Prima pagină » Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Vehiculele autonome sunt mai „umane”: sistemul AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%
Fotografii: Shutterstock

Un nou sistem dezvoltat pe bază de AI de cercetători din Hong Kong promite ca noile vehicule autonome să ia decizii similar modului în care ar face-o șoferii umani, pentru a proteja mai bine pietonii și bicicliștii.

După o serie de incidente recente cu taxiuri autonome, capacitatea acestora de a lua decizii etice în trafic a fost pusă sub semnul întrebării.

Sistem AI care va face vehiculele autonome mai „umane”

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

După ce luna trecută compania Waymo a rechemat peste 1.200 de taxiuri autonome în urma mai multor accidente în care s-au lovit de stâlpi sau de garduri metalice, au reapărut întrebări esențiale legate de capacitatea acestor vehicule de a reacționa eficient în situații reale de trafic.

În acest context, o inovație recentă a unui grup de cercetători de la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (HKUST) ar putea  reprezenta soluția pentru un condus mai sigur și mai uman pentru vehiculele autonome (VA). Oamenii de știință au dezvoltat un sistem cognitiv de codificare a riscului bazat pe inteligență artificială, care imită modul în care șoferii umani evaluează pericolele și iau decizii pentru a reduce riscurile participanților la trafic considerați vulnerabili, pietoni și bicicliști, potrivit Interesting Engineering.

Echipa condusă de profesorul Yang Hai, șeful Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu de la HKUST, a încercat să rezolve una dintre cele mai mari limitări ale vehiculelor autonome actuale: lipsa sensibilității sociale în trafic.

Sistemele de conducere autonomă de azi analizează, de regulă, pericolele în mod izolat, comparând doi participanți la trafic simultan. Însă, în condiții reale, un șofer uman ia decizii în funcție de context și de vulnerabilitatea celorlalți. De exemplu, acesta va acorda prioritate unui copil pe trecerea de pietoni, chiar dacă, tehnic, ar avea dreptul să treacă. Această formă de „raționament moral”, în care contează nu doar regulile, ci și implicațiile sociale, este acum simulată de sistemul propus de HKUST.

Cum funcționează noul sistem

Vehicule autonome mai „umane”: sistem AI care reduce riscul pentru pietoni cu peste 50%

Foto: HKUST.edu.hk

Sistemul dezvoltat de echipa condusă de prof. Yang Hai din cadrul Departamentului de Inginerie Civilă și de Mediu analizează în timp real toți participanții din jurul vehiculului. Astfel este evaluat comportamentul potențial al fiecăruia dintre aceștia, fie pietoni, bicicliști, motocicliști sau alte mașini, precum viteza, predictibilitatea și gradul de vulnerabilitate.

De exemplu, un copil aflat aproape de marginea drumului va fi clasificat spontan drept un risc major. Pe baza acestor informații, sistemul ierarhizează pericolele, nu le tratează în mod egal. Cu alte cuvinte, un pieton poate primi prioritate chiar și atunci când regulile de circulație ar permite mașinii să continue.

Mai mult decât atât, sistemul adaugă o componentă de previziune, având capacitatea de a anticipa felul în care vor fi afectați ceilalți participanți la trafic de acțiunile vehiculului autonom. Dacă, de exemplu, o manevră de schimbare a benzii de rulare ori o întoarcere bruscă ar putea provoca o frânare bruscă sau ambuteiaje, sistemul va opta pentru o alternativă mai sigură și mai fluidă.

Flexibilitate globală, adaptare locală

Tehnologia a fost testată în 2.000 de scenarii simulate, iar rezultatele sunt notabile. Astfel, riscul total din trafic a scăzut cu 26,3%, expunerea la risc pentru pietoni și bicicliști a fost redusă cu 51,7%, iar vehiculele autonome au înregistrat un risc propriu cu 8,3% mai mic. Toate acestea au fost posibile fără a compromite performanța, ba din contră, timpul pentru parcurgerea traseelor au fost realizate cu 13,9% mai rapid.

„Prin imitarea capacității umane de a procesa riscul în mod holistic și de a lua decizii morale, facem vehiculele autonome mai responsabile în situații etic ambigue – cum ar fi intersecțiile aglomerate sau zonele din jurul școlilor”, a declarat prof. Yang Hai.

În același timp, sistemul dezvoltat de HKUST este unui extrem de adaptabil. Astfel, acesta poate fi calibrat pentru a se conforma normelor locale de trafic și la specificul cultural al fiecărei regiuni. Acest lucru îl face potrivit pentru integrarea în sisteme legislative diferite și în stiluri de conducere variate, de la cele mai stricte până la cele mai permisive.

