China a lansat oficial o flotă impresionantă formată din 100 de camioane complet autonome, într-un pas semnificativ spre digitalizarea și ecologizarea industriei miniere.
Dezvoltată de gigantul industrial XCMG și operată de compania energetică Huaneng, aceasta este cea mai mare flotă de vehicule electrice autonome pentru exploatări miniere la nivel mondial, potrivit publicației Electrive.
Fotografii: Huawei
Proiectul face parte dintr-un program de transformare tehnologică pe termen lung, care prevede extinderea flotei la 300 de unități până în 2027. Camioanele, modelul ZNK95, vor fi folosite în cadrul minei de cărbune Huaneng Yimin, situată în regiunea autonomă Mongolia Interioară.
Vehiculele sunt echipate cu tehnologii avansate furnizate de Huawei, cum ar fi sistem de conducere complet autonomă, rețele 5G pentru comunicare în timp real, sisteme automate de schimbare a bateriei și platforme inteligente de monitorizare a siguranței.
Punctul forte al noii flote de camioane EV o reprezintă infrastructura automată de schimbare a bateriilor. Aceasta este capabilă să înlocuiască un acumulator în doar șase minute, maximizând astfel timpul de operare în medii de lucru solicitante, fără să compromită eficiența sau securitatea muncii, potrivit Electrive.
Vehiculele sunt alimentate exclusiv cu energie regenerabilă și au fost testate în condiții meteo extreme, demonstrând o funcționare stabilă până la temperaturi de -40°C. Vorbim despre o caracteristică esențială pentru regiunile nordice sau cele izolate din China, unde se desfășoară frecvent activități miniere.
Potrivit estimărilor reprezentanților Huaneng, camioanele electrice autonome ZNK95 oferă un randament cu circa 20% mai mare comparativ cu vehiculele diesel operate de șoferi. De asemenea, reducerea consumului de combustibil ar urma să depășească 15.000 de tone de motorină anual. În paralel, emisiile de CO₂ ar putea fi reduse cu circa 48.000 de tone în fiecare an, o contribuție notabilă în contextul obiectivelor Chinei privind neutralitatea climatică.
Potrivit South China Morning Post, cei de la Huaneng spun că întreaga soluție tehnologică a fost dezvoltată pe plan local, fără a depinde de echipamente sau software importat, ceea ce consolidează autonomia tehnologică a Chinei și capacitatea sa de inovare în sectorul echipamentelor industriale inteligente.
Modelul adoptat la mina Huaneng Yimin se numește Huaneng Ruichi și este gândit ca un proiect ce va putea fi replicat, având potențial de extindere și în alte zone miniere din țară. Mai mult, aceste camioane ar putea ajunge chiar pe piețe internaționale interesate de soluții de automatizare și sustenabilitate.
Această inițiativă se aliniază strategiei Chinei de a moderniza industriile grele prin tehnologii verzi și autonome. Ea vine într-un moment în care tranziția energetică și reducerea amprentei de carbon devin priorități globale în economie și geopolitică.