții reale, un șofer uman ia decizii în funcție de context și de vulnerabilitatea celorlalți. De exemplu, acesta va acorda prioritate unui copil pe trecerea de pietoni, chiar dacă, tehnic, ar avea dreptul să treacă. Această formă de „raționament moral”, în care contează nu doar regulile, ci și implicațiile sociale, este acum simulată de sistemul propus de HKUST.

Cum funcționează noul sistem

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Foto: HKUST.edu.hk

Sistemul dezvoltat de echipa condusă de prof. Yang Hai din cadrul Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu analizează în timp real toți participanții din jurul vehiculului. Astfel este evaluat comportamentul potențial al fiecăruia dintre aceștia, fie pietoni, bicicliști, motocicliști sau alte mașini, precum viteza, predictibilitatea și gradul de vulnerabilitate.

De exemplu, un copil aflat aproape de marginea drumului va fi clasificat spontan drept un risc major. Pe baza acestor informații, sistemul ierarhizează pericolele, nu le tratează în mod egal. Cu alte cuvinte, un pieton poate primi prioritate chiar și atunci când regulile de circulație ar permite mașinii să continue.

Mai mult decât atât, sistemul adaugă o componentă de previziune, având capacitatea de a anticipa felul în care vor fi afectați ceilalți participanți la trafic de acțiunile vehiculului autonom. Dacă, de exemplu, o manevră de schimbare a benzii de rulare ori o întoarcere bruscă ar putea provoca o frânare bruscă sau ambuteiaje, sistemul va opta pentru o alternativă mai sigură și mai fluidă.

Flexibilitate globală, adaptare locală

Tehnologia a fost testată în 2.000 de scenarii simulate, iar rezultatele sunt notabile. Astfel, riscul total din trafic a scăzut cu 26,3%, expunerea la risc pentru pietoni și bicicliști a fost redusă cu 51,7%, iar vehiculele autonome au înregistrat un risc propriu cu 8,3% mai mic. Toate acestea au fost posibile fără a compromite performanța, ba din contră, timpul pentru parcurgerea traseelor au fost realizate cu 13,9% mai rapid.

„Prin imitarea capacității umane de a procesa riscul în mod holistic și de a lua decizii morale, facem vehiculele autonome mai responsabile în situații etic ambigue – cum ar fi intersecțiile aglomerate sau zonele din jurul școlilor”, a declarat prof. Yang Hai.

În același timp, sistemul dezvoltat de HKUST este unui extrem de adaptabil. Astfel, acesta poate fi calibrat pentru a se conforma normelor locale de trafic și la specificul cultural al fiecărei regiuni. Acest lucru îl face potrivit pentru integrarea în sisteme legislative diferite și în stiluri de conducere variate, de la cele mai stricte până la cele mai permisive.

Tehnologia inovativă propusă de cercetătorii din Hong Kong vine într-un moment în care încrederea publicului în vehiculele autonome este din nou pusă la încercare. Sistemul ar putea reprezenta soluția pentru sporirea nivelului de siguranță în trafic pentru mașinile inteligente, dar mai ales pentru persoanele vulnerabile.

Alte articole importante
Raport UBS 2025: Averea medie pe adult în România scade, în timp ce Ungaria și Italia conduc creșterea în Europa
Raport UBS 2025: Averea medie pe adult în România scade, în timp ce Ungaria și Italia conduc creșterea în Europa
Potrivit Raportului privind averea globală publicat de UBS, averea medie pe adult în România a înregistrat scăderi moderate în ultimul an, în timp ce alte state europene au înregistrat creșteri spectaculoase. Ungaria se află în fruntea clasamentului, urmată de Lituania și Suedia, semnalând o redistribuire semnificativă a bogăției în regiune. Analiza evidențiază dezechilibrele economice la […]
Noile tarife impuse de SUA asupra UE ar putea frâna economia României cu 0,2%
Noile tarife impuse de SUA asupra UE ar putea frâna economia României cu 0,2%
România se confruntă cu posibile efecte negative asupra economiei sale după ce Statele Unite au introdus un tarif de import de 15% pentru bunurile europene, în cadrul noului acord comercial cu Uniunea Europeană. Deși măsura a evitat un război comercial de proporții între cele două puteri economice, impactul estimat pentru România – a doua cea […]
Riscuri financiare pentru UE: Stablecoin-urile în dolari ar putea crește dobânzile la împrumuturi, avertizează BCE
Riscuri financiare pentru UE: Stablecoin-urile în dolari ar putea crește dobânzile la împrumuturi, avertizează BCE
Banca Centrală Europeană avertizează că dominarea stablecoin-urile în dolari ar putea genera efecte dramatice asupra economiei europene, ducând la creșterea dobânzilor la împrumuturi, reducerea autonomiei BCE și accentuarea dependenței geopolitice față de Statele Unite. Stablecoin-urile în dolari: un avantaj uriaș pentru SUA, un risc major pentru Europa În ultimii ani, criptomonedele stabile – active digitale […]
Experții susțin că TVA-ul la 21% ar putea exploda prețurile alimentelor. Creșterea pune în pericol lanțul agricol
Experții susțin că TVA-ul la 21% ar putea exploda prețurile alimentelor. Creșterea pune în pericol lanțul agricol
Creșterea cotei de TVA la 21% pentru plante, semințe și ingrediente alimentare stârnește îngrijorări în sectorul agricol românesc. Consultanții fiscali avertizează că TVA-ul de 21% ar putea exploda prețurile alimentelor, majorând costurile materiilor prime pentru industriile care produc hrană și afectând fermierii, procesatorii și, în final, consumatorii. Impact direct asupra producătorilor și prețurilor alimentelor odată […]
Aeroflot, victima unui atac cibernetic revendicat de hackeri pro-Ucraina: peste 50 de zboruri anulate
Aeroflot, victima unui atac cibernetic revendicat de hackeri pro-Ucraina: peste 50 de zboruri anulate
Compania aeriană națională a Rusiei, Aeroflot, a fost nevoită să anuleze peste 50 de zboruri și să întârzie cel puțin alte 10, în urma unui presupus atac cibernetic, revendicat de gruparea de hackeri pro-Ucraina „Silent Crow”. Gruparea este cunoscută pentru o serie de breșe informatice direcționate împotriva instituțiilor și companiilor rusești, scrie The Guardian. Chiar […]
Comisia Europeană finanțează cu 126 de milioane de lei modernizarea rețelei de termoficare din București
Comisia Europeană finanțează cu 126 de milioane de lei modernizarea rețelei de termoficare din București
Comisia Europeană a dat undă verde unei finanțări suplimentare de 126 milioane lei pentru modernizarea rețelei de termoficare din București. Noua alocare, parte a „Programului Dezvoltare Durabilă 2021-2027”, ridică valoarea totală a contractului la 1,76 miliarde lei, marcând cea mai amplă investiție din ultimele decenii pentru asigurarea confortului termic al locuitorilor capitalei și reducerea pierderilor […]