Tehnologia inovativă propusă de cercetătorii din Hong Kong vine într-un moment în care încrederea publicului în vehiculele autonome este din nou pusă la încercare. Sistemul ar putea reprezenta soluția pentru sporirea nivelului de siguranță în trafic pentru mașinile inteligente, dar mai ales pentru persoanele vulnerabile.

Alte articole importante
Brazilia pregătește ”licitația apocalipsei” pentru explorarea petrolului chiar înainte de găzduirea summitului privind schimbările climatice
Brazilia pregătește ”licitația apocalipsei” pentru explorarea petrolului chiar înainte de găzduirea summitului privind schimbările climatice
Brazilia se află în plin proces de organizare a unei licitații pentru drepturile de explorare petrolieră, chiar înainte de a găzdui summitul ONU privind schimbările climatice COP30. Această decizie a stârnit un val de opoziție din partea grupurilor indigene și organizațiilor de mediu, care avertizează asupra impactului grav asupra mediului și angajamentelor climatice ale țării. […]
AstraZeneca investește 5,2 miliarde de dolari într-un parteneriat revoluționar cu o companie biotech chineză pentru tratamentul bolilor cronice
Companii
AstraZeneca investește 5,2 miliarde de dolari într-un parteneriat revoluționar cu o companie biotech chineză pentru tratamentul bolilor cronice
AstraZeneca, unul dintre giganții industriei farmaceutice globale, a anunțat recent încheierea unui acord strategic cu CSPC Pharmaceuticals, o companie biotehnologică din China, în valoare de până la 5,2 miliarde de dolari. Această colaborare marchează o nouă etapă în eforturile AstraZeneca de a dezvolta tratamente inovatoare pentru tratamentul bolilor cronice, o categorie care afectează peste două […]
Ce sunt dark patterns: trucurile digitale care influențează deciziile consumatorilor și de ce nu o să avem un Shein sau Temu de Europa
Companii
Ce sunt dark patterns: trucurile digitale care influențează deciziile consumatorilor și de ce nu o să avem un Shein sau Temu de Europa
Recent, modelul de afaceri al platformelor online Shein și Temu a fost din nou pus sub semnul întrebării, după ce aproximativ douăzeci de organizații europene pentru protecția consumatorilor au depus o plângere la Comisia Europeană, acuzând folosirea unor tehnici înșelătoare prin folosirea așa numitelor dark patterns. Aceste platforme, care oferă o gamă imensă de produse […]
Achiziție strategică: BioNTech preia CureVac într-o tranzacție de 1,25 miliarde de dolari
Achiziție strategică: BioNTech preia CureVac într-o tranzacție de 1,25 miliarde de dolari
BioNTech, compania germană cunoscută pentru parteneriatul său cu Pfizer în dezvoltarea vaccinului anti-Covid-19, a anunțat achiziția CureVac pentru 1,25 miliarde de dolari. Tranzacția are loc într-un moment-cheie pentru industria biotehnologică europeană, care se pregătește pentru adoptarea unui nou Biotech Act menit să sprijine inovația și competitivitatea în domeniu. BioNTech a „înghițit” fostul concurent CureVac și […]
Australia cere un loc la masa științei globale și aderarea la programul UE „Horizon Europe”
Australia cere un loc la masa științei globale și aderarea la programul UE „Horizon Europe”
Australia se află în fața unei decizii strategice majore: asocierea la „Horizon Europe”, cel mai vast program global de finanțare a cercetării și inovării. Într-un context geopolitic în care știința devine vector de influență internațională, universitățile australiene îndeamnă guvernul federal să valorifice această oportunitate. Universitățile australiene își intensifică apelurile către Guvernul federal pentru ca Australia […]
Apple a găsit o modalitate prin care fentează tarifele lui Trump impuse Chinei. 97% din iPhone-urile exportate ajung în SUA prin această stratagemă
Companii
Apple a găsit o modalitate prin care fentează tarifele lui Trump impuse Chinei. 97% din iPhone-urile exportate ajung în SUA prin această stratagemă
O schimbare spectaculoasă a avut loc în strategia de export a Apple: aproape toate iPhone-urile produse de Foxconn în India au fost livrate direct către Statele Unite între martie și mai 2025, potrivit celor mai recente date vamale. Această mutare reprezintă o reacție clară la tarifele uriașe impuse de administrația Trump asupra produselor fabricate în […